Barcelona onírica i fora de lloc
Bussé fotografia zebres al centre de Barcelona i banyistes al costat de la Sagrada Família
A primer cop d’ull, fa la sensació que alguns dels milers de turistes que visiten la Sagrada Família a diari han decidit, mentre fan cua per entrar a veure l’obra culminant de Gaudí, banyar-se al llac que hi ha al costat de la porta de la Nativitat. Però no, la gent que s’està torrant al sol són barcelonins que aprofiten una de les seves platges, en concret la de la Marbella al Poblenou.
L’efecte, una mena de joc visual, és obra de Lluís Bussé, qui, després de recórrer Barcelona amb una càmera i fer milers de fotografies, ens sorprèn amb imatges tan originals com aquesta o d’altres com la d’una surfista que practica el seu esport preferit en plena plaça de Catalunya, la icònica Torre Agbar enmig del també famós parc Güell, un parell de ratllades zebres del parc zoològic, que, per art de màgia, han passat a viure a la plaça Francesc Macià, o dos joves en una llanxa pneumàtica navegant per davant de la mateixa Pedrera.
Les 38 fotografies en blanc i negre —que es poden veure a l’exposició Barcelona’s Multiverse (Sala 2 del Palau Robert) fins al 10 de setembre—, presenten una Barcelona nova i diferent, entre real, imaginada i onírica, una ciutat amb escenaris que sorprenen i alhora diverteixen l’espectador.
BARCELONA'S MULTIVERSE
Fotografies de Lluís Bussé. Palau Robert, Barcelona. Fins al 10 de setembre
Les imatges amb formats entre les de 120 per 80 centímetres i d’altres de menors, de 42 per 59, es divideixen en tres apartats: edificis significatius de la ciutat reubicats, una Barcelona possible plena de canals, com si fos una nova Venècia, i la tercera: una Barcelona construïda directament sobre la platja i el mar. “Les fotografies no estan retocades, només s’han encaixat l’una amb l’altra. No hi ha trampes, aquesta és la gràcia”, aclareix l’autor.
“El joc es basa en algunes teories de la Física que asseguren que hi ha universos paral·lels al nostre, semblants i molt llunyans”, explica. “És qüestió d’alterar el patró que té l’espectador de coses molt conegudes, són ítems interioritzats canviats de lloc. Un joc que permet la fotografia”.
Les fotografies són en blanc i negre intencionadament. “Tradicionalment són més versemblants, perquè remeten a una realitat històrica que no passa amb les de color. L’espectador se les creu més, i per tant hi ha més contradicció”, explica el fotògraf.
Les imatges s’inclouen en el llibre amb el mateix títol, publicat en anglès per l’editorial italiana Damiani Editore, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona. També s’hi inclouen textos sobre la teoria del multivers, elaborada pel matemàtic Hugh Everett, segons la qual el nostre univers pot tenir universos diferents o dividir-se en nivells diferents.
És el que pensa Bussé, i és com ho ha reflectit a les seves imatges.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.