O baleiro paira sobre o teatro público
Cultura deixa no aire a única produción propia do Centro Dramático Galego despois de presentala “O CDG non se pode manter sen obra”, critica a profesión
A Andrés Lima, un dos factótums da compañía madrileña Animalario, responsábel da teatralización de convites de época como Alejandro y Ana. Lo que España no pudo ver del banquete de la boda de la hija del presidente, ninguén na Consellería lle dixo aínda “nin mu”. O 7 de marzo, á daquela directora do Centro Dramático, Blanca Cendán, escoltána Anxo Lorenzo e Juan Carlos Fasero, responsábeis de Cultura e de Industrias Culturais (Agadic). Preséntase a única produción propia do teatro público este ano: As furias, unha dramaturxia sobre catro relatos do estadounidense Neil Labute que dirixirá Lima. Ata fixan data de estrea: o 7 de setembro.
Segundo fontes cercanas a Agadic, “o problema agora é que se o novo director do CDG [hano escoller “canto antes”, segundo Cultura] decide montar As furias, é Cendán quen gaña e non semella que vaian facer tal cousa porque sería aínda máis risíbel có que pasou”. O que pasou, tras medio ano de silencio e críticas sotto voce ao baleirado do teatro institucional, aconteceu todo nunha semana. En tres secuencias: a primeira directora do CDG escollida por concurso público chama persoalmente aos xornalistas, convoca unha rolda de prensa ao aire libre e comunica a súa destitución. Segundo ela, por ceder o Salón Teatro para que os teatreiros celebrasen o seu Día Mundial. É Cultura quen o matiza, despois, en dous tempos: primeiro nega a censura e alega “problemas de xestión”. Onte, fontes do mesmo departamento aseguraron a este xornal que o despido se acordou antes da lea do Salón Teatro, e que a Cendán lle faltaba orzamento para levar adiante As furias. O seu custe, arredor de 250.000 euros, non supera por moito o que vale manter a programación do Salón Teatro ata xuño.
“É posíbel que Cendán quixese presentar As furias para asegurar a produción propia do CDG este ano, pero Fasero e Lorenzo estaban alí con ela, anque non estivese Varela [o exconselleiro de Cultura]”, recuncan as mesmas fontes. A ex directora do CDG, que asegura que nunca chegou a ser recibida por Anxo Lorenzo, rexeita as acusacións de mala xestión: “É incríbel que lixen así o meu traballo. Que é iso de que comprometín diñeiro que non había? Tiñamos 450.000 euros para 2012, outra cousa é que houbese que descontar débedas que non están claras. O que non se pode é botar balóns fóra e culparme a min do estado das contas de Agadic”. Esa é unha das preguntas vellas do sector, que reclama débedas de 1,2 millóns de euros de 2011 que, evidentemente, se están abonando con cartos deste ano. O desfase, de seu, é irregular.
Por entre a profesión abrollan algunhas pexas á marca Cendán. As inducidas por descoñecer o orzamento ata febreiro xa eran sabidas: a finais dese mes, actores e compañías enviáronlle unha carta comunicando que, se o CDG non conseguía presentar unha produción propia, o máis lóxico sería dimitir. “Como é posíbel que alguén pense que o CDG se pode manter sen produción propia?”, pregúntase Morris, presidente da Asociación de Actores. Foi o primeiro que insinuou Juan Carlos Fasero, alleo ao teatro, nada máis chegar: cuestionar a función do teatro público —unha unidade de produción institucional— como mantedor de obra propia. Tamén a representación herdada d´As actas escuras —única montaxe do CDG en 2009/2010, ao final—. Ex directores do CDG como Damián Villalaín ou Ánxeles Cuña falan do que coñecen. “A última versión de Cultura sobre o despido de Cendán é mesmo sorprendente, tendo en conta que a principal obriga da dirección do CDG é programar, e que a supervisión orzamentaria é competencia de Agadic”, resume Villalaín. “Non pode haber unha comunicación tan nefasta que se aproben proxectos sen orzamento”, improvisa Cuña.
Cendán: “Non me poden culpar a min do estado das contas de Agadic”
Ninguén sabe que lle espera ao teatro público nun país onde o que non hai, cáseque, é teatro privado. “Fáiseme difícil crer que teñan algún plan máis alá de transmitir unha falsa imaxe de normalidade”, pensa Villalaín. No entanto, Andrés Lima agarda que o seu contrato verbal con Cendán permita salvar a tempada no teatro público. E a súa axenda, liberada no verán para As furias. Os textos están traducidos e xa se traballou a dramaturxia da obra, co casting fixado para o 1 de maio.
En Cultura non confirman nada, mais arriscan unha descrición da vida e do futuro: “O Centro Dramático foi, e seguirá sendo, a entidade da referencia das artes escénicas en Galicia. E a Xunta seguirá impulsando o seu labor”.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.