_
_
_
_
Entrevista:AFONSO EIRÉ | Escritor e conselleiro delegado de Promocións Culturais | Luces

"O consumismo manda para crear necesidades"

Os labores de xornalista e de escritor definen a personalidade pública de Afonso Eiré (Chantada, 1955). Vai xa para dous anos desque aparcou a dirección do semanario A Nosa Terra e asumiu o posto de conselleiro delegado da empresa editora do xornal, Promocións Culturais Galegas, SA. Este analista e entusiasta da conversa vén de publicar a Os bicos de Tina (A Nosa Terra, 2009), un relato no que indaga na infancia e na mocidade da parella protagonista para contar o seu presente.

Pregunta. Como leva a maridaxe entre escritor e xornalista?

Resposta. Eu lévoo moi ben! A simbiose entre os dous labores ás veces é imprescindíbel. Desde sempre gústame contar historias en distintos formatos. A reportaxe é un dos meus preferidos, aínda que non a frecuento tanto como quixera. Coa ficción acontece que un pode chegar a se explicar mellor porque aporta os matices que obvia o xornalismo e pode recorrer á historia para facer pensar encol da realidade actual. O pasado axuda a explicar as cousas que pasan.

"Facendo uso da distinción do conselleiro, son un escritor galego"
"Uns lectores tomaron ben o cambio n'A Nosa Terra', outros non"
"Dende os sectores que axudaron a inastauralo, Feijóo terá graza perpetua"

P. E igualmente explica a súa recorrente volta á infancia na súa obra literaria.

R. A historia serve como argumento pero tamén como denuncia, porque tendemos a esquecer o pasado. A desmemoria significa furtarlle a cultura, os alicerces e a identidade a xeracións de persoas, e abre o camiño á imposición de culturas alleas.

P. Fala vostede de Galicia?

R. É que eu, facendo uso da distinción sinalada polo conselleiro de Cultura, son un escritor galego, nomeadamente, polo idioma que utilizo, non polos temas. Como está máis que demostrado, o local non está contraposto co universal: os grandes sentimentos, que son os que están pegados ás raíces das persoas, son universais. Rebélome contra a uniformización do pensamento e as grandes correntes marcadas polas modas.

P. Afecta a crise a ese modelo?

R. A imposición da cultura estandarizada está en crise, a imaxe e semellanza e á maior gloria do mercado. O consumismo manda na literatura, no cinema, no xornalismo, para crearlle necesidades á xente! Isto vense abaixo, o problema é que non o queren recoñecer. Cómpre reivindicar a diversidade, as culturas autóctonas, a tradición e diferenza. O chamado Banco Mundial fixo o contrario: impuxo a mesma economía a todos os países rompendo a súa base tradicional. Os grandes desastres humanitarios e as grandes fames son as consecuencias. Os nacionalismos de esquerdas emerxen en América do Sur para saír en defensa do propio e ser donos dos seus recursos! A denuncia tampouco é nova, pero é tan forte a tendencia e tan impositivos os medios de comunicación que as críticas non se sinten.

P. E entre os medios disidentes aos que alude supoño que sitúa a A Nosa Terra...

R. ...porque, desde hai cen anos está fronte ao sistema imperante. E o tempo foille dando a razón aos seus rectores, cuxas ideas acabaron sendo recoñecidas en Galicia. Podemos facer unha alba de gloria e citar a Murguía, Lugrís, Pondal, Bóveda, Castelao e Vilar Ponte, e veremos que agora hai xentes, mesmo afastadas dese ámbito, que recoñecen a valía das súas teses e até chegan a quereren apropialas. As ideas de nación, a campaña polo Estatuto e o novo nacionalismo, así como a ecoloxía e o feminismo, forman parte da súa voz propia, da ideoloxía de A Nosa Terra como medio de expresión dun pensamento colectivo.

P. Como se tomaron os lectores militantes d'A Nosa Terra o cambio empresarial e a incorporación de colaboradores non nacionalistas?

R. Uns ben e outros non tan ben. Tamén podemos dicir que non houbo desercións: mantémonos nos 4.000 subscritores e a empresa Promocións Culturais Galegas conta cun milleiro de accionistas. Todos os medios de tendencia europeos, en Portugal, Francia e Italia como mostra, tiveron que adaptarse a unha estrutura máis capitalista. Por outra parte, hai un antes e un despois da chegada do nacionalismo ao poder, un cambio que haberá que analizar ao detalle. Sen perder o noso discurso, centrado no idioma e na defensa da identidade, quixemos chegar a novos públicos.

P. A falta de esa interpretación exhaustiva, como lle sentou o poder ao nacionalismo?

R. Preocuparíame que non houbese catarse logo de chegar ao poder. A asunción de ser goberno non foi doada porque a adaptación das arelas á realidade produce choques, aínda que ocasionou moitos menos traumas internos dos que eu pensaba. O problema foi que non explicaron o que non fixeron e por que non o fixeron. Por outra parte, considero que a masa social transformadora ten que ser crítica! Eu non falaría de decepción, senón de desazón. Faltou que a base se implicase na defensa do goberno e, tanto o BNG como o PSdG minusvaloraron a maquinaria do PP, o único partido leninista de Europa: funciona o centralismo democrático e a transmisión rápida de consignas.

P. Gozará de cen días de gracia a nova Xunta?

R. Desde algúns sectores, que axudaron a instauralo, terá graza perpetua. Feijóo non contaba con gañar e coido que fixo promesas difíciles de cumprir. Os militantes do PP non están en contra do galego e non van permitir que se atente contra a lingua. O fraguismo entendeu que o de "ser galego coma ti" daba votos e non penso que ir contra iso reporte beneficios ao PP. Por outra parte, revisar o concurso eólico é unha obriga de goberno, deste ou doutro, pero o decreto é legal porque está aprobado. Se se saltan os baremos, estabelecidos para beneficiar ás empresas galegas, será porque queren beneficiar aos mesmos que eran favorecidos antes, aqueles aos que entregaron a dedo os parques eólico... O abrazo de Feijóo e o presidente de Iberdrola tras a toma de posesión é ideoloxía.

P. A conversa principiou encamiñada pola beira literaria, mais gaña a política.

R. Na novela O coxo de Vilarelle (Espiral Maior, 2004), que vai ser levada ao cine por Antón Reixa como produtor, fixen sátira do novo caciquismo galego...

P. A infancia é un dos eixos d'Os bicos de Tina.

R. Desque se erguen até que se deitan, os nenos son vixiados, mesmo nos xogos, o que coarta a liberdade e impide o desenvolvemento das capacidades. Iso explica tantos fracasos vitais. Os nenos non pertencen aos pais. Esta sociedade penaliza o mundo dos afectos e da sexualidade.

P. Non é contraditorio ese afán de encerrar as crianzas nunha xaula dourada co feito de que os pais non teñan tempo para atendelos?

R. Desde a infancia, os nenos están aleccionados pola ideoloxía dominante ao servizo do mercado e, como tamén teñen necesidades creadas polo consumismo, frústrase cando lle faltan. Se os pequenos non socializan, non comparten afectos e vivencias, despois estarán sos e sen amigos, como acontece con adolescentes nas cidades. E argallar festas de aniversario de consumo non o soluciona.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Archivado En

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_