_
_
_
_
_
LUCES

Narrar a asemblea

As ópticas literarias para se achegar ao nacionalismo son diversas: épica, distopía, parodia, naturalismo

Imaxinen que, após a escisión do Encontro Irmandiño, Xosé Manuel Beiras escribe unha nouvelle en que arremete, personaxes interpostos mediante, contra Francisco Rodríguez e Guillerme Vázquez. Pois algo así agocha Crónica de nós, o volume de relatos asinado por Méndez Ferrín en 1980 e que levaba por epígrafe un “viva a nación galega ceibe e socialista”. O escritor viña de abandonar a Unión do Povo Galego, a organización que contribuíra a fundar en 1963 e coa que pisou as cadeas franquistas, e a ruptura sacudía a esquerda nacionalista. Non hai axuste de contas literario equivalente ao conto Odiado amado incluído no libro: o daquela secretario xeral da UPG Pedro Luaces, transmutado en Amado Noia, é despezado politicamente pola máquina de escribir de Ferrín nunha narración violenta e memorábel.

Xa o fixera máis veces. O político e o escritor conviven no mesmo corpo. Retorno a Tagen Ata (1971) fundou a ficción política contemporánea nun escenario distópico en que o pactista Ulm Roam (Ramón Piñeiro) cae baixo a revolución nacional-popular encabezada por Rotbaf Luden. En Bretaña, Esmeraldina (1987), a súa novela máis acabada e ao tempo polémica e discutida, inventa un movemento de liberación que, segundo o investigador Anxo Angueira, manexa as coordenadas do nacionalismo independentista e comunista en que o autor militaba e milita.

A implicación directa de Ferrín na materia que logo, ou simultaneamente, empregaba na súa obra —a escrita como intervención— afasta o seu proxecto de tentativas lindeiras. Por caso, do Asasinato no Consello Nacional (2010) con que Diego Ameixeiras trazou os enredos intestinos do BNG e atinxiu a súa novela de maior repercusión. Con chiscadela a Montalbán no título pero en liga diferente pola menor profundidade ideolóxica, Ameixeiras pasou ao papel ruxe-ruxes, lugares comúns e informacións de prensa sobre o nacionalismo parlamentario e construíu unha trama prototípica do noir contemporáneo máis comercial. O seu éxito contrasta coas dificultades que atopou A perspectiva desde a porta (2009), de Patrica A. Janeiro.

A nación novelada

-Crónica de nós (Xerais, 1980)

-Retorno a Tagen Ata (Xerais, 1971)

-Bretaña, Esmeraldina (Xerias, 1987)

-Asasinato no Consello Nacional (Xerais, 2010)

-A perspectiva desde a porta (Positivas, 2009)

-Rastros (Positivas, 1998)

-Xelamonite (Galaxia, 2006)

-Viaxe ao país dos ananos (Xerais, 1968)

-Casa Skylab (Xerais, 2003)

-Obediencia (Galaxia, 2010)

-O cervo na torre (Xerais, 1994)

-Informe bestiario (Laiovento, 1991)

A segunda novela de Janeiro tardou dous anos en resultarlle interesante a unha editorial, malia que fora finalista no Xerais. A novela tece, con prosa dócil, vimbios temáticos incómodos: os debates que, na esquerda nacionalista, desembocaron nunha vía armada, a soidade política e social dos presos independentistas, as teorías do entorno terrorista e a criminalización de opcións ideolóxicas. “Quería preguntarme que pasaría se un día espertamos coa ilegalización dun partido, dun sindicato ou co peche dun xornal, como pasa noutros lugares”, respondía a escritora nunha entrevista en Vieiros. Practicamente só Roberto Vidal Bolaño, pero na peza dramática Rastros (1998) en que un dos protagonistas cumpre condena por pertenza a banda armada, e Luís Paradelo, de maneira máis oblicua, en Xelamonite (2006), abordaron o recurso á violencia política explícita na etapa autonómica.

Pero non unicamente existen lecturas máis ou menos naturalistas. A parodia, a retranca, o escarnio, tamén funcionan. E talvez o ilustre antecedente foron os feroces poemas de Viaxe ao país dos ananos (1968), que enfrontaron a Celso Emilio Ferreiro non só cos emigrantes galegos, senón con exiliados da envergadura de Luís Seoane. Na Casa Skylab (2003), de Jaureguizar, dous siameses rexentan o pub Sempre en Galiza, onde custodian os lentes de Castelao, o chapeu de Beiras e os xamóns cantados por Otero Pedrayo. O xurado do premio Xerais consignou nela “unha interpretación mordaz e paródica do galeguismo”.

Lo que más afecta es lo que sucede más cerca. Para no perderte nada, suscríbete.
Suscríbete

Como mordaz pode definirse a paisaxe que debuxa Obediencia (2010). Distopía de aires ballardianos e que toca nalgún extremo co Costa Norte/DFK (2008) de Xurxo Borrazás, a novela de Antón Lopo dialoga coa contradición Terra Ancha vs. Tagen Ata e sitúa os acontecementos nunha Galicia independente e de gobernanza autoritaria e confesional. Obediencia xoga, entre outros propósitos, a imaxinar o día despois á liberación nacional e a evidenciar os cadora máis sofisticados dispositivos de control social. O proxecto de Lopo tampouco é caso único. En 1994, Darío Xohán Cabana deu ao prelo O cervo na torre. Nela, o Estado é galego-portugués e as xentes preocúpanse pola “verdade social e son quen de unírense para loitar contra as concepcións perversas do mundo”. Utopías invertidas, ou non, tamén as trazou Ignacio Taibo en Informe bestiario (1991): Galicia como “república independente coas comarcas federadas e revolucións anarquizantes”.

Entre a escrita e ‘polis’

Na secuencia provincialismo-rexionalismo-galeguismo-nacionalismo, a literatura aparece a cada intre. Non por acaso, o galeguismo organizado politicamente no Partido Galeguista atinxiu representación nas institucións españolas —en concreto, nas Cortes— con dous escritores á fronte: Castelao pola provincia de Pontevedra e Otero Pedrayo pola de Ourense. As ataduras entre autores literarios e activismo político encadrado no nacionalismo non rematan na república. Nin moito menos.

Os patriarcas líderes das familias activas na esquerda nacionalista son o primeiro exemplo. Xosé Manuel Beiras, amais de ensaísta, traduciu a Camus o a Jean Anouilh. O secretario xeral da UPG, Francisco Rodríguez, é unha das máis recoñecidas e agudas autoridades en Rosalía de Castro. Precisamente na fundación dese partido en 1964, autodefinido comunista e patriótico, asinaron dous poetas de sona: Xosé Luís Méndez Ferrín e Celso Emilio Ferreiro. A novelista e pensadora feminista María Xosé Queizán —que abandonou a organización hai décadas—, a investigadora literaria Pilar García Negro —que continúa na súa dirección— ou o poeta e narrador Lois Diéguez tamén formaron ou forman na U. Na outra banda das pólas que confluíron no BNG, o Partido Socialista Galego (PSG) de Beiras, atopouse a primeira hora —1963— o poeta de Tempo de Compostela, Salvador García Bodaño.

Sobre todo nos anos do cambio ao réxime autonómico, o prolífico Manuel María emerxeu como figura do nacionalismo popular. Nesa mesma época, Bieito Iglesias ou Xosé Miranda dirixían o estudantado nacionalista. E coa progresiva unificación do nacionalismo de esquerdas, as incorporacións de escritores sucedéronse: Avilés de Taramancos foi concelleiro en Noia, Xosé Manuel Millán Otero —poeta e accésit do Esquío— alcalde de Moaña até o ano pasado, Modesto Fraga xefe da oposición nacionalista en Fisterra, o poeta Rafa Villar lidera o Movemento Galego ao Socialismo e a ensaísta e narradora Teresa Moure vén de entrar no Consello Nacional do Bloque.

Regístrate gratis para seguir leyendo

Si tienes cuenta en EL PAÍS, puedes utilizarla para identificarte
_

Archivado En

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_