_
_
_
_
Vicent Sanchis│Director de Tv3

“TV3 no pot influir sobre el procés amb un 11% de quota de pantalla”

El nou responsable del canal autonòmic argumenta que la caiguda de l'audiència és degut a l'atomització televisiva

El director de TV3, Vicent Sanchis, al seu despatx.
El director de TV3, Vicent Sanchis, al seu despatx.Carles Ribas

Fa una mica més de cent dies que és al capdavant de la Televisió de Catalunya i Vicent Sanchis (València, 1961) diu que no troba a faltar participar en les tertúlies polítiques com a periodista de llarg recorregut que és. Només fa una excepció: li agradaria dir el que pensa del moment polític actual i, sobretot, del que vindrà a la tardor. Cosa que no pot fer pel càrrec que ocupa. Va assumir la direcció de la televisió autonòmica amb un dels registres més baixos d’audiència de la seva història –per sota del 10%– i va despertar suspicàcia per ser un periodista vinculat al pujolisme i al seu hereu, el PDeCat.

Pregunta. Tot just arribar ja va ser reprovat al Parlament per les circumstàncies de la seva elecció. Com li va caure?

Resposta. Des del punt de vista de l’orgull personal es porta malament, però s’ha de situar en un context de joc polític. És clar que no reprovaven la trajectòria professional del director, sinó la manera en què s’havia fet el nomenament. Jo ara m’atreviria a anar més enllà i diria que es reprovaven estratègies polítiques.

P. Li hauria agradat haver estat triat d’una altra manera, amb més consens polític?

“No hi ha relació amb el cas de la SGAE”

Pregunta. TV3 farà canvis en la programació de matinada després dels problemes que hi ha hagut amb les productores musicals i de la SGAE?

Resposta. Els primers contractes de les emissions musicals de la franja nocturna de TV3 van ser signats el 2010 i el 2011, en l'època del tripartit. Llavors es va buscar una fórmula que impliqués ingressos per a TV3 i era legal encara que ara s'ha posat en dubte per les suposades irregularitats de la SGAE. Però aquesta casa no s'ha vist implicada en el cas. Només se'ns ha demanat documentació sobre tots els convenis que teníem amb la SGAE, que anualment són de l'ordre de vuit milions d'euros.

R. El Consell són sis membres. Quatre em van votar a favor, un es va abstenir i un altre va votar en contra. Més majoria que això és difícil.

P. Però és una majoria que no reflecteix el Parlament.

R. La llei es va fer perquè el Consell de Govern de la Corporació estigués menys governamentalitzat i que no estigués sotmès a la lògica política de cada moment.

P. TV3 està prou protegida per informar sense ingerències en l’actual moment polític?

R. Qui decideix com s’ha d’informar?

P. El director?

R. El director té una part petita en aquestes decisions i és bo que sigui així. Hi ha un comitè d’empresa per al laboral. Un consell professional que es preocupa dels temes periodístics. Diferents graus de filtres i un sistema de contrapesos que poden agradar o no, però representen una garantia, a més de la llei de la Corporació. Aquí a toc de pito no treballa ningú. La majoria de les vegades que em diuen que actuem “al dictat” ho fan representants polítics que després no ho diuen als professionals d’aquesta casa. Jo crec que perquè creuen que és injust.

P. El procés ha perjudicat TV3?

R. Que jo sàpiga, no. Però seria bastant temerari que TV3 pugui actuar com si la realitat social o política fos una altra. TV3 ha de reflectir la societat i el moment. El que jo crec és que hi ha gent a la qual no li agrada la realitat i en culpa TV3.

P. El procés hauria tingut la mateixa trajectòria sense TV3?

R. L’audiència mitjana de TV3 ara no arriba a l’11% i amb aquesta quota de pantalla no es pot influir en el procés, ni tan sols amb els informatius que tenen algun punt més. De debò que algú pot pensar que la televisió catalana té un grau d’influència tan potent? Jo crec que és molt temerari dir una cosa així. La gent no és ximple i no es deixa manipular.

P. Quin paper hauria de tenir TV3 en aquest moment polític?

R: Reflectir la realitat amb prestigi i credibilitat. TV3 no és una empresa privada, és pública i la missió que tenim és guanyar-nos la credibilitat diària i mantenir el rigor. El dia que la gent pensi que TV3 no és un bon mirall de la realitat, canviarà d’opció.

P. L’audiència de TV3 ja està baixant.

R. A tots els canals.

P. Segons les últimes dades, a TV3, més.

R. El que ha passat és que han aparegut 30.000 opcions noves i aquestes opcions han perjudicat tothom. Sembla que només se n’ha beneficiat el líder, Tele 5. Hi ha una tendència social més frívola i més propera a l’espectacle i a la superficialitat.

P. Quines amenaces té actualment TV3?

R. TV3, com TVE, ve d’una situació de gairebé monopoli televisiu. Després van aparèixer les privades i després més i més opcions. L’amenaça és la fragmentació i una altra és que el consumidor ja no és de televisió, sinó de productes audiovisuals. Hi ha una franja d’edat enorme, entre els 10 i els 50, que no veu televisió, utilitzen el portàtil, el mòbil o la tablet.

“La televisió catalana no pot competir amb Netflix”

Pregunta. Què li fa més mal a TV3, Masterchef o Netflix?

Resposta. Amb Masterchef podem competir amb les mateixes armes. TVE té aquest programa que és un gran èxit. I nosaltres, El Foraster. Però Netflix no està a la mateixa lliga, o Youtube. TV3 no pot competir amb les grans sèries de Netflix i la tendència d'ara és veure grans sèries. Nosaltres ja fem sèries, però és que l'audiència potencial de Netflix és tot el món.

P. Què va voler dir quan va defensar que a TV3 li fa falta més malícia per competir?

R. Les privades a l'hora de programar no tenen escrúpols. Nosaltres tenim moltes limitacions, no només de recursos, sinó les que marca la legislació. Tenim un límit de publicitat, les franges d'edat... Però sí que cal introduir canvis quan algun programa no va bé perquè pesa en l'audiència mitjana.

P. El canal Esport 3 desapareixerà?

R. Tu no pots competir amb canals temàtics nacionals que tenen una audiència molt major i una programació més cara. Tot això mereix una reflexió. Jo el que demano és analitzar-ho amb tranquil·litat.

P. Quants diners li fa falta a TV3? Aspira a 50 euros per persona i any?

R. Aquesta és la inversió que es fa en alguns països europeus. Si jo ara dic que fan falta tants milions, el conseller de Salut o la d'Educació em diran: "Doncs mira que a nosaltres".

P. Quin marge de canvi tindrà a la graella de l'any que ve?

R. Dependrà de si hi ha més recursos. Per a la propera temporada tenim partides per a algunes franges, però no en tenim prou per cobrir el prime time, hem fet curt. Tenim tres o quatre forats. Per als matins, la telenovel·la Com si fos ahir— i el programa de la tarda —Tarda Oberta— ja estava pressupostat. No tenim recursos públics per mantenir Joc de Cartes, però estem buscant patrocini perquè funciona bé. Uns altres desapareixeran perquè no han donat bons resultats, com No perdis el compàs, i per substituir-ho de moment no tenim pressupost.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_