La vida com a obra
Jaime Gil de Biedma, la frase és clàssica, solia dir que més que poeta volia ser poema. Per sort, ni les recents polèmiques cinematogràficosexuals ni la influència, enlluernadora, que ha exercit sobre les generacions posteriors han aconseguit distorsionar la devoció dels lectors. La seva poesia i prosa sempre han estat a les llibreries i algunes de les seves cartes circulaven des de feia anys, però els volums —complementaris— editats per Nicanor Vélez a Galaxia i Andreu Jaume a Lumen són una altra cosa. Els poemes, articles i diaris reunits al primer i la correspondència recollida al segon són un monument (sense pedestal) a l'emoció i a la intel·ligència. Gil de Biedma de cos sencer. De vegades despullat de cintura cap avall. Sempre amb el cap al seu lloc.
Si en el cas de l'autor de Compañeros de viaje fa temps que gairebé totes les cartes de la seva biografia són sobre la taula, en el cas de Miguel Hernández ha hagut d'arribar al centenari perquè caigui un raig de llum sobre la seva llegenda. La reedició de la biografia clàssica de Concha Zardoya, publicada originalment el 1955, no exempta de virtuts, és una bona foto de l'Hernández del passat. La nova d'Eutimio Martín és, tanmateix, una foto del futur amb tots els matisos sobre la veritable relació del poeta amb la pobresa, amb la seva dona i amb el seu amic Ramón Sijé. La veritat no fa mal a la literatura.
Jaime Gil de Biedma / El argumento de la obra. Nicanor Vélez / Gil de Biedma. Galaxia Gutenberg / Lumen. 1.360 / 450 pàgines. 39,90 / 23,90 euros.
Oficio de poeta. Miguel Hernández. Eutimio Martín. Aguilar. 700 pàgines. 25 euros. Miguel Hernández. Concha Zardoya. Nortesur. 240 pàgines. 16 euros.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.