_
_
_
_
Ull de peix

Fruits i cultura de la Mediterrània

Aquest mar suscita una sola cultura perquè comparteix el vent, els viatges i sobretot els mateixos peixos a les seves cantonades

La cuina agermana les lectures semblants dels idèntics fruits de la mateixa pesca: peixos, mol·luscs, crustacis.
La cuina agermana les lectures semblants dels idèntics fruits de la mateixa pesca: peixos, mol·luscs, crustacis.Tolo Ramon

El perfil d'un moll, peix territorial, petit, que habita i tresca amb les seves barbes fregant el paisatges de les roques litorals, als alguers i als fons grisos de llot, també, és de bellesa vermellosa, tradició de pesca, noble i de gran consideració a taula, hauria de figurar com un logotip, codi digital o moneda comuna, en un disseny natural que identifiqui la diversa complexitat de la gent de la Mediterrània.

Un altre possible element marí compartit és el pop -no només són galegos- l'estampa fantàstica de cames, ulls i botons es veu pintada o incisa a la panxa de les ceràmiques antigues d’una modernitat vigent des de Micenes al fang obrat ara mateix a Mallorca per Miquel Barceló. A centenars de monedes de bronze mediterrànies i europees de èpoques obscures d’aquesta època de l’antigor, com les espoliades impunement al castell de Santueri, sense censura judicial ni escàndol de funcionaris, fiscals i perits arqueòlegs - sí, es així -, hi ha el relat d’aquest món de meravelles i mort com és als murals i paviments de mosaics de pedretes de colors. És la iconografia de déus, ones, astres i la fauna de butxaca i global.

La naturalesa que flueix en els mercats alterna amb la mitologia d'aquest món interior i enorme definit per la guerra i les seves tragèdies, les migracions i les colonitzacions. I el turisme d’anada i residència. Suara naveguen o habiten per Grècia, emigrants de l’oci i les arts: el pintor que viu a Itàlia, Bernat Sansó, té casa per part de dóna, na Lorenza. a una illeta grega, com el cinèfil i comunista de Binissalem Jaume Vidal en té una altra en propietat a una altra indret de roigs i humils. Van i venen sempre en el seu iot missioner en Toni Font i na Martha Zein –activistes i navegants glocals- i el crític i artista Mendiola amb el galerista Bernat Rebassa que han anat de bell nou lluny, endins i enfora i mengen del que pesquen a la fluixa o amb les mans. El més clàssic, Joan Rigo duu mitja vida entre París i Grècia tot enganxant a les eixides viatgers amics i escriptures. Són molt més però els que donen fe de la seva vida flotant, en llibres són Rigo i na Zein. En Lluis Ferrés, navegant professional, escriptor des de El Terreno de profunda amenitat, duu el maneig i el govern de la mediterranietat, per la seva experiència amb Ramon Folch a TV3 i pels anys d’aventures i observacions. L’activista ecologista Xavier Pastor havia de fer part de Gent de la Mar a IB3 però serà més endavant quan s’avingui a narrar els detalls i reptes dels nostres entorns.

Aquest mar ara tan construït i freqüentat en els seus litorals suscita una sola cultura perquè comparteix el vent, els viatges i sobre tots els mateixos peixos en les seves cantonades: molls, pops, sorells, sèpies, també llampugues, raors, tonyines, calamars i llagostes vermelles, aladrocs (boquerones) per a fer anxoves així mateix o rajades per salar i secar al sol i al vent com a Formentera talment arreu.

A més dels mateixos colors del mar que pugen al cel, arreu i enfora, es veuen les mateixes cúpules de bronze i el rastre del foc de l'alba i l'ocàs. Aquí es fa servir la sal que conserva, assaboreix i destrossa i es gaudeix de l'oli d'oliva que cura, confita i mulla les llesques de pa de blat, un altre inevitable en la identitat gastronòmica. L'oli suc dels fruits de l'arbre mil·lenari o juvenil però artificial -és d'empelt de l'ullastre- ens fa ofrenes globals: el mateix peix fregit i ens fregeix i estrella amb punta els ous.

Les vinyes i el vi on és permet il·lustren la Mediterrània, des del seu Orient grec i romà van viatjar els ceps en els ventres de vaixells al costat de àmfores d'anada i tornada. Les restes enfonsades guarden la memòria de naufragis i batalles perdudes contra les roques. Baix mar –a l’Illa del Sec, prop de Portals- hi ha ceps de vinya empeltats de més de 2.000 anys que venien a Mallorca des de terres orientals, jeuen amb ametlles i bastants de llavors, al costat dels grans clubs nàutics dels nous bàrbars del nord amb els seus iots bòlids que fan ones i ofenen.

Aquest mar amb esglésies, temples i mesquites, es va definir des de sempre pel negoci i tràfic immoral de persones, esclaus i captius, un altre comerç d'anada i tornada d'identitat. Cases nobles i no tant i corsaris amb estàtues i dignitat en feren capital adient amb això tan proper i real, tan cruel pels essers humans. Mossens i menestrals medievals d’Eivissa també tenien captius, ma d’obra particulars, també hi havia cuiners –com ara- tancats a les cuines i grans pintors religiosos de manya, gòtics, quasi sense nom.

Aquest mar i les seves societats canviants i convulses comparteixen les 'lectures' semblants dels idèntics fruits de la mateixa pesca: peixos, mol·luscs, crustacis. Tota la fauna i flora tan útil per a tots s'expliquen en l' idioma propi de la taula i a la boca el llenguatge comunal dels desitjos, la necessitat i el costum, una cultura finalment marinera, de pescadors i cuiners. Davant el foc i la taula, se substancia aquesta realitat preservada pels ritus.

No hi ha una cuina única, unitària o transversal, ni falta que fa, però si la matèria primera invisible que la natura ofereix sota el llençol blau o turquesa.

Tot aquest territori gegantí de mar tancada i gran, en les seves primeres representacions en els atles i portolans a la pell adobada d'un anyell, un xotet, en un pergamí. La fauna marina dels mapes traçats sense satèl·lit comptava amb els mateixos protagonistes comercials que ara afloren a la venda, excepte les tortugues protegides.

Els molls i altres peixos menors, són els exemplars comuns de les pedres de les peixateries contemporànies, ara amb gel, acer i escuma blanca, massa poblades de captures de granja, uniforme i greixos. Els molls, frits amb farina marcada amb pebre vermell, de tap de quartí, segons deixà escrit na Margalida Sanxo de son Collet. O desfets en lloms sense espines fets, pocs, dins paper de cuina, o arrebossats i fregits, suament, sense massa decorat; en escabetxo, al forn sencers, embolicats en fulla de pàmpol, a la grega. Vermell o rosat, de carn blanca el moll i els seus fetgets devora semblen una àncora vitenca. El perfil exacte del peix més bell i comú, com tothom, segurament.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_