_
_
_
_

Jacinto Roca, de Rakuten TV: “Una oferta millor a internet porta els usuaris a pagar”

El gegant japonès de comerç en línia és el nou patrocinador del Barça

Camilo S. Baquero
Jacinto Roca, director general de Rakuten TV.
Jacinto Roca, director general de Rakuten TV.MIRIAM LÁZARO

Unicef, Qatar Airways i ara Rakuten. La samarreta del Barça és el nou aparador del gegant de comerç electrònic japonès, que l'any passat va facturar 6.487 milions d'euros. La companyia de Hiroshi Mikitani aposta per una tanca publicitària de dimensió planetària per començar una gran ofensiva de producte fora del seu territori natural i que pretén plantar cara a Amazon, Netflix, HBO i a la banca tradicional. Però no un per un, sinó tots alhora. Jacinto Roca (Gavà, 1975) és l'espanyol que té un càrrec de més responsabilitat a Rakuten, on va arribar després de vendre el 2012 a Mikitani la seva plataforma de sèries i pel·lícules per internet Wuaki.tv. L'empresa ara ha passat a anomenar-se Rakuten.tv.

“El Barça representa un estil de futbol que no només està motivat per guanyar, sinó també per la passar-s'ho bé”, explica Roca des de les oficines de l'empresa, al 22@ de Barcelona. Es tracta d'un valor que, juntament amb l'esforç i la idea del planter, el directiu creu que la seva companyia comparteix amb els blaugrana. L'acord publicitari entre les dues parts donarà al club 55 milions d'euros anuals fins al 2021.

Rakuten té més de 50 milions d'usuaris registrats a tot el món. La facturació de la companyia va augmentar un 9,6% l'any passat respecte al 2015, tot i que el benefici net va caure un 14%, fins als 315 milions. Roca accepta que la contribució de la televisió encara és petita respecte a la resta del conglomerat (té cinc milions de clients, un 40% a Espanya), però defensa que es tracta d'una línia clau dins de l'ofensiva planetària planejada per Mikitani. “Des que ens van comprar, els ingressos s'han duplicat any rere any”, revela.

Roca situa en el mitjà o llarg termini l'aterratge a Espanya de serveis com el bancari —la companyia és el principal banc digital del Japó, recorda— i assegura que es vol fer un nou intent amb l'e-commerce, tot i que accepta que la infraestructura actual per a aquest pla és mínima. “Som un conglomerat de 70 empreses que vam crear un ecosistema de serveis que l'usuari pot fer servir amb les mateixes credencials”, explica Roca, que veu en aquesta idea de multiserveis el factor diferencial respecte a la seva competència.

Más información
Orange incorpora Wuaki.tv a la seva oferta de televisió per competir amb Netflix
Mikitani: “En 30 anys potser hi hagi només dues monedes: l'or i la digital”
La petjada de Qatar no es lleva fàcilment del Barça
Rakuten patrocinarà al Barça per 55 milions d'euros

“Al capdavant de Rakuten encara hi ha un emprenedor”, defensa el directiu quan se li insisteix sobre la línia temporal del desembarcament de l'ecosistema de productes que ofereix. “Ser una de les principals companyies a internet del món és una marató i hem estat escalfant. Quan el que tens al capdavant són projectes de llarg termini, no hi ha pressió d'objectius a curt termini amb el mercat financer o altres variables externes; podem anar a la velocitat que tingui sentit per a nosaltres”, defensa Roca, que combina els texans amb les espardenyes, una indumentària habitual entre la jove plantilla d'un dels cinc centres que Rakuten.tv té a Europa (Milà, Londres, París...). El servei està present a 12 països.

Per a la divisió de vídeo a la carta, Roca té una aposta clara. Mentre que competidors com HBO o Netflix veuen en les sèries la mina d'or, ell creu que s'ha d'apostar per les pel·lícules. Portar-les a casa des de les pantalles dels cinemes en el menor temps possible. A més, Rakuten.tv tindrà contingut propi en breu, assegura el directiu sense concretar el calendari. “No és només la capacitat per fer el contingut, sinó també per entendre els clients. El big data ens permet conèixer què volen”, explica Roca. Els seus abonats, majoritàriament, tenen pantalles de gran format.

Les fórmules per tenir cinema propi són variades, defensa Roca, que no descarta una producció pròpia. El més senzill d'entrada és signar acords de distribució. “Serem molt a prop dels festivals i els productors, buscant projectes amb vocació mainstream. Volem identificar grans perles que no han tingut l'oportunitat i portar-les a la pantalla”, explica.

Almenys en el cas d'Espanya, es tracta d'una aposta que els abonats espanyols valoren. L'executiu de Rakuten.tv assegura que a diferència dels clients alemanys o britànics, més orientats a les produccions de Hollywood, als espanyols els agrada el producte fet a casa. Roca, de fet, veu una maduració en el públic espanyol, que veu més obert a pagar per consumir productes digitals. “El problema de la pirateria no era tant que la gent busqués coses gratis. El sorgiment de plataformes amb una oferta millor, bon contingut i multiplataforma ha portat els usuaris a pagar”, defensa.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Camilo S. Baquero
Reportero de la sección de Nacional, con la política catalana en el punto de mira. Antes de aterrizar en Barcelona había trabajado en diario El Tiempo (Bogotá). Estudió Comunicación Social - Periodismo en la Universidad de Antioquia y es exalumno de la Escuela UAM-EL PAÍS.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_