El sector artístic denuncia la mala praxi de Barcelona a la direcció de Fabra i Coats
Artistes, galeristes i crítics lamenten que l’Icub incompleixi el concurs públic del 2019 i rescindeixi el contracte a Joana Hurtado
Era d'esperar. Després que transcendís, per preguntes dels periodistes, que l'Institut de Cultura de Barcelona (Icub) havia decidit apartar de la direcció de la fàbrica de creació Fabra i Coats Joana Hurtado, guanyadora del concurs convocat per ells mateixos el 2019 i rescindir el seu contracte d'alta direcció perquè passés a ser autònoma, tres entitats de l'àmbit artístic –Art Barcelona Associació de Galeries (Abe), l'Associació de Crítica d’Art de Catalunya (ACCA) i la Plataforma Assembleària d’Artistes de Catalunya (PAAC)– van emetre un comunicat dimecres fent evident “la perplexitat davant les contradiccions de la política en arts visuals de l'Ajuntament”. Segons expliquen, d'una banda, es dona suport al teixit cultural i, de l'altra, “es precariza aquest teixit concentrant la gestió dels equipaments dedicats a les arts visuals en unes poques mans amb contractacions contradictòries i canvis de rumb injustificats”.
Totes tres entitats recorden que la fusió de les direccions de la fàbrica i del centre, anunciades el gener de 2019, “van estar qüestionades” pel sector i recullen el fet que, “un any i mig després”, l'Icub es retracta de la fórmula i decideix destituir Hurtado i “recontractar-la amb caràcter de treballadora autònoma per dirigir només el centre d'art, mentre que la fàbrica serà absorbida pel cos administratiu de l'Icub que delega en Carles Sala la coordinació a l'espera d'un nou concurs”. L'Abe, l'ACCA i la PAAC “lamenten l'escassa transparència amb què s'ha conduït aquest procés” i denuncien que “l'avaluació que l'Icub ha fet dels resultats de la gestió d'Hurtado no s'ha fet extensible al sector de les arts, i que la redefinició d'estructures, projecte i direcció s'ha resolt de forma unilateral i precipitada”.
Per tot això, es pregunten “per la legitimitat d'un procés competitiu i exigent com ha estat aquest concurs públic de direcció que crea un precedent” i “a quin lloc situa la crisi en la direcció de Fabra i Coats els concursos públics i el respecte professional?” Per això, denuncien “la mala praxi que ha acompanyat el cas, que ha implicat la degradació de la plaça que ha ocupat Hurtado d'una posició d'alta direcció a la seva externalització, amb la corresponent disminució del temps de contractació, salari base i drets laborals”.
El 16 d'octubre l'assessor de la presidència a l'Icub, Dani Granados, va dir que “el projecte continua intacte, però s'ha fet una reconfiguració de funcions per donar resposta decidida a reforçar les arts visuals. La Joana és la directora del centre d'art i, d'alguna manera, intentarem donar resposta al context que tenim, mancomunant estratègies i reforçant la relació del centre amb les arts visuals, així com una manera d'economitzar recursos”, però no va reconèixer que era una marxa enrere respecte al que s'havia fet el 2019 ignorant el sector.
Per a les entitats signatàries la situació en la qual queda la direcció del centre d'art de Fabra i Coats no és nova perquè “té antecedents en la mateixa administració municipal, com és el cas de la direcció de La Virreina Centre de la Imatge, que ha dirigit Valentín Roma al llarg de quatre anys com a treballador extern”.
En aquest sentit també donen a conèixer que l'Ajuntament està treballant en la fusió de La Virreina i La Capella, però, com va passar amb la unió dels centres de la Fabra i Coats, també hi estan en contra “pels perjudicis que comportaria per a la qualitat de la gestió”. Els sorprèn, asseguren, que s'insisteixi en aquesta fórmula quan s'està fent marxa enrere a la Fabra i Coats i conclouen convidant l'Ajuntament “a reparar la situació de crisi que ha causat i a organitzar un concurs públic per a la direcció de La Capella, d'acord amb els principis de les bones pràctiques i en diàleg amb el sector de les arts visuals”.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.