_
_
_
_

Un de cada tres visitants dels museus de Barcelona no paga

En set museus de la ciutat l’entrada gratis supera el 50%

José Ángel Montañés
Museu Born Centre Cultural i de Memòria de Barcelona.
Museu Born Centre Cultural i de Memòria de Barcelona.CARLES RIBAS

A l’hora de fer balanç, les estadístiques són les que proporcionen els resultats més objectius, tot i que, en el cas dels museus de Barcelona, els seus responsables solen treure’ls importància assegurant que no tot pot mesurar-se a partir del nombre de visitants que es rep al llarg d’un any. No obstant això, és probable que els directors i gerents de 13 museus de la ciutat, com la Fundació Miró, el CCCB, el Museu del Disseny, el Born CMM, el Monestir de Pedralbes, el Museu de les Cultures del Món, el Museu de la Música i el Museu Blau, s’hagin trobat sobre la taula l’estudi “Museus de Barcelona”. Explotació estadística de les dades de visitants del 2016, que aporta dades rellevants, com que un de cada tres visitants no paga per entrar.

Entre les conclusions d’aquest estudi —obtingudes a partir de més de 22.000 enquestes fetes al llarg del 2016— el que més sorprèn és comprovar com dels 2,2 milions de persones que van visitar aquests centres el 2016, van ser majoria (un 36%) els que van entrar gratis, mentre que un altre 28% va pagar una entrada reduïda i només el 35% va abonar entrada ordinària. O el que és el mateix: un de cada tres visitants no va pagar res per l’entrada. A més, en set d’aquests museus, els que van entrar de franc van superar àmpliament el 50% i alguns centres, com el Museu Marès (70%), l’Etnològic (77%), el Museu de les Cultures (82%) i el Born CCM (93%), és impossible que entre els seus objectius més immediats hi hagi l’autofinançament, ja que gairebé la totalitat de les persones que els van visitar no van pagar cap tipus d’entrada. Per contra, els centres amb un índex més baix d’entrades gratis van ser la Fundació Miró (14%), seguit del Castell de Montjuïc i el Jardí Botànic (26% tots dos).

13 MUSEUS DE BARCELONA, A EXAMEN

Visitants totals. 2.205.599.

Més visitats. Castell de Montjuïc, Fundació Miró i CCCB.

Menys visitats. Museu Marès, Museu de la Música i Museu Etnològic.

Tipus d'entrades. 36,5% gratuïta, 35,6% general i 27,9% reduïda.

Llocs de residència. 44% europeus, 25% resta del món, 17% barcelonins, resta de Catalunya, 7%, resta d'Espanya 4%

Dones/homes visitants. 46,5% / 45,7%

Museus preferits / dona. CCCB i Museu del Disseny.

Museus preferits / home. Museu de la Música i Castell de Montjuïc.

Dones/homes visitants. 46,5% / 45,7%

Museus preferits / dona. CCCB i Museu del Disseny.

Museus preferits / home.Museu de la Música i Castillo de Montjuïc.

La idea generalitzada és que a Barcelona els visitants de museus són enormes grups de turistes que segueixen fidelment un guia que proporciona explicacions succintes. Però no és així, ja que només el 12% dels visitants ho van fer en grup, i van ser majoria els que hi van anar en parella, seguits dels que hi van anar sols o amb amics, ja que la mitjana d’entrades venudes va ser de 2,2. L’únic centre al qual al visitant li va agradar anar només a veure exposicions va ser el CCCB, que no va aconseguir aquesta mitjana estadística que permet parlar de duets culturals. El Museu Blau, en canvi, va ser l’únic en què els seus visitants hi van anar de manera majoritària acompanyats de la família i, conseqüentment, el que va vendre més entrades per visitant.

Segons l’estudi de les xifres extretes de les enquestes realitzades durant tot l’any, els amants dels museus a Barcelona són els mateixos entre setmana que els caps de setmana o dies festius (49%). Quant al sexe, segueixen sent les dones les que superen, tot i que per poc, els homes pel que fa a les visites. Elles prefereixen més visitar el CCCB i el Museu del Disseny, mentre que ells són més, sorprenentment, del Museu de la Música i el Castell de Montjuïc.

L’estudi posa en evidència que encara hi ha molt camí per recórrer, ja que el 78% dels visitants es va estrenar en això d’anar de museus i només al CCCB més de la meitat dels seus visitants (57%) van repetir.

És per celebrar que gairebé el 18% dels visitants a aquests centres fossin barcelonins, superant els índexs d’anys anteriors, malgrat que el 70% segueixen sent estrangers, sobretot europeus, com francesos, anglesos i italians. Els nord-americans que van decidir delectar-se veient les nostres col·leccions d’art o patrimoni van superar amb escreix els russos i japonesos, malgrat el que pugui semblar a primera vista, ja que consta que ells sí que són dels que més van comprar a les botigues i eixos comercials de la ciutat.

Madrilenys i valencians

Entre els nadius de la resta d’Espanya, madrilenys, valencians i andalusos van ser els més fidels als equipaments culturals de Barcelona. El Museu Blau, el CCCB, el Museu del Disseny i el Born CCM van rebre més visites dels locals, mentre que la Fundació Miró de Montjuïc i el Muhba de la plaça del Rei van tenir un públic amb predomini d’estrangers.

Per districtes, les Corts i Ciutat Vella són els habitants de Barcelona que més visitants van aportar als museus de la seva ciutat, mentre que Sant Andreu, Sants-Montjuïc, Nou Barris i Sant Martí els que menys.

LES EXPOSICIONS QUE VENEN

Al setembre arrenquen les noves temporades i es renoven, per regla general, les exposicions temporals als museus de Barcelona i de tot el món. En els propers dies començaran a desvelar-se qui són les estrelles que més brillaran en el camp de l’art la temporada que ara comença. Alguns centres ja han fet avanços i és possible fer una primera aproximació.

Entre les estrelles que ens visitaran aquesta tardor hi ha Andy Warhol amb una gran retrospectiva que recorrerà tota la seva trajectòria (Caixaforum, 14 setembre), una nova lectura del multiartista Joan Brossa (Macba, 20 de setembre), la reivindicació de Ramon Pichot i la denúncia de Francesc Torres (MNAC, 28 de setembre i 19 d’octubre, respectivament). Podrà veure’s la primera retrospectiva a Espanya de Lita Cabellut (Fundació Vila Casas, 5 d’octubre) i l’esperada antològica de Joan Ponç (La Pedrera, 6 d’octubre). Rodin i els seus treballs a la porta de l’infern (Fundació Mapfre, 11 d’octubre) s’inaugurarà el mateix dia que Susan Meiselas obre exposició a la Fundació Tàpies. El CCCB farà el mateix amb una gran mostra sobre les conseqüències del canvi climàtic (19 d’octubre).

Picasso a la Barcelona del 1917 (Museu Picasso, 26 octubre), l’art sumeri i la seva influència en Joan Miró i l’art modern (Fundació Miró, 28 d’octubre) i el dissenyador modernista vienès Adolf Loos (Museu del Disseny, 14 de desembre) seran altres cites.

Tots seran reclam suficient per visitar els museus barcelonins. La cirereta la posarà el MNAC, que a final d’any inaugurarà la nova presentació de la seva col·lecció d’art del Renaixement i del Barroc, que ajudarà (després de l’obertura de l’art modern el 2014) al fet que aquest espai consolidi el seu projecte com a principal museu català.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

José Ángel Montañés
Redactor de Cultura de EL PAÍS en Cataluña, donde hace el seguimiento de los temas de Arte y Patrimonio. Es licenciado en Prehistoria e Historia Antigua y diplomado en Restauración de Bienes Culturales y autor de libros como 'El niño secreto de los Dalí', publicado en 2020.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_