_
_
_
_
CAS RUEDA

44 empreses van avisar TV3 d’un “ús abusiu” en els drets musicals

L'Audiència Nacional va sol·licitar dijous passat informació a la cadena per investigar el presumpte frau a la SGAE. Els creadors denuncien que els seus ingressos baixen un 75%

Cristian Segura
Estudis de TV3 a Sant Joan Despí.
Estudis de TV3 a Sant Joan Despí.Massimiliano Minocri

44 empreses i 33 creadors han estat advertint des del gener del 2016 les institucions catalanes d'un “ús abusiu” dels drets musicals que es paguen a la SGAE per la programació de matinada de TV3. Aquest grup de representants del sector s'ha reunit amb la direcció de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals —ens gestor dels mitjans propietat de la Generalitat— (CCMA), amb la Comissió de Cultura del Parlament i amb els Departaments de Presidència i de Cultura. El col·lectiu assegura que encara no s'ha fet cap canvi.

El document que el grup crític va enviar a la CCMA, el maig del 2016, alertava que l'emissió musical durant tota la matinada “crea una greu distorsió en el repartiment [dels drets] que només afavoreix l'editorial de TV3, l'editorial que l'administra i un percentatge molt baix d'autors que participen en aquests programes”. TV3 és una de les poques televisions a Espanya que han externalitzat la gestió del seu catàleg musical. L'empresa afavorida, Clipper’s, és la mateixa societat que produeix des del 2011 els programes musicals de les matinades de TV3. Clipper’s, dirigida per Juli Guiu, és coneguda perquè ha tingut com a soci David Madí, antiga mà dreta de l'expresident de la Generalitat Artur Mas. La Policia Nacional es va personar dijous a la CCMA per lliurar el requeriment de documentació del jutge de l'Audiència Nacional Ismael Moreno, en el marc de la investigació que dirigeix sobre el presumpte frau en la recaptació dels drets musicals en televisió que reparteix la SGAE. Fonts de l'Audiència Nacional confirmen que alguns dels documents sol·licitats són contractes de la CCMA amb Clipper’s.

100.000 euros per sortir de la presó

Els músics Manuel Carrasco, Fernando Bermúdez i Rafael Tena han abonat els 100.000 euros imposats pel magistrat de l'Audiència Nacional Ismael Moreno per evitar ingressar a la presó en el marc de la trama coneguda com “la roda”.

La resolució de llibertat sota fiança exposa que s'han defraudat un total de 100 milions d'euros entre els anys 2006 i 2011 mitjançant la també coneguda com a música inaudible.

Els investigats són acusats de delictes de pertinença a organització criminal i corrupció en els negocis. El productor Rafael Tena assegura que la seva feina al capdavant d'editorials de música per a la televisió era “totalment legal”.

El 80% dels drets s’ingressen de matinada

El “monopoli” de Clipper’s a les nits de TV3 no és la principal queixa del col·lectiu crític; aquests destaquen sobretot el perjudici per als drets que cobren els autors que emeten la seva música a la cadena: igual que en els altres casos que investiga l'Audiència Nacional, la televisió autonòmica catalana paga a la SGAE una quota mitjana per les peces musicals de cada franja horària: com més publicitat té la franja d'emissió, més alta és la quota en drets. El problema, per als més de 70 denunciants, és que “el fet que la programació musical a la franja de matinada ocupi tot el temps d'emissió efectiva” suposa que en el conjunt es revaloritza el que s'ingressa per drets de matinada però es redueix fins a un 75% el que ingressa un creador en altres franges. El principal beneficiari de la revaloració en horari de matinada és Clipper’s. L'editora de TV3 va ingressar el 2016 amb la seva música, en drets de la SGAE, més d'1,1 milions d'euros; d'aquests, 885.191 euros corresponen a música emesa de matinada. La programació musical de matinada de TV3 són seccions en les quals músics i grups interpreten temes propis o improvisen. Segons el repartiment habitual de drets, l'artista ha d'ingressar el 50% del que recapta la SGAE, mentre que la resta es reparteix entre les empreses editorials —en aquest cas, Clipper’s i TV3. Guiu ha estat, a més, beneficiari com a autor d'algunes de les peces musicals introductòries d'aquests programes, que s'emeten cada dia de la setmana.

Les cadenes autonòmiques IB3, Aragó TV i TeleMadrid, entre altres que són investigades pel jutge Moreno, han suspès les emissions musicals de la seva franja nocturna.

Clipper's, una empresa ben connectada

Clipper's, l'empresa que controla les matinades televisives de TV3, té diversos tentacles en la indústria musical. A més de la seva operativa com a productora o gestora de drets, les societats Clipper's de Juli Guiu també s'han fet un lloc important en el sector dels festivals d'estiu amb l'organització del Festival de Cap Roig. Clipper's ha estat notícia en l'actualitat política pels vincles societaris que Guiu va establir amb David Madí, ex-mà dreta d'Artur Mas al capdavant de l'extinta CDC. Madí és avui conseller d'Endesa a Catalunya i del Teatre Nacional de Catalunya.

La fòrmula de Clipper's per a TV3 es repeteix de dues a sis de la matinada en diferents programes musicals que segueixen els mateixos paràmetres i amb noms semblants: Jazz a l'Estudi, Blues a l'Estudi o Ritmes a l'Estudi, entre d'altres. La música de la franja nocturna de Clipper's per a TV3 es basa en grups i artistes que improvisen música negra o toquen peces pròpies.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Cristian Segura
Escribe en EL PAÍS desde 2014. Licenciado en Periodismo y diplomado en Filosofía, ha ejercido su profesión desde 1998. Fue corresponsal del diario 'Avui' en Berlín y en Pekín. Desde 2022 cubre la guerra en Ucrania como enviado especial. Es autor de tres libros de no ficción y de dos novelas. En 2011 recibió el premio Josep Pla de narrativa.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_