_
_
_
_
Quadern Sant Jordi | Cuina/Varis

Llibres pràctics, curiosos o que venen de gust

El món de la cuina, actual i fins i tot prehistòric, un clàssic de clàssics o consells sobre la prolífica literatura criminal també tenen cabuda en la diada

La literatura gastronòmica ens proposa viatjar en l'espai i en el temps.
La literatura gastronòmica ens proposa viatjar en l'espai i en el temps.chamila (EFE)

El món de la cuina sempre ha donat grans títols de referència. I no para. Als tradicionals i actuals receptaris, hi podem afegir molta (bona) literatura sobre anècdotes de la restauració, viatges, tècniques de cuina... I, per descomptat, podem fer un viatge al passat per descobrir com va començar, això de menjar bé. Igualment per les parades del dia de la rosa i del llibre, trobarem acurades i molt recomanables reedicions de clàssics, investigacions sobre morts no gaire clares i una autèntica guia per no perdre's en la selva negra de la literatura criminal.

‘Fuck the diet’ resen les etiquetes de les seves potents galetes. Doncs això, a la merda amb la dieta i a fer cua en una de les pastisseries més atractives del barri de Gràcia, Sil's Cakes. Ara la potència dolça es transforma en llibre, Pastelería Americana, Sil's Cakes, de la mà de la pastissera Silvia González. El llibre, de l'editorial Col and Col (24,95 euros), inclou receptes de pastissos i galetes, tant dolces com salades, que es fan a la pastisseria de Torrent de l'Olla. En total, més de 90 receptes de cookies, rolls dolços i salats, cheesecakes i brownies, entre d'altres. “El llibre és una mica els nostres inicis, el perquè d'aquesta elecció i nostre recorregut durant els últims vuit anys. Està ple de receptes que hem anat fent a la bakery i que donen una idea del que són les típiques receptes americanes americanes”, explica Mario Romero, copropietari. Per als que vulguin concedir-se un caprici in situ, no es poden perdre les cookies de Nutella.

NADAR CON ATUNES Y OTRAS AVENTURAS GASTRONÓMICAS QUE NO SIEMPRE SALEN BIEN
Pau Arenós
Debate
224 pàg.
17,90 / @ 7,99 euros


"La cuina no viatja bé sobre rodes. L’art de la precisió és aliè al transport: cap no sobreviu a quinze minuts en un cofre”. És part del potent pròleg del nou llibre del gastrònom, una anàlisi quirúrgica del menjar i la pandèmia a partir d’un recorregut per personatges, llocs, ingredients i plats. No hi ha receptes, però sí recomanacions, com per exemple els macarrons a la carbonara preparats davant del client al restaurant Disfrutar. “M’avorreixen aquests textos que detallen els plats un a un amb l’ànim de corregir o exaltar. Combino aquí cuiners i cuineres top amb les carreteres secundàries, restaurants que els crítics menyspreen i que són, la majoria de les vegades, fenòmens socials”. L’últim capítol, per a l’enigma del caneló: alçar-lo, diu, és com aixecar una bandera blanca a la taula. — ANA PANTALEONI

PALEOLÍTICO Y NEOLÍTICO: LOS ORÍGENES DE LA COCINA
Ferran Adrià
Bullipedia
590 pàgines
62 euros


Primer va ser Café (2019), després ¿Qué es cocinar? (2020) i ara, acabat de publicar, aquest tercer estudi de Ferran Adrià —amb antropòlegs, historiadors i altres cuiners d’El Bulli Foundation— sobre el naixement de la cuina. El llibre és una autèntica edició de luxe (que també edita Phaidon, en anglès), farcida d’il·lustracions i explicacions de com els humans cuinaven (o transformaven productes bàsics) per satisfer les seves necessitats abans de l’aparició del foc, primera gran revolució històrica i també culinària. La conversió en caçadors-recol·lectors i la ceràmica són les dues darreres fases de l’evolució prehistòrica de la cuina, que permet entendre com menjaven i bevien els primers éssers humans. Lluny de dirigir-se només als professionals, sorprendrà els molts curiosos de la matèria. — TONI POLO

GUERRA Y PAZ
Lev Tolstói
Traducció, introducció i notes de J. Fernández-Valdés Roig-Gironella
Alba
1.680 pàgines
69,50 euros


Com una Ilíada moderna” s’ha definit aquesta obra magna de la literatura, que al geni rus li va començar a créixer en obligar-se moralment a tirar enrere: per comprendre l’esperit revolucionari dels desembristes que s’oposaren al tzar Nicolau I i que havien de protagonitzar el relat, va veure que no podia quedar-se a 1825, any de la revolta, i anà fins la guerra de 1812, on esclata un patriotisme que l’obliga a buscar-ne les arrels a la derrota d’Austerlitz el 1805... I així va néixer aquest fris descomunal, aquí en castellà en la primera traducció íntegra des de fa 40 anys. L’edició està en consonàcia amb aquest pols de perfils de les nobles famílies dels modèlics Bolkonski i Rostov enfront del corrupte clan dels Kuraguin: mapes, llista de personatges, punt de tela i caixa amb els dos volums. Un regal en tots els sentits. — CARLES GELI

LO LEO MUY NEGRO. TRAVESÍAS POR CRÍMENES REALES E IMAGINARIOS
Antonio Lozano
Destino
424 pàgines
19,90 euros / @ 10,99 euros


"El mercat de la novel·la negra està saturat de mediocritat i oportunisme”, sosté aquest periodista, especialitzat en el gènere i editor d’una col·lecció, amb la seguretat que li dona haver-hi treballat durant dues dècades i haver-se llegit tot del gènere i més. Amb aquest gavadal d’informació ha confegit el llibre, que té un fotimer de portes per on entrar: hi ha un polsim d’història i dels grans mites (un Dashiel Hammett que, després de cinc novel·les, “mai recuperaria el swing literari”); relacions amb el cinema, mil anècdotes (quan van posar una pistola al cap a Don Winslow), per què fascina tant el gènere (“tot crim és una transgressió i té enigmes complexos”), crims reals i, fins i tot, lliçons d’escriptura (els inicis demolidors de James Hadley Chase). D’alguna manera, una guia per saber què llegir i no morir en la selva negra. — C. G.

LA DOBLE MUERTE DE UNAMUNO
Luis García Jambrina i Manuel Menchón
Capitán Swing
150 pàgines
17 / @ 7,99 euros


"De sobte, sense previ avís, es van presentar uns falangistes coneguts; aferraren el fèretre i se’l van emportar sense més; per descomptat, sense demanar permís a ningú, ni fer cap comentari, ni res més. Després ja les escenes del cementiri, la sortida, aquella manifestació feixista, organitzada, bastant preparada i dramatitzada...”. Així recorda el net de Miguel de Unamuno l’enterrament de l’avi, testimoni directe i colpidor que recull aquesta versió aprofundida del documental Palabras para un fin del mundo. El professor de Literatura (García Jambina) i el director de cine (Menchón) donen veu als forenses que no veuen clara la mort sobtada de l’autor, detallen les topades amb Millán Astray i les maniobres feixistes per apropiar-se del seu simbolisme, i recorden la misteriosa visita d’un falangista exaltat a casa seva hores abans de morir. — C. G.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_