Aquestes són les recomanacions d'Elpais.cat entre els llibres de novel·la negra i els best-sellers.
El último beso
James Crumley
Traducció d’Enrique de Hériz
Editorial Salamandra
320 pàgines
18 @ 7,59 euros
La seva condició de clàssic modern i l’ascendència sobre grans conreadors del gènere (Lehane, Pelecanos....) van justificar que aquesta obra tingués reservada taula en el darrer festival BCNegra. Partint de l’ombra hardboiled de Chandler i Thompson, l’autor texà (1939-2008) va entendre que la novel·la detectivesca de després del Vietnam reclamava un nou enfocament, on la violència i les neurosis postbèl·liques no fossin incompatibles amb un humor sardònic i un romanticisme desenganyat. El último beso (tercera novel·la, de 1976) pivota al voltant d’un personatge memorable, el detectiu privat C. W. Sughrue, poca-solta carismàtic de Meriwether (Montana), gens resistent a les temptacions i atret pels ambients incompatibles amb una vida recta, que busca una noia desapareguda amb la companyia poc edificant d’un autor de best-sellers i un bull dog alcoholitzat (sic).
Gener de sang / Enero sangriento
Alan Parks
Traduccions de Xavier Zambrano / Juan Trejo
Univers Llibres / Tusquets
312 / 400 pàgines
19 / @ 9,99 euros
Brillant primera entrega d’un cicle dedicat al policia de Glasgow Horace McCoy, que abasta uns pocs dies de 1973 i on un triple vessament de sang sense sentit adquireix un aire pertorbador quan surten a la llum els vincles amb una de les famílies més poderoses de la ciutat, amfitriona d’unes festes salvatges que atenen els prohoms. L’acció avança a un ritme implacable, els diàlegs tenen punch i el costat fosc i la nàusea de la labor policial es capten amb versemblança, com també els baixos fons. Però on Parks excel·leix és en el retrat d’un inspector ple de dimonis, aficionat a vicis perillosos i en deute amb un mafiós, si bé al mateix temps posseïdor d’una ferma ètica professional. Ressons temàtics de Benjamin Black (el poder dels clans per silenciar pecats, o els orfenats), encara que la cruesa i el sarcasme recorden més Ian Rankin.
Oro negro
Dominique Manotti
Traducció d’Albertina Rodríguez
Versátil
360 pàgines
21,90 / @ 5,99 euros
L’ascendent del rei del noir de denúncia sociopolítica, Patrick Manchette, no triga a fer presència (gran notícia) a Oro negro, tan bon punt el comissari Théodore Raquin (només 26 anys, homosexual, dels primers de la seva promoció, expert en seguretat a l’ambaixada francesa de Beirut) arriba en tren, el 12 de març de 1973, a un destí complicat: Marsella. Prosa nerviosa, atenta als detalls, violència en estèreo i escenari dantesc que sembla inventat per a la novel·la negra. En activar una investigació de tres assassinats en una naviliera que el novell ha de resoldre en quinze dies, Manotti, militant política com Manchette, posa a centrifugar un munt de peces (polítics i empresaris corruptes, policies en guerra, traficants de drogues, armes i petroli, mafiosos...) per denunciar el capitalisme criminal que ens sosté.
Y Julia retó a los dioses
Santiago Posteguillo
Planeta
792 pàgines
22,90 / @ 12,99 euros
En el camí obert per Yo, Julia, amb la qual va guanyar el Planeta 2018, Santiago Posteguillo, en aquesta Y Julia retó a los dioses, prossegueix i remata —mai més ben dit, vista la quantitat de morts que hi ha a la novel·la— la història de l’emperadriu de la dinastia dels Severs Júlia Donna. Relat ple d’èpica i batalles, però també de drama familiar (i mèdic: Galè tractant un càncer, un karkinos), amb fratricidi i incest, el llibre ens porta d’un costat a l’altre de l’Imperi romà, del mur d’Adrià a les ardents arenes dels Sassànides, i fins i tot ens trasllada a l’Olimp i a l’Hades introduint una veta fantàstica (homèrica) en la trama. La novel·la es llegeix en un tres i no res tot i el seu volum (gairebé 900 pàgines, Posteguillo no s’hi posa mai per menys en les seves novel·les històriques) i se’n gaudeix molt, sabent que l’autor se cenyeix, fins i tot en el que sembla més absurd, a les fonts clàssiques.
El rey que fue y será
T. H. White
Traducció de F. Corripio i E. Hegenwicz
Ático de los Libros
832 pàgines
34,90 euros
Barba i bigoti blancs i llargs; les espatlles, amb excrements d’ocells, igual que les estrelles i els triangles que decoraven la túnica; una aranya li penja d’un fil del barret punxerut... És la primera imatge que Verruga té del mag Merlí, trobada cabdal en la història de la fantasia: el noi, amb les seves ensenyances, alliberarà l’espasa Excalibur i es convertirà en el mític rei Artur. Basant-se en el text medieval de Thomas Malory, Terence Hanbury White (1906-1964) va donar esplendor a Camelot, la Taula Rodona, les bèsties parlants, Ginebra, Lancelot, Morgana... Van ser cinc novel·les que, per primer cop, s’apleguen ara en un volum. Merlí l’encantador (Disney) i el musical Camelot (tres Oscar) s’hi inspiraren, i J. K. Rowling va admetre que eren “el pare espiritual” de Harry Potter. Un clàssic modern de les aventures, l’amor i la màgia: un gran passeig per la natura humana.
El último Hammett
Juan Sasturain
Navona
592 pàgines
29 euros / @ 8,99 euros (edició a Alfaguara)
En un projecte en què fa tres dècades que treballa, l’argentí Juan Sustaraian fa una aportació personalíssima a la tradició, sobretot anglosaxona, de portar a la ficció la figura d’autors clàssics del gènere negre, tot fabulant sobre la seva personalitat i procés creatiu a la vegada que omple o corregeix zones d’ombra biogràfiques. Dashiell Hammett va tenir deu anys d’inspiració gairebé divina i dedicà la resta de la seva vida a intentar recuperar el swing, però unes muses reticents, l’alcohol i el Codi Hayes van frustrar el somni. El llibre se centra en aquest període crespuscular per imaginar un escenari parcialment alternatiu i metaliterari, on l’autor emula la seva canònica criatura, Sam Spade, i a més posa punt final a la novel·la que mai no va poder ser, Tulip. La concessió del premi Hammett a la Setmana Negra de Gijón sembla de justícia poètica.
Sombras de Reikiavik
Anthony Adeane
Traducció de Pablo Álvarez Ellacuria
RBA
320 pàgines
20 / @ 9,99 euros.
A mitjans dels anys setanta dos homes van desaparèixer misteriosament a Islàndia. En una nació tan petita com endogàmica, on el crim és una anomalia, el doble cas va provocar estupefacció entre la societat —encara perviuen els interrogants i les hipòtesis— i aviat va quedar clar que ni el sistema policial, ni el judicial ni el penitenciari estaven preparats per fer-hi front. Sense pistes clares i amb un reguitzell de testimonis contradictoris i teories paranoiques, les investigacions van procedir de manera confusa, multiplicant-se els arrestos en fals. Quatre dècades després, aquest true crime no té com a objectiu la resolució dels fets, sinó descriure com una societat es mostra incapaç de processar la presència del Mal en el seu si i analitzar els perniciosos efectes psicològics de les pràctiques coercitives dels estaments del poder.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.