_
_
_
_

Lupa, Brook, Platel i Ostermeier al quart de segle del Temporada Alta

100 creacions de teatre, dansa, música, circ i cinema componen el programa del festival de tardor

Imatge de De Welwillenden (Las Benignas).
Imatge de De Welwillenden (Las Benignas).KURT VAN DER ELST

Krystian Lupa, Peter Brook, Milo Rau, Alain Platel, Thomas Ostermeier, Oskaras Korsunovas, Fabrice Murgia i Maurici Kartun són alguns dels grans noms internacionals que es podran veure al Festival Temporada Alta del 30 de setembre al 4 de desembre. En total, 100 espectacles de teatre, dansa, circ, cinema i música, es donaran cita en aquest festival “de referència del sud d’Europa”. Trenta dels quals internacionals, 29 produccions i coproduccions i 61 propostes d’autoria catalana.

Pel seu director artístic, Salvador Sunyer, Temporada Alta “s’ha posicionat com a oasi teatral del sud d’Europa”, acostant al públic estrenes i propostes tant nacionals com internacionals de gran i petit format. Ho fa, assegura, “erigint-se com a motor de creació escènica, buscant la projecció internacional sense deixar de fomentar l’autoria catalana i promovent la creació jove, amb el públic com un actor principal de la programació, i implicant-se socialment i localment”.

FA DENTETES

Per descomptat la programació del Temporada Alta fa dentetes a qualsevol, i més si ets de Barcelona i has viscut un festival Grec i en general tota una temporada tan magres en teatre internacional. Aquí hi ha Peter Brook, Lupa, Platel, Ostermeier, Korsunovas, Milo Rau... Quin equip! La de Salvador Sunyer és una programació tan miraculosa com apetible, travessada per veritables joies, perles amagades, meravelles a descobrir.

Cadascú es farà el seu menú segons els seus gustos i preferències. Jo no em perdré –si puc– Rufus Wainwright que porta nou sonets de Shakespeare, Jorge Drexler –amb el qual recordo una formidable sobretaula de música i ball al quiosquet Pelayo de Formentera–, el mini Mahabharata de Brook (quins records de la integral!), la versió de La gavina de Txékhov que proposa Ostermeier, l’António e Cleópatra de Tiago Rodrigues, a Platel amb Mahler!, l’aproximació a Pasolini de Rigola, la manyaga de Patrice Thibaud, i sobretot l’adaptació teatral de Guy Cassiers de Les benignes de Jonathan Littell: com quedarà el SS Max i la seva doble peripècia assassina sobre un escenari?

Música, dansa, teatre i circ per satisfer les ànsies de qualsevol, els desitjos de bellesa, intensitat, passió i intel·ligència que ens mouen a seguir creient en la vida.

Durant més de dos mesos es podran veure 158 funcions de 100 espectacles en 28 escenaris diferents d’una desena de localitats, entre elles, a més de Girona i Salt, Torroella de Montgrí, Sant Cugat del Vallés, Fornells o Celrà.

L’encarregat d’aixecar el teló de l’aniversari del Festival al Teatre Municipal de Girona serà Lluís Pasqual amb In memoriam. La quinta del biberó, una coproducció entre el Festival i el Teatre Lliure que neix a partir de testimonis de la Batalla de l’Ebre.

De la programació estrangera, procedent de 18 països, destaquen les propostes –gairebé totes estrenes a l’Estat o a Catalunya– de Milo Rau, que presenta Mitleid, teatre polític sobre el drama dels refugiats al Congo; Thomas Ostermeier amb La mouette, versió en francès de La gavina d’Anton Txékhov o Battlefield, de Peter Brook el director estranger que més vegades ha participat en el Festival, deu.

En el cicle teatral Connexió amb Iberoamèrica s’ha programat, entre altres, l’argentí Mauricio Kartun que presentarà Terrenal i els mexicans Lagartijas tiradas al sol, habituals del festival, que presentaran tres espectacles de teatre documental. Després del bon acolliment de l’any passat, se celebra per segona vegada el cicle Connexió Flandes, en el qual s’explora l’escena teatral flamenca, una de les més dinàmiques d’Europa. Alguns dels noms convidats són Alain Platel, que presentarà Nicht Schlafen, obra creada a partir del món musical de Mahler i les polifonies africanes i Rocío Molina, referent al món del flamenc contemporani, que presentarà una nova producció.

El festival de tardor de Catalunya també fa una aposta clara pel talent nacional amb espectacles de directors i dramaturgs de renom com Pasqual, Rigola, Miró, Lázaro García, Oriol Broggi o Lluïsa Cunillé.

Algunes de la trentena de produccions i coproduccions que presenta el festival són estrenes absolutes, com Cúbit, de Josep Maria Miró, en coproducció amb La ruta 40; Un obús al cor, de Wadji Mouawad dirigida per Oriol Broggien coproducció amb La Perla 29 o Who is me. Pasolini, d’Àlex Rigola.

S’encarregaran de posar la banda sonora del Festival amb els seus concerts Rufus Wainwright, que presentarà el seu últim disc Sonnets; Paul Fuster amb el seu últim àlbum Go/Between, Jorge Drexler o Rosario Flores, a més dels Manel, Andrea Motis i Joan Chamorro. Des de fa anys el Festival també programa cinema, aquest any ha seleccionat set pel·lícules, moltes d’elles preestrenes. Un dels cineastes que visitarà aquesta edició serà Agustí Villaronga amb El testament de la Rosa, el seu homenatge a Rosa Novell.

Las entrades, a la venda el proper 7 de setembre

El festival de tardor de Catalunya aquest any té el pressupost inicial més elevat de la seva història, –només superat al tancament pel de l’any passat– amb 3.075.700 euros. “El mateix pressupost global que l’espectacle inaugural del Festival d’Avinyó”, ha destacat Sunyer. El director ha posat especial èmfasi en què aquesta edició és la que té una aportació més gran d’empreses privades, 895.700 euros, davant dels 625.500 de l’any anterior. La Generalitat, que el 2015 el va subvencionar amb 518.800 euros, aquest any ho fa amb 700.000 euros, més que justificats segons el conseller de Cultura Santi Vila.

En aquesta edició Temporada Alta obre una línia nova en l’apartat social i a part de facilitar l’assistència a la població amb el risc d’exclusió social posa l’èmfasi en l’educació. L’espectacle La llavor del foc, dirigida per Carlota Subirós, s’oferirà gratuïtament a les escoles de Girona i Salt.

En els seus 25 anys de vida, Temporada Alta s’ha posicionat com a festival de referència a Catalunya i al sud d’Europa amb 1.302 espectacles, 446 d’internacionals de 41 països diferents, 291 produccions la meitat de les quals han estat estrenes absolutes i 623.076 espectadors. Les 39.938 entrades es posaran a la venda el proper dia 7 de setembre.

Aquest any la mirada del festival parteix d’un moment, ha apuntat Sunyer, “en què especialment als països del sud d’Europa hi ha un problema, i és que es considera que la cultura és una cosa inútil o com a mínim supèrflua, un malbaratament o una cosa per a minories molt petites, i aquesta idea ha anat calant a poc a poc en tots els ambients”. En aquest sentit ha fet una acèrrima defensa de la cultura en termes generals, de la qual ha dit “és l’única ànima que té un país, l’única que el cohesiona”. Estem en un moment, segons ell, que “correm el risc que es desmunti la cultura simplement menyspreant-la i quan es desmunta s’acaba desmuntant una societat lliure”.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_