“València ha de ser una referència quant a disseny”
L’estudi Yonoh forma part de la nova generació del disseny valencià, que ha madurat entre un paisatge en crisi i un territori global
Un llum batejat amb l’onomatopeic nom de Plof i de línies starwarsnianes i un perxer, Lluna, inspirat en les formes de la natura, van servir de presentació per a l’estudi de disseny Yonoh. Des del 2006, any que va començar la seua trajectòria professional, Yonoh s’ha anat significant i distingint per un disseny rigorós i estilitzat en el mapa valencià. Una bona combinació de creativitat, funcionalitat i elegància, sumada a una recerca d’experimentació pel que fa als materials i al refinament tècnic, que ha estat distingida pels observatoris del disseny, com ara l’exquisida revista britànica Wallpaper, el premi Redot Design Award pel seu llum Pleg o, ara, l’If Product Design Award que ha guardonat la cadira Arc, feta per a l’empresa de mobles alacantina, Inclass, i que condensa moltes de les seues exploracions i solucions formals en tots aquests anys d’aprenentatge professional.
Darrere d’aquest nom, Yonoh, de vocació ambigrama i semàntica sense fronteres, emergia una generació de dissenyadors valencians que havien fet el debut professional amb el nou mil·lenni i el saló Nude com a expositor. Clara del Portillo i Alex Selma van formar l’equip pioner, al qual, més tard, es van integrar Carles Andreu i Juanma Aznar, que han acabat sumant forces i enginy en la divisió gràfica i de comunicació de l’estudi. “Hui en dia els estudis han de ser competitius i oferir serveis integrals”, assenyala Clara del Portillo. En aquests sis anys d’itinerari professional, malgrat la crisi i els vents poc favorables, l’estudi ha aconseguit situar-se en l’agenda industrial i esdevenir una referència per a moltes empreses valencianes, com ara Inclass, Samoa, Manufacturas Celda, Fambuena luminotecnia, Noow, Almerich, LZF Lamps o Mobilia, aquesta darrera, una empresa australiana especialitzada en disseny espanyol i que inclou en el seu catàleg, entre altres, els noms de Patricia Urquiola, Mariscal, Francesc Rifé, Lavernia & Cienfuegos, etc. “Els nostres dissenys són per vocació i, per damunt de tot, pràctics, no estan fets per a ser col·locats com a obres d’art, sinó per a ser utilitzats”, diu Alex Selma.
L’empremta de l’estudi s’ha fet visible tant pel que fa a l’espai íntim com al privat, sobre l’etiqueta d’una ampolla de vi de la comarca del Matarranya o en un expositor de botes per a la marca esportiva Mizuno. “Crec que si hi ha un adjectiu amb el qual podem englobar o definir el nostre disseny és el de racional; tractem de fer un producte, que no siga gratuït o efímer, amb unes qualitats estètiques que hi aporten bellesa i singularitat”, comenta Alex. “Tot el que no podem fer és desestimat immediatament; en això tractem de ser molt pràctics”, assenyala Clara.
Ara, en un horitzó assenyalat per la crisi i que ha afectat profundament el teixit industrial, conceptes com disseny, innovació, noves tecnologies o internacionalització se situen més que mai en primera línia. “El fabricant de mobles valencià, com que durant molts anys va vendre sense problemes els seus productes, no es va preocupar d’innovar, fins que van aparéixer altres empreses més competitives i que, a més, oferien un producte més atractiu”, comenta Clara. “ Ara no és tracta de fer el producte més barat, perquè sempre hi haurà un altre que el podrà fer més econòmic, sinó d’oferir un bon producte”, apunta Alex. “L’industrial no s’ha d’oblidar que el disseny, a més de fer o promoure objectes més atractius, serveix per a aportar millores de productivitat a l’empresa, i en un moment de crisi això és clau”, diu Clara. “Però ara trobem —diu Alex— fabricants que voldrien fer aquesta inversió en disseny, però per culpa de la crisi això significa una despesa extra per a ells”.
Aquests dies l’estudi enllesteix la comunicació gràfica del projecte From Valencia with Design, una exposició que es podrà veure el 7 de març a l’espai de Las Naves i que ha estat promoguda per l’Associació de Dissenyadors de la Comunitat Valencia. “Crec que serà una exposició que sorprendrà la gent; el públic hi podrà veure la faena que els dissenyadors valencians han fet a escala internacional i que posa en relleu la creativitat i la maduresa dels nostres professionals i estudis”, diu Alex Selma. Una iniciativa que s’uneix a altres propostes que han anat sorgint en els últims anys, com ara la Valencia Disseny Week, a l’hora de promocionar la cultura del disseny entre nosaltres. “Parlar d’un disseny valencià, com s’acostuma a parlar d’un disseny nòrdic o d’una referència com el Made in Italy, seria ingenu i poc realista en un món cada vegada més global on les fronteres desapareixen; del que es tracta i que hem d’aconseguir és fer de València una referència com a ciutat de disseny, com a centre creatiu, això sí que és important, i és clar, per a aconseguir-ho, a més de la creativitat i el professionalisme dels dissenyadors i de l’aposta empresarial, cal comptar amb el suport institucional”, diu Clara. “El que ens fa falta és que les empreses confien i estiguen disposades a invertir i a desenvolupar projectes ambiciosos”, apunta Alex.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.