_
_
_
_

Els finalistes del Crexells es retiren en massa

Els autors abandonen el certamen de l'Ateneu Barcelonès després de la inclusió de quatre títols fora de les bases

Carles Geli
Jardí de l'Ateneu Barcelonès.
Jardí de l'Ateneu Barcelonès.Susanna Saez

La decisió del jurat del 47è premi Crexells d'afegir quatre novel·les a les set finalistes que havien triat els clubs de lectura de les Biblioteques de Barcelona i els socis de l'Ateneu Barcelonès, una iniciativa no especificada a les bases de la convocatòria d'aquest any del premi que convoca el mateix ateneu, ha provocat una retirada en cascada de tots els seleccionats, excepte un. Així, han demanat als organitzadors que retirin les seves obres Tina Vallès (La memoria de l’arbre), Enric Umbert (L’últim passatge de Walter Benjamin), Marcel Fité (Escacs d’amor i de mort), Sílvia Soler (Els vells amics), Teresa Muñoz (Des del balcó), Carme Martí (El camí de les aigües), Alfons Cama (L'olor de la seva pell), que havien estat seleccionats per votació popular; però també ho han fet tres dels quatre autors afegits pel jurat: Raül Garrigasait (Els estranys), Josep Lluís Badal (Les coses que realment han vist aquests ulls inexistents) i Max Besora (Aventures i desventures de l’insòlit i admirable Joan Orpí). A mitja tarda només quedava com a finalista Vicenç Pagès, amb Robinson, que, tot i que no ha anunciat explícitament la seva retirada, sí que deixava entreveure la seva reticència: "No m'hi vaig presentar, o sigui que no veig que em pugui retirar. De tota manera, sembla que ningú vol guanyar en aquestes circumstàncies. Aquest any no hi pot haver premi", ha dit a Twitter.

“La decisió ha estat del jurat i s'ha respectat entenent que ampliar els finalistes no contravenia les bases, sinó que resolia el problema de la baixa participació”, ha assegurat en un comunicat l'Ateneu, que ha posat l'accent en el fet que la decisió l'havia pres el jurat. La resposta feia referència al fet que la participació ha estat de tot just 150 socis, d'una entitat que ronda els 4.000. “El jurat ha valorat que la participació dels socis havia estat molt insuficient i que això havia exclòs obres molt bones”, destaca la nota de l'Ateneu, que immediatament deixa entreveure un canvi de bases per a la propera convocatòria: “Les valoracions sobre la idoneïtat de mantenir la votació popular a la vista de l'experiència d'aquest any s'hauran de fer immediatament després de la concessió del premi”.

Precisament, la preponderància de la selecció prèvia de novel·les a partir de les votacions populars sobre les quals havia de decidir el jurat era una de les novetats d'aquesta edició del guardó, així com que les editorials i els autors poguessin presentar obres, sempre que haguessin estat “publicades i distribuïdes” pel circuit més o menys clàssic. Era una manera d'evitar la polèmica de l'any passat, quan el jurat de llavors va decidir premiar una novel·la autoeditada, Crui. Els portadors de la torxa (Edicions Aïllades), del mallorquí Joan Buades.

Després de saber per Twitter que havia quedat finalista, Vallès va comunicar ahir a última hora pel mateix mitjà als responsables del premi Crexells que retirava la seva novel·la (que ja ha obtingut l'Anagrama). “Ho he decidit en veure que no es respecten les bases del premi i adonar-me que la participació popular ha estat escassíssima (4%)”, afegia en el comunicat.

Aquest matí, era Garrigasait qui prenia la mateixa decisió de retirar la seva obra després de comprovar que formava part dels finalistes “per una decisió del jurat, tot i que les bases no permeten que s'escullin finalistes per aquest procediment”. L'autor revelació de la temporada passada (amb Els estranys, que ja ha guanyat el Llibreter i el flamant Òmnium) opina que la decisió “erosiona perillosament el prestigi del Crexells” i demana un “replantejament profund” del guardó per “recuperar la importància que havia tingut per a les lletres catalanes”.

Tot just un parell d'hores després, era Umbert qui s'afegia a la renúncia, argumentant que “una modificació a mitja cursa no és seriosa ni ajuda al prestigi del premi”. També ha transcendit que s'ha sumat a la iniciativa Fité, pel mateix canal: “Si és certa aquesta notícia, que em sembla increïble, retiro la meva obra”. Badal afirma: No em sento còmode en aquest paisatge" de "conflicte d'interessos i necessitats de reajustament". Per la seva banda, Vicenç Pagès, autor de Robinson, un altre dels títols afegits pel jurat, apuntava també per Twitter: “La divisió entre finalistes votants i finalistes designats pel jurat, no prevista a les bases, no fa cap favor ni als uns ni als altres, ni tampoc al premi”.

El jurat, totalment remodelat per a aquesta edició, està format per Valèria Gallard, Lluïsa Julià, Miquel de Palol, Xavier Pla, Enric Sòria, Carme Riera i Rafael Argullol.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Carles Geli
Es periodista de la sección de Cultura en Barcelona, especializado en el sector editorial. Coordina el suplemento ‘Quadern’ del diario. Es coautor de los libros ‘Las tres vidas de Destino’, ‘Mirador, la Catalunya impossible’ y ‘El mundo según Manuel Vázquez Montalbán’. Profesor de periodismo, trabajó en ‘Diari de Barcelona’ y ‘El Periódico’.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_