_
_
_
_

Junts Pel Sí i la CUP pressionen TV3 perquè canviï el model de música de matinada

La cadena desvincula les crítiques del sector a la gestió dels drets d'autor de la investigació de l'Audiència Nacional sobre la SGAE

Cristian Segura
Vicent Sanchis, director de Televisió de Catalunya.
Vicent Sanchis, director de Televisió de Catalunya.Europa Press

La polèmica pels drets d'autor generats durant les matinades musicals de TV3 ha protagonitzat aquest divendres la comissió parlamentària sobre la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA). La CUP i Junts Pel Sí (JxSí) han plantejat que es posi fi al model actual en què l'empresa Clipper's gestiona des del 2011 les emissions musicals diàries dels canals TV3 i 33 de tres a sis de la matinada. La diputada de JxSí Teresa Vallverdú ha apuntat que “sembla que hi ha una situació de monopoli de Clipper's a les nits de TV3”.

Más información
Una empresa sota els focus pels drets d’autor de TV3

El director de TV3, Vicent Sanchis, i la presidenta en funcions de la CCMA, Núria Llorach, han desmarcat les crítiques per part del sector a la distribució dels drets d'autor musicals de la CCMA de la investigació que condueix l'Audiència Nacional sobre la presumpta xarxa de manipulació de drets d'autor coneguda com “la rueda”. L'Audiència Nacional investiga el registre indegut de milers de cançons per part de socis de la SGAE i que, segons el jutge Ismael Moreno, hauria suposat un frau de més de 100 milions d'euros. Sanchis ha destacat que aquest presumpte frau –modificar lleugerament cançons existents per registrar-les com a noves, i emetre-les per televisió per cobrar indegudament els drets d'autor– no afecta a TV3 perquè, entre d'altres motius, cap dels 18 detinguts en aquest cas està vinculat a la programació de la CCMA. Tot i això, el jutge Moreno ha sol·licitat a la CCMA i a Clipper's documents relacionats amb els seus programes musicals. El diputat de la CUP Albert Botran ha remarcat que sí que hi té “alguna relació”: els dubtes que genera el model de música de matinada. Botran ha qüestionat que una sola empresa, Clipper's, s'emporti el 20% dels drets d'autor que generen les matinades de TV3 i Canal 33. El 80% dels ingressos per drets d'autor de música de TV3 són per als programes de matinada. La CUP ha demanat que es mostrin els contractes de Clipper's amb la CCMA per a la producció de les matinades musicals i per a la gestió en exclusiva del catàleg musical de TV3. Cap dels dos contractes va requerir un concurs públic previ. Vallverdú s'ha afegit a la CUP per sol·licitar que es facin públics els contactes i ha remarcat que “una part important del sector reclama que s'ha fet un ús abusiu dels drets musicals que es generen en els programes nocturns i considera que el repartiment acaba beneficiant la pròpia editorial de TV3, l'empresa Clipper's, que és qui gestiona externalitzada aquests drets editorials, i només un percentatge petit d'autors del país”. Clipper's defensa que en els seus programes nocturns han participat més de 260 creadors

Sanchis ha apuntat que “ja s'estan estudiant” possibles canvis en el format dels programes de matinada. El director de TV3 també ha confirmat que una raó important de les emissions musicals de matinada és que per a la CCMA suposa un retorn dels drets d'autor que es paguen a la SGAE: “És una franja que pot donar uns ingressos, que pot donar uns continguts interessants i [TV3] actua en conseqüència des del 2011. [...] Mirem si el retorn que li suposa a TV3 aquest benefici, des del 2011 de 5,5 milions d'euros, val la pena que el tingui TV3 o que es faci un altre plantejament. Fins ara es considerava que la programació era d'interès, que difonia una expressió musical minoritària [...] i que aportava uns ingressos. Volem renunciar als 800.000 euros que cada anys aporten aquests drets? D'acord, hem de tenir en compte que TV3 disposarà de 800.000 euros menys cada any a canvi de satisfer un sector com tants d'altres que exigeix tenir més quota”.

Oposició del sector

Sanchis ha detallat que s'ha reunit amb dues associacions discogràfiques del sector, l'Associació de Productors, Editors Fonogràfics i Videogràfics Catalans (APECAT) i Productors Associats de Fonogrames (PAF): “Hi ha una associació majoritària [APECAT], que diu que representa el 80% del sector, i n'hi ha una minoritària [PAF]; la crítica sempre ha arribat més per part de la minoritària. L'associació majoritària diu que, ara que s'ha optat per la lliure concurrència, per concursos, volen discutir com es farà i qui podrà accedir-hi”. Malgrat les paraules de Sanchis, l'APECAT també ha estat crítica amb el model dels programes musicals nocturns, segons un comunicat intern amb motiu de l'acceptació el 2016 de Clipper's com a membre discogràfic –però no editor– de l'APECAT: “APECAT vol destacar que el soci que s´incorpora a l´Associació és Clipper’s Sounds (segell discogràfic), no pas Ediciones Musicales Clippers, editorial responsable de les matinades musicals de TV3, que és una societat legalment independent de la primera. Tanmateix, cal destacar també que, per part d’APECAT, i així s'ha fet saber a Clipper’s Sounds, el posicionament al respecte de l’afer de les matinades musicals de TV3 és ben explícit: distorsiona el repartiment dels drets d’autor i constitueix una pràctica censurable per part de TV3 pel que fa a les empreses privades, per la qual cosa APECAT s'hi oposa fermament”. Clipper's no ha estat acceptada com a membre, malgrat la seva reiterada sol·licitud, per l'Associació Espanyola d'Editors de Música (AEDEM), per l'oposició d'un col·lectiu de socis que considera que Clipper's incorre en competència deslleial. Guiu replica que no se l'accepta perquè ha estat bel·ligerant amb la manera com l'AEDEM i l'altra gran associació espanyola d'editors de música, l'OPEM, “pacten per repartir-se les vuit cadires del consell de direcció de la SGAE”. Clipper's Edicions, tot i ser una de les editores musicals més grans d'Espanya, no forma part de cap associació.

Llorach ha afegit que va ser la PAF qui va adreçar una carta a la CCMA el maig del 2016 “amb la seva interpretació de que es fa un ús abusiu en els drets d'autor de les matinades; una interpretació subjectiva”. Aquesta carta de protesta no la signava la PAF sinó un col·lectiu de 44 empreses i 33 creadors a títol individual, que per la seva banda són membres d'associacions com l'AEDEM o l'APECAT, no només de la PAF. Entre els signants del document de protesta hi havia noms populars com Lluís Llach, Lax'n'Busto, Raül Fernández, Sílvia Pérez Cruz o el Taller de Músics. Llorach ha descartat que TV3 i el Canal 33 deixin d'emetre les matinades musicals, tal i com han fet TeleMadrid, Aragón TV o IB3, esquitxades directament per la rueda, perquè el conflicte amb els drets de TV3 “està totalment deslligat del que investiga l'Audiència Nacional”, segons la presidenta de la CCMA.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Cristian Segura
Escribe en EL PAÍS desde 2014. Licenciado en Periodismo y diplomado en Filosofía, ha ejercido su profesión desde 1998. Fue corresponsal del diario 'Avui' en Berlín y en Pekín. Desde 2022 cubre la guerra en Ucrania como enviado especial. Es autor de tres libros de no ficción y de dos novelas. En 2011 recibió el premio Josep Pla de narrativa.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_