_
_
_
_
Luces
Columna
Artículos estrictamente de opinión que responden al estilo propio del autor. Estos textos de opinión han de basarse en datos verificados y ser respetuosos con las personas aunque se critiquen sus actos. Todas las columnas de opinión de personas ajenas a la Redacción de EL PAÍS llevarán, tras la última línea, un pie de autor —por conocido que éste sea— donde se indique el cargo, título, militancia política (en su caso) u ocupación principal, o la que esté o estuvo relacionada con el tema abordado

Castelao connosco

Hai xa vinte e seis anos, en 1983, defendín como deputado no Parlamento de Galiza o retorno desde a Arxentina dos restos de Afonso Rodríguez Castelao. A iniciativa estaba fundamentaba tanto nos contidos da autonomía política que comezaba a respecto da prefigurada no Estatuto da República, como na crenza da volta de Castelao á súa terra de ter a República derrotado ao levantamento militar ou se acabada a II Guerra Mundial a sorte que nos tocara vivir non fose fascista e si democrática. Castelao reclamaba entón "a autonomía integral de Galiza" para federarse "cos demais povos de Hespaña, unha República Federal Hespañola para confederarse con Portugal, e unha Confederación Ibérica para ingresar na Unión Europea...". Porén tomada polos aliados ocidentais no comezo da Guerra Fría a decisión de non derrocar a Franco, a volta do rianxeiro para defender as posicións conseguidas polo Partido Galeguista e o conxunto do Frente Popular en 1936 tornóuse imposíbel. De caer a ditadura en 1945, Castelao viría contribuír na aplicación do Estatuto aprobado e defender un Estatuto de nación. Queréndoa, non agardaría no exilio o advento da República Federal.

De caer a ditadura no 45, Castelao viría contribuír ao Estatuto aprobado e defender un de nación

O facto de Galiza non contar en 1983 con un Goberno nacionalista ou ligado aos valores republicanos, lonxe de ser un impedimento para a vinda dos restos de Castelao, constituía un estímulo para conseguilo. Eramos os demócratas e nacionalistas galegos os que debiamos facer o preciso para mudar a situación, dependendo do pobo que as nacentes e precarias institucións de autogoberno fosen gobernadas polos que partillaban as ideas do militante político que deu a luz o Sempre en Galiza. Sendo certo que Castelao morrera no desterro polo seu compromiso político e moral antifascista, rematado o franquismo cumpría telo connosco, como memoria transformadora.

Coa proposta do retorno aplicábase unha política de aproveitamento nesta conxuntura do espazo do Estatuto de Autonomía para camiñar cara a emancipación nacional de Galiza e recoñecíase ao Parlamento como un lugar institucional para a realización de tal tarefa histórica.

Na Proposición non de Lei apresentaba no Parlamento en nome de Esquerda Galega reclamábase que os restos de Castelao retornasen "na harmonía de tódolos galegos, e co significado político non discriminatorio que tiña a súa figura", lembrando "que no seu desterro na República Arxentina, despois de entregar os seus mellores esforzos á causa democrática e á procura da liberdade da Nación Galega", Castelao manifestara o desexo de "retornar a Galiza mais non para morrer, senón para vivir". Foi recordado que na loita daqueles anos contra a Ditadura e frente mesmo á incomprensión dos demócratas centralistas do exilio, Castelao "defendeu os dereitos de Galicia como unha nación perfectamente diferenciada", admitindo a vía da autonomía política como un paso cara o pleno autogoverno, mais non unha autonomía subordinada, con "atribucións precarias e restrinxidas", afirmándose que a volta dos seus restos significaba "o retorno dun dos pais da Galicia moderna". Trouxen a memoria que presentindo a "morte no desterro" Castelao deixara dito: "Se a vida se acaba no desterro, sen poder devolverlle o meu corpo á terra que mo emprestou, aínda había de ser para Galiza o meu derradeiro alento".

Na intervención no Parlamento demandei que o acordo do retorno debería ser tomado "coa conciencia clara do significado da obra de Castelao, inequivocamente unida á súa crenza no carácter nacional de Galicia" e que tendo en conta as circunstancias do momento e as diversas iniciativas que xurdían querendo a volta dos restos, habería que procurar que ninguén se sentise "separado ou discriminado", insistindo na obriga de que se sentisen representadas "todas as institucións, todas forzas políticas, sociais e económicas", conxugando o protagonismo do Parlamento coa necesidade de que "o feito material e concreto da volta for protagonizado en sentido estrito polos que custodian os seus restos en América, polos galegos da emigración e pola familia aquí presente en Galicia".

A Proposición non de Lei foi aprobada coa participación de todos os grupos presentes. No Diario de Sesións consta a emoción expresada polo conxunto da Cámara. Fora apresentada coa idea que guiou asemade as iniciativas sobre a Lei de Normalización Lingüística, a autodeterminación nacional, a conservación de Fenosa como empresa galega, os direitos dos traballadores, a inmediata construción das autovías e do tren de alta velocidade, a transferencia da Sanidade, a competencia nos portos de interese xeral, as relacións con Portugal ou a defensa dos sectores produtivos galegos e o recoñecemento de Galiza como nación perante a entrada na Comunidade Europea....

Chegados en 1984, no momento da entrada dos restos de Castelao en San Domingos de Bonaval, para ficar par de Rosalía de Castro, evidenciouse a existencia de visións e conflitos, mesmo dentro do nacionalismo galego, que 25 anos depois están sen resolver.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Archivado En

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_