_
_
_
_

Com Hollywood veu la guerra, a la Filmoteca

La professora d’Estudis Angloamericans a la Universitat de Zurich Elisabeth Bronfen és l'autora de la selecció de pel·lícules

Carles Geli
Fotograma de San Pietro (1943).
Fotograma de San Pietro (1943). FILMOTECA

Formant part del Signal Corps de l’exèrcit dels EUA, un John Huston encara no gaire reconegut (havia rodat El falcó maltès) va realitzar tres documentals propagandístics durant la Segona Guerra Mundial, amb un entusiasme relatiu per part de les autoritats militars. Els va disgustar especialment San Pietro, rodat el 1943, sobre la duríssima batalla per aquesta escarpada localitat italiana. Amb veu en off del mateix director, un dels primers documentals que oferia un punt de vista enganxat als soldats es va convertir en el retrat d’una carnisseria, on gairebé un miler de soldats nord-americans hi van deixar la pell. El documental, censurat, va passar de 90 a 32 minuts, i encara gràcies que es va poder veure per la intervenció de George Marshall, que va creure que tanta cruesa serviria de lliçó als soldats.

La cinta forma part de la petita però exquisida mostra de cinema bèl·lic que la Filmoteca de Catalunya programa a partir de dimarts com a eix del seminari Espectres de la guerra segons Elisabeth Bronfen. La professora alemanya, experta en la mirada massa cops redemptora que Hollywood ha donat a la violència bèl·lica en què han participat els EUA, hi serà present. Començarà il·lustrant les seves tesis amb Compañeros de mi vida (1943), melodrama que donava suport a la política de mobilització d’un director (Edward Dmytryk) que acabà delatant els companys quan la cacera de bruixes.

ESPECTRES DE LA GUERRA SEGONS ELISABETH BRONFEN

Filmoteca de Catalunya
Del 29 de març al 5 d'abril
www.filmoteca.cat

Gran Torino (2008), de i amb Clint Eastwood, sobre un excombatent de Corea que lluita contra uns delinqüents immigrants asiàtics, i También somos seres humanos (1945), de William A. Wellman, consolidació d’un Robert Mitchum en un film amb aires de documental sobre la infanteria —de la qual Eisenhower va dir que era la millor pel·lícula de guerra que havia vist mai—, completen la suggeridora proposta.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Carles Geli
Es periodista de la sección de Cultura en Barcelona, especializado en el sector editorial. Coordina el suplemento ‘Quadern’ del diario. Es coautor de los libros ‘Las tres vidas de Destino’, ‘Mirador, la Catalunya impossible’ y ‘El mundo según Manuel Vázquez Montalbán’. Profesor de periodismo, trabajó en ‘Diari de Barcelona’ y ‘El Periódico’.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_