_
_
_
_

De fàbrica d’ascensors a espai per a l’art escènic

Obre al Poble-sec Hiroshima, sala de música, teatre i bar

Una de les sales de la nova instal·lació cultural del Poble-sec.
Una de les sales de la nova instal·lació cultural del Poble-sec.CONSUELO BAUTISTA

Un nou espai independent per a l'escena contemporània, Hiroshima, ha alçat el teló al barri del Poble-sec. El local se situa entre els números 61 i 67 del carrer Vila i Vilà, a pocs metres de la sala Apolo, en el que fa unes dècades va ser una fàbrica d'ascensors. L'edifici té 850 metres quadrats i les obres de reforma han durat dos anys. La fàbrica ha quedat reconvertida en una sala per a arts escèniques i dansa amb 130 butaques —hi ha llum natural—, un bar restaurant amb una carta de còctels i tapes, i un tercer espai que serà una sala de concerts amb capacitat per a 200 persones. Aquesta última zona començarà a funcionar l'any que ve.

Hiroshima neix del sector privat i el seu director artístic és Gaston Core, de Buenos Aires, exballarí, actor i impulsor de la companyia La Zoológica. Ell serà la cara visible del projecte perquè la fundadora i mecenes de Hiroshima, una misteriosa ballarina de la companyia de Ballet Experimental de l’Eixample que va triomfar als anys setanta i vuitanta, prefereix quedar en l'anonimat. “És una persona molt discreta, ha decidit mantenir-se al marge”, afirma Core, que tampoc especifica la inversió realitzada al local, tot i que detalla que han rebut “una petita” ajuda de l'Institut de Cultura de Barcelona (ICUB) de 54.000 euros. Cadascuna de les sales té una entrada pròpia des del carrer, encara que després tots els espais estan connectats. Els camerinos van ser un refugi antiaeri.

Gaston Core, a la porta de Hiroshima.
Gaston Core, a la porta de Hiroshima.CONSUELO BAUTISTA

El nom del projecte el van escollir per la sonoritat i la força que transmet la paraula Hiroshima, narra Core, i la ubicació del local la van triar perquè creuen que el seu “públic objectiu es troba al barri del Poble-sec”. La programació se centrarà en les arts del moviment, les noves dramatúrgies, el circ contemporani i la música en viu. Molt en la línia de l'Antic Teatre.

L'agenda planejada fins al juny es va estrenar dijous amb Site specific, de l'austríaca Alina Stokinger, una performance-instal·lació de Tretze són tretze i un concert visual de Pola Tog. La norma és el risc, potenciar artistes emergents europeus i treballar amb noms ja consolidats que exploren nous llenguatges, explica Core.

El director artístic posa com a exemple la programació de la sala d'arts escèniques, que s'iniciarà aquest divendres amb Notion: Danse Fiction. A Lecture Performance, una revisió de la història de la dansa aplicada a la tecnologia i realitzada pel singapurès Choy Ka Fai. Compta amb la participació de la ballarina Sonia Gómez. “Ell sempre escull una artista local i assaja amb ella una setmana”, explica Core. Després, el 24 d'abril Núria Guiu hi estrenarà Portal, que barreja la dansa amb videoprojeccions. El muntatge està concebut com “una entrada cap a un lloc desconegut” en la qual s'aborden temàtiques tan dispars com la ciència-ficció, els relats de fantasia i les teories quàntiques. Core ha batejat Guiu com a “artista Hiroshima” perquè creu que representa els valors de la sala i perquè els seus responsables volen “donar suport al treball de les companyies emergents”. Un dia després de l'actuació de Guiu, Bradien i Eduard Escofet presentaran el seu nou disc, Escala. A la fi d'abril i durant el mes de maig Ernesto Collado i Piero Steiner portaran al teatre Constructivo, un manifest crític amb l'arquitectura moderna en el qual encarnen dos treballadors d'aquest sector en crisi.

Hiroshima arrenca amb un equip de quatre treballadors i, encara que Core no vol donar a conèixer el pressupost anual, assegura que la intenció és iniciar el seu projecte amb prudència. Per als propers mesos la sala té col·laboracions pactades, detalla, amb el Festival Grec, la Fira de Tàrrega (albergarà una obra de Teatro de Cerca i Vaca35), el Sismògraf d'Olot, el TNT de Terrassa i el Fire! de Barcelona.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_