_
_
_
_

La descoberta de si mateix

Individualisme, presentisme, internacionalisme: la divisa del Torres-García teòric de l’art

Mercè Ibarz
L'obra 'Constructif locomotive nord', feta a París el 1929.
L'obra 'Constructif locomotive nord', feta a París el 1929.aurélien mole

Torres-García va ser un autodidacte sense fissures: no va completar cap any d’escola primària ni secundària, i a més era esquerrà i una mica dislèctic. El febrer de 1926 es presentava així en l’Esbòs autobiogràfic que li havia demanat D’Ací i d’Allà, un text farcit de guions, que feia servir com en poesia ho feia la seva coetània russa Marina Tsvetàieva (1892-1941): “—Aptitud innata per a l’art— en un medi antiartístic— res que desvetllés aqueixa vocació”. L’arribada a Catalunya, a 17 anys, ho va remoure tot. La família el va deixar seguir un instint que el jove només intuïa, a l’Acadèmia de Belles Arts i a l’Acadèmia Baixas. Aviat va ser no sols un artista ben prometedor, sinó també el pioner, aquí i a Espanya, de l’escriptura de textos programàtics que a primers del segle XX començaven a renovar a Europa la pràctica i la teoria de l’art.

La vessant teòrica és una part nuclear de la polièdrica personalitat creativa de Torres-García. Una vessant en xarxa amb la pedagògica, que va començar per guanyar-se la vida i que esdevindria essencial a partir del col·legi Mont d’Or. Una experiència no prou divulgada que Carlos Pérez, museòleg descobridor internacionalment en exposicions i catàlegs de les joguines de Torres i la seva relació intrínseca amb l’art modern, considerava que hauria pogut ser una Bauhaus catalana. El Mont d’Or era obra del pedagog barceloní Joan Palau i Vera (1875-1915), que el curs 1910-1911 va traslladar-lo a Terrassa. Torres-García ho explica així: “Tres anys de treballs manuals i de dibuix en el col·legi Mont d’Or, de Terrassa. Per primera vegada a Espanya és introduït el dibuix natural a les escoles de nens (objectes, flors, peixos, vasos, etc.)”.

'Ritme de ciutat', pintada a Barcelona el 1918;
'Ritme de ciutat', pintada a Barcelona el 1918;sotheby's

Torres-García havia après a ensenyar de Francesc Galí (1880-1965), de qui era amic i que en aquells anys tenia a la seva escola d’art, d’alumnes, Llorens Artigas i Miró, que treballarien molt junts i sempre el recordarien.

Vessants de Torres-García alhora en xarxa amb l’escriptura prolífica d’articles en diaris i revistes, llibres, cartes als amics, que en va tenir molts aquí, entre ells força escriptors, periodistes i poetes (Foix, Junoy, Salvat-Papasseit). Salvat va ser un dels seus millors interlocutors, juntament —en un altre ordre de coses però no tan distant si ho mirem bé— amb Eugeni d’Ors i Enric Prat de la Riba, president de la Mancomunitat, la mort prematura del qual va marcar la desfeta de l’etapa catalana de Torres-García. Un període decisiu. Aquí es va fer com a artista, experimentador constant, i aquí va créixer com a home. Es va casar amb Manolita Piña Robins, còmplice per tota la vida, dibuixant, noia rebel capbussada en el nou mètode pedagògic Montessori, amb qui va tenir quatre fills, tres d’ells catalans. Torres-García se’n va anar de Catalunya amb 50 anys, 28 dels quals va passar entre Mataró, Barcelona (taller a Sarrià) i Terrassa.

A la ciutat vallesana la parella s’havia construït la casa ideal, Mon Repòs, avui destruïda per una autopista i sense refer, tot i que les autoritats locals asseguraven fa quatre anys que el 2014 tornaria a estar dempeus.

Va definir a Catalunya, on tants èxits i daltabaixos coneixeria, allò que el faria artista. La descoberta de si mateix —títol d’un dels llibres— i la divisa essencial: individualisme, presentisme, internacionalisme. Tot surt de l’artista mateix, de l’individu; tot ha de ser en present; tot ha de tenir vocació universal.

'La Catalunya industrial' (Barcelona, 1917)
'La Catalunya industrial' (Barcelona, 1917)ramon maroto

Ho explicava així a Salvat-Papasseit en una carta des de Nova York, en el primer viatge, el 1920: “Ara mateix voldria estar, altre cop, a Times Square, i baixar al subway, i trobar-me amb aquell formidable fregadís de gent adelerada (...). El diable se us emporta, i això és lo que jo vull, i no l’estaticisme. Jo visc, i s’ha de viure, al segon. Concebir ràpid, dar-se compte en un cop d’ull. Tot sintètic —per això els segles han passat (...). Fins desfer-se el crani contra un arbre, anant en auto, està bé. I no l’angoixa i congoixa del malalt, del llumet d’oli que s’acaba...”. El present, el present, el present.

Fa mig segle que Nova York no veu una bona exposició de Torres-García, que mentrestant ha esdevingut referent inexcusable de l’art modern i mestre artístic de l’Amèrica Llatina. A Barcelona, la Sala Dalmau mostra periòdicament obres del Taller Torres-Garcia de Montevideo, el seu gran llegat pedagògic al subcontinent, i ara mateix té una exposició d’ell. No veurem aquí la retrospectiva del MoMA, caldrà conformar-se amb la del 2003 al Picasso i la del 2011 al MNAC. Els que la vam veure recordarem sempre la meravellosa exposició prèvia de les seves joguines a la Pedrera, que Carlos Pérez va aconseguir dur el 1998 des de l’IVAM.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_