Emilio Lledó
El catedràtic va decidir que allò millor que podia fer amb la seva vida era dedicar-se a la filosofia i, molt en especial, la d’Atenes al seu període de màxima esplendor
A l’amic Carles Miralles, hel·lenista, desaparegut ara fa pocs mesos més injustament que no és comú, va anar-li un dia la seva filla per comentar-li que volia estudiar Filologia Catalana —cosa que va fer i en la qual excel·leix. Miralles se la va mirar amb certa perplexitat i li va dir: “No, filla; estudia una llicenciatura que serveixi per a alguna cosa, com ara Filologia Clàssica”. L’anècdota il·lustra de meravella la molt distinta escala de valors que un universitari, o un ciutadà qualsevol, pot tenir sobre “el que serveix per a alguna cosa i el que no serveix per a res”. Com és sabut, la major part dels pares i fills dels nostres dies consideren que estudiar a ESADE és utilíssim i oportú; però sobreviuen aquells que, com Miralles, creuen que allò més útil que pot fer-se a la vida és dedicar-se als clàssics de Grècia i, si sobra temps, de Roma.
Això ha vingut a tomb pel fet que Emilio Lledó, nascut a Sevilla ara fa vuitanta-set anys, també va decidir que allò millor que podia fer amb la seva vida, els seus estudis i el seu lleure era dedicar-los a la filosofia i, molt en especial, a la mare de totes les filosofies, és a dir, la d’Atenes al seu període de màxima esplendor. Ara, arribat al sol ponent, li han arribat en cosa d’un any una sèrie de reconeixements d’aquells que s’haurien de donar a la gent de qualitat quan tenen cinquanta anys, per tal com el seu exemple duri encara decennis. Però aquest país (Espanya) ho és d’una munió de persones mediocres, envejoses i tirant a ximples, que sembla que esperin que la gent es mori abans que li hagin de retre cap homenatge o donar-li una canongia per evitar, en la mesura del possible, haver de reconèixer que a la societat hi ha gent més valuosa que un mateix. Primer va ser el Premi Nacional de les Lletres, després l’Antonio Sancha, el Pedro Enríquez Ureña i ara fa pocs dies el Princesa d’Astúries de Comunicació i Humanitats. Abans, havia estat tota la vida catedràtic d’Història de la Filosofia —seguint una d’aquelles peregrinacions que avui ja només fan els militars i els jesuïtes—, bibliotecari de la Reial Acadèmia Espanyola i moltes més coses.
Com a deixeble de Heidegger i, més directament, de Gadamer, Lledó ha estat dels que més han fet per introduir l’hermenèutica, i els seus girs, en un país, com Espanya, en què d’una banda predominava, encara als anys 1960, l’escolàstica tomística, i d’altra banda discursejaven amb vehemència els hereus del krausisme, com Ortega —però jo sé que Lledó admira, almenys, el llibre d’aquest sobre Mirabeau: m’ho va dir, i no he oblidat gairebé res de tot el que m’ha dit i ensenyat.
Ha estat dels que més han fet per introduir l’hermenèutica en una Espanya en què d’una banda predominava l’escolàstica tomística
Si el lector català no va arribar a llegir els seus fonamentals Memoria del logos o Lenguaje e historia, llavors farà bé de buscar i llegir aquesta antologia, acabada d’aparèixer, que ha preparat un deixeble seu: Emilio Lledó, Palabra y humanidad, edició i introducció de Juan Á. Canal (KRK Ediciones, Oviedo, 2015). Hi trobarà una síntesi perfecta de les qüestions que han ocupat Lledó durant més de seixanta anys: les tesis heideggerianes revisades —som éssers de paraula i en la paraula—, evocacions d’amics que mereixien lleialtat, discursos fets en diverses ocasions, i, com ha estat propi de l’hermenèutica després dels estudis hölderlinians de Heidegger, estudis sobre literatura, més d’un dedicat a Cervantes i el Quijote. (No m’ha semblat mai que Lledó llegís cap llibre que no fos de lectura imprescindible.)
El 1976, Lledó encara era professor a la Universitat de Barcelona. Érem amics i solíem passejar per la Rambla, quan era barcelonina, per parlar del que ens interessava en comú. Un dia em va dir que havia decidit abandonar Barcelona i anar-se’n a Madrid. No ho va fer immediatament. Jo vaig desplegar totes les dialèctiques possibles per evitar que Lledó abandonés la nostra ciutat; però al final ho va fer, sense que tingués a la Cort la bona acollida que potser s’havia imaginat que hi tindria.
Ara ja tant se val: ha tingut una llarga vida, amb una sola gran desgràcia, i la seva saviesa, el seu magisteri i la seva humanitat —fins i tot el seu estil quan escriu i quan parla— han estat prou evidents perquè un dia se’n vagi del saeculum amb un somriure als llavis, com a bon deixeble d’Epicur.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.