_
_
_
_

El públic teatral va augmentar un 5,28% la temporada passada

La recaptació també va créixer però va baixar l'ocupació

Una imatge de 'Scaramouche', un dels espectacles més vistos de la temporada passada.
Una imatge de 'Scaramouche', un dels espectacles més vistos de la temporada passada.

Bones notícies de cara a la nova temporada teatral que anit es va inaugurar oficialment a Barcelona amb la tradicional gal·la 'Catalunya aixeca el teló',celebrada al Gran Teatre del Liceu: el públic dels teatres de Barcelona va augmentar la temporada passada un 5,28 % pel que fa a l'anterior.

En total van anar al teatre a la ciutat 2.537.836 espectadors, segons les xifres ofertes ahir per l'Associació d'empreses de Teatre a Catalunya (Adetca). La recaptació va créixer un 6,90%.

Els teatres de Barcelona (50), als quals fan referència les estadístiques d'Adetca, representen el 80% del públic a Catalunya i un 85% de la recaptació.

“El sector teatral afronta la nova temporada amb optimisme i esperança per primera vegada en molts anys, perquè tanquem l'anterior amb un creixement remarcable”, va valorar la directora d'Adetca, Bet Orfila.

L'única dada negativa és el descens de l'ocupació dels teatres, un 3,84 %. Encara que Orfila va apuntar sobre aquest tema que es tracta d'una dada relativa perquè l'aforament de les sales barcelonines va augmentar un 9,48 %, cosa que ha provocat aquesta petita reducció. “Les xifres tant del les sales grans com de les petites, reflecteixen la bona salut dels diferents formats teatrals”, va continuar.

Malgrat tot, les xifres no han acabat de remuntar al nivell de les d'abans de la crisi, quan el 2011-2012 es van aconseguir gairebé tres milions d'espectadors (2.890.000). Orfila va considerar que s'està “en el bon camí” per tornar a aquells índexs. A la salut del sector ajudarà sens dubte, va recalcar, la reducció de l'IVA al teatre aprovada recentment pel Govern, del 21% al 10%.

“Aquesta disminució ens permet augurar un millor escenari de treball”, va dir la directora d'Adetca. La setmana passada, en presentar la temporada dels teatres de Focus, el seu president, Daniel Martínez, també va destacar la importància de la rebaixa de l'IVA, encara que tant Orfila com Martínez consideren que en el seu moment l'augment el va assumir generosament el propi sector de manera que no va recaure sobre el públic, així que ara el primer que toca és pensar en el sanejament dels comptes i el progressiu augment del nivell material de les produccions abans de reduir els preus de les entrades, que han quedat relativament estables durant tota la crisi. La temporada passada el preu de les entrades va baixar un 5,77% en teatres grans (al voltant de 20 euros) i en els petits va augmentar un 7,78% (12 euros de mitjana).

En la temporada hi va haver un 60 % d'obres d'autors catalans (660 espectacles), un 15% de la resta d'Espanya, i un 25% d'estrangers. Les obres en català van ser majoria, un 54%.

La Cubana, el més vist

Pel que fa a gèneres, els musicals lideren com és habitual en els teatres de major aforament. Gente bien, de la Cubana, al Coliseum, va aconseguir 148.636 espectadors de pagament, seguit de Scaramouche, de Dagoll Dagom, al Victoria, amb 119.791 i Priscilla, reina del desierto, al Tívoli, amb 93.961.

La producció del teatre Goya de la comèdia de Yasmina Resa Art és l'única obra no musical entre els espectacles més vistos, amb 79.363 espectadors. Un altre musical, Dirty Dancing, el segueix amb 62.418 espectadors.

A les sales de petit format, amb menys de 200 localitats, apareixen Orgasmos, la comedia, al Teatre del Raval , amb 10.145 espectadors, El despertar de la primavera, al Teatre Gaudí Barcelona, amb 6.411, Hypnos vol 2 a la Sala Muntaner (la que va congregar més públic, gairebé 25.000 persones), amb 5.704, o un Tret al cap a la nova sala Beckett al Poble Nou, amb 4.641 espectadors.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_