_
_
_
_
crítica | justi&cia
Opinión
Texto en el que el autor aboga por ideas y saca conclusiones basadas en su interpretación de hechos y datos

El poble es rebel·la

Javier Ocaña
Álex Angulo i Hovik Keuchkerian, a 'Justi&Cia'.
Álex Angulo i Hovik Keuchkerian, a 'Justi&Cia'.

A algú se li havia d'acudir, almenys en la ficció. Un parell d'arreplegats, éssers humans a la deriva, fustigats per l'Espanya de la corrupció, les preferents, els subcontractes i les penques del poder en la seva màxima extensió, decideixen venjar-se a la seva manera i convertir-se en “els Charles Bronson d'aquest país”: segrestar l'alcalde que es va gastar 20.000 euros en havans i que no s'esfumés, l'alcalde que se'n va anar de putes i es va xutar coca amb diners públics, el que va evitar la presó gràcies a les influències dels de dalt, el que... La llista, esclar, no s'acaba mai: Justi&Cia.

Ignacio Estaregui ha posat en imatges el que segur que molts han pensat que hauria de passar en aquests anys de naufragi econòmic, social i moral, i ho ha fet en to de comèdia negra.

JUSTI&CIA

Direcció: Ignacio Estaregui.

Intèrprets: Hovik Keuchkerian, Álex Angulo, Antonio Dechent, Marta Larralde, Juanma Lara.

Gènere: comèdia. Espanya, 2014.

Duració: 90 minuts.

Hovik Keuchkerian, magnífic a Alacrán enamorado, aquí igual de potent en presència i veu, i el desaparegut Álex Angulo, en el seu últim paper per al cinema, encapçalen una pel·lícula en què de la seva intrahistòria se'n podria fer una altra pel·lícula —el director va capitalitzar el seu atur i va concursar al programa de televisió Atrapa un millón per poder pagar-la—, encaixant a la perfecció amb l'esperit contestatari, revolucionari del projecte. Això sí, amb una realització que amb prou feines arriba a la categoria de funcional i unes situacions que sempre s'allarguen massa, el cineasta no aconsegueix fer transcendent el seu engranatge més enllà de la idea inicial.

Com a Los justos, peça teatral d'Albert Camus, el venjador es queda clavat en una de les seves accions davant la presència de nens, però Estaregui fuig de la problemàtica moral igual que el seu protagonista, fins a culminar amb un final d'atmosfera clàssica però estereotipat, digne però menor. Que Justi&Cia fos una bona pel·lícula seria un acte de justícia. Però vivim en un món injust, i no ho és. Aquest és el panorama.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Javier Ocaña
Crítico de cine de EL PAÍS desde 2003. Profesor de cine para la Junta de Colegios Mayores de Madrid. Colaborador de 'Hoy por hoy', en la SER y de 'Historia de nuestro cine', en La2 de TVE. Autor de 'De Blancanieves a Kurosawa: La aventura de ver cine con los hijos'. Una vida disfrutando de las películas; media vida intentando desentrañar su arte.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_