Trilogies que acaben i comencen
L'OCELL DE LA REVOLTA
(ELS JOCS DE LA FAM, III)
Suzanne Collins
Traducció d'Armand Carabén
CARN DE PEDRA (RECKLESS) Cornelia Funke
Traducció de Ramon Montón
Estrella Polar
426 / 350 pàgines
16 / 19,95 euros
Després d'un primer volum captivador, i d'un segon més dubitatiu, la trilogia d'Els jocs de la fam es clou amb L'ocell de la revolta, on la guspira encesa per la protagonista esclata del tot per provar de capgirar el món i fer saltar pels aires el govern de Panem. En primera instància, és un volum on costa d'entrar, on sembla que continuï la irregularitat del volum anterior. Però, en el moment que la revolta s'escampa, i la guerra es converteix en un immens Joc de la fam, els diversos elements van convergint per aconseguir un final reeixit.
Quant a argument hi destaca la guerra, cruel fins a límits horribles, on l'heroïna té impunitat total, com en tantes històries de confrontacions. Quant a ingredients lloables, un altre cop la veu de Katniss, la protagonista, aquella primera persona tan reflexiva, tan propera, i tan crítica amb l'entorn, i la destresa de l'autora per aprofundir en la psicologia dels personatges. Aquí retrata subtilment les terribles seqüeles de conducta que un joc tan cruel deixa en els supervivents, i l'evolució de les mateixes en situacions tocades per l'esperança.
Els jocs de la fam ha esdevingut una de les trilogies més reeixides dels darrers temps. Ha abordat un món aparentment futur, però amb ingredients que l'acosten al nostre present, on tot el poder recau en qui controla la informació. Pels protagonistes és més eficient mostrar una imatge impactant per televisió, que no portar a terme una acció èpica i grandiloqüent. Els jocs de la fam pot etiquetar-se com a novel.la d'aventures del segle XXI, mirall d'alguns dels trets definitoris de la nostra societat.
Una trilogia acaba; una altra comença. Reckless és de l'aclamada Cornelia Funke i comença alhora en diferents països i idiomes. L'alemanya Funke és un dels grans noms de la literatura infantil i juvenil actual. Obres com El cavaller del drac, El senyor dels lladres o bé Cor de tinta, l'han convertit en una de les persones més influents del planeta, i ha tingut tanta repercussió que la major part de les seves obres s'han traduït arreu. Si la sèrie de Collins ha innovat amb l'ús d'elements ben actuals, Funke no prova d'innovar gens. Juga amb allò més trillat: un món real i un món fantàstic, un mirall que els separa, uns protagonistes que el travessen i tot un seguit de personatges procedents dels contes tradicionals. El fil és Jacob, que habitualment visita el món de l'altra banda. Un món tocat en aquests moments per un malefici que converteix en pedra la carn d'algunes persones, com ara la d'en Will, el germà petit que l'ha seguit en el periple. Un munt d'aventures per provar de frenar el malefici d'una fada perversa.
La primera entrega és ambiciosa, farcida de referències de contes i personatges llegendaris, bastida sobre un món ric en mitologia i amb una intensitat considerable, encara que la trama és enrevessada, a estones confusa i inversemblant i amb buits importants. Per posar un exemple: la relació entre el món real i passat dels personatges amb el món fantàstic i present és tan subtil que deixa el lector sense fonaments. Malauradament, són ingredients que s'intueixen que seran més aprofundits en properes entregues de la trilogia.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.