El Liceu busca nou director general amb experiència en la gestió teatral
El futur responsable haurà d’afrontar la concreció d’un pla financer
La comissió executiva del Liceu va aprovar dimecres la convocatòria de concurs per al càrrec de director general del teatre que deixarà Roger Guasch durant les primeres setmanes del mes de març, després de quatre anys d’ocupar aquesta responsabilitat. Si a Guasch li va tocar reflotar una delicada situació financera del teatre l’any 2013, amb un dèficit de més de 16 milions d’euros, enmig d’una crisi econòmica per la caiguda d’espectadors, les retallades de les subvencions públiques, i va haver d’acomiadar una vintena llarga de treballadors de totes les àrees, el o la futura responsable tindrà a sobre de la taula la concreció d’un altre pla financer que faci del teatre una institució cultural sostenible. De fet, fa mesos que l’àrea financera del teatre treballa en aquesta diagnosi perquè el teatre, tot i que no es troba en una situació tan delicada com la que va travessar els últims anys, tampoc no és la millor econòmicament parlant.
Laboralment, es va superar l’etapa de la conflictivitat per l’ERO, els acomiadaments i les vagues però, no obstant això, hi ha col·lectius de treballadors del teatre que no estan d’acord amb algunes decisions de l’empresa, com són les contractacions de reforços en comptes d’augmentar la plantilla. I en el pla artístic, el teatre opta per assegurar la fidelitat de l’abonat i intentar atreure nou públic amb un repertori més aviat clàssic de la lírica, en el qual no falta ni Rossini, ni Verdi, ni Donizetti ni tampoc Wagner; amb produccions i coproduccions que tenen ja cert recorregut en general discretes i amb grans veus.
La convocatòria estarà oberta fins al 16 de febrer i, com ja va passar fa gairebé cinc anys, l’empresa que farà la selecció és Seeliger Conde, especialitzada en processos d’avaluació de candidats. No obstant això, en la recta final de l’elecció serà el president del Patronat del Liceu, Salvador Alemany, qui entrevisti els candidats perquè la comissió executiva —integrada per les quatre administracions consorciades, representants del consell de mecenatge i de la societat del teatre del Liceu— elevi una proposta al Patronat de la Fundació. Aquesta mateixa funció la va realitzar el 2013 el llavors conseller de Cultura de la Generalitat, Ferran Mascarell, que, d’alguna manera, va assumir la batuta en la selecció del candidat final. En aquesta ocasió serà Alemany qui assumeixi aquest lideratge. Fonts coneixedores del dia a dia del teatre de La Rambla apunten que la seva presidència s’ha notat en el sentit que és més executiu i no purament representatiu.
Entre les condicions que es fixen en el concurs per a director general —un càrrec que té una retribució de 120.000 euros anuals bruts més un variable d’un 20% en funció del compliment d’objectius— figura que es tingui experiència en la gestió d’indústries i equipaments culturals i, especialment, en els escènics i musicals. Una condició que tots els departaments del teatre apunten que és molt important.
Al nou director li correspondrà, entre altres coses, definir un nou marc financer del teatre que en els últims anys s’ha vist exposat a buscar més recursos per mecenatge i fórmules per atreure nou públic. No està resultant fàcil, tampoc, tancar el pressupost de la propera temporada, entre altres coses perquè les dues administracions principals que aporten fons —la Generalitat i la central— no han aprovat els comptes i no hi ha conseller de Cultura perquè encara no s’ha constituït el Govern català. A la reunió en la qual es va donar llum verd al concurs, hi va assistir, en representació de la Generalitat, la secretària general de Cultura, Dolors Portús.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.