_
_
_
_
postal / caldes d'estrac
Columna
Artículos estrictamente de opinión que responden al estilo propio del autor. Estos textos de opinión han de basarse en datos verificados y ser respetuosos con las personas aunque se critiquen sus actos. Todas las columnas de opinión de personas ajenas a la Redacción de EL PAÍS llevarán, tras la última línea, un pie de autor —por conocido que éste sea— donde se indique el cargo, título, militancia política (en su caso) u ocupación principal, o la que esté o estuvo relacionada con el tema abordado

Picasso fent de musa

La Fundació Palau de Caldes d’Estrac dedica una exposició a retrats on el pintor és el protagonista en forma de fotografia, caricatura, dibuix, escultura o vídeo

Retrat de Pablo Picasso (1903-1904), fet per Sebastià Junyent, en una imatge cedida per la Fundació Palau.
Retrat de Pablo Picasso (1903-1904), fet per Sebastià Junyent, en una imatge cedida per la Fundació Palau.

És molt curiós veure algú que va dedicar tantes pintures a les seves parelles fent, ell, de model. Algú que gairebé mai es va autoretratar tal com era en el moment de pintar-se, va servir de musa a una colla d’artistes —homes tots, és evident—, admiradors, dibuixants, algun hater de l’època... Una exposició a la Fundació Palau, de Caldes d’Estrac, Picasso a la retina. Retrats d’artistes catalans, recull aquest gir de mirall. Inclosa dins del programa del cinquantè aniversari de la seva mort, gairebé tot són retrats de Picasso, ja siguin en forma de fotografia, caricatura, dibuix, escultura o vídeo. Són retrats fets per artistes catalans que hi van fer amistat, que el van admirar o que van estar sota el seu aixopluc. També n’hi ha de satírics, com les caricatures de Feliu Elias i Picarol, o en clau de rivalitat, com la tela que li va dedicar Dalí.

El recorregut permet veure l’evolució dels ullassos de Picasso, i conèixer un Picasso abans de Picasso, de la imatge icònica de l’artista: els ulls clavats, com si no parpellegés, l’autopista a la calba, el posat ferm, de tors ample, exsudant vigor, dominant l’escena i l’objectiu. L’objectiu fotogràfic i l’objectiu artístic. Un documental que vaig veure fa mesos, Picasso sans légende, de Manuelle Blanc, revelava la seva consciència del potencial de la figura pública: com Picasso va saber jugar amb els fils de la història per controlar l’impacte de la imatge i del seu compromís polític. Arran de la Guerra Civil, d’una manera encara intuïtiva i amb dubtes, però molt més conscient a partir de la Segona Guerra Mundial.

Picasso, Nonell i Vallmitjana (1899), per Ricard Opisso. Cedida per la Fundació Palau.
Picasso, Nonell i Vallmitjana (1899), per Ricard Opisso. Cedida per la Fundació Palau.Ricard Opisso, VEGAP, Barcelona, 202

Per tant, no és tan extravagant que Picasso faci de musa, encara que la paraula és possible que no fos del seu grat. Però resulta interessant veure’l quan els mecanismes més calculats per propagar una determinada imatge encara no s’han activat, quan encara és jove, i els posats, ni que sigui en les representa­cions en carbonets, són més espontanis, menys engavanyats. Això és el Picasso de finals del segle XIX, quan arriba a Barcelona, i del primer terç del segle XX, quan ja és a París però encara la fotografia no ha fet l’esclat com a fixació de la icona. El retraten Joaquim Mir, Manuel Pallarès, Ramon Casas, Opisso (el que més), Sebastià Junyent... En algunes pintures surt esprimatxat i amb una cella a l’Ancelotti manera. Apareix amb el també pintor Isidre Nonell i l’escriptor Juli Vallmitjana en un retrat en carbonet d’Opisso del 1899, que sembla immortalitzar un trio de tarambanes, o amb el propietari d’Els Quatre Gats, Pere Romeu. La joia de la corona és un retrat que li fa Sebastià Junyent a principis del segle XX. Picasso hi llueix barret bohemi i bigotet prim, uns ulls emmurriats i un lleuger somriure. La cella ancelottiana, atenuada. El seu quadre La vida, de l’època blava, fa de fons. És com intuir dins d’una pintura totes les altres vides que conté una sola vida.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Más información

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_