Diàlegs entre passat i present a la Fundació Suñol
Joan Rabascall estrena ‘Camins encontrats’, el nou format expositiu del centre
El 1975 l’artista català Joan Rabascall creava a París el díptic al·legòric Franco fa esport, en el marc de Spain is different, una sèrie crítica i irònica que denunciava la connivència de les grans empreses i els mitjans de comunicació amb les mentides d’un règim dictatorial agònic. L’obra, adquirida l’any següent per Josep Suñol, qui estava començant la seva col·lecció, ha estat triada per estrenar el cicle Camins encontrats, que plasma un nou format expositiu concebut pel dissenyador Enric Franch. “Confrontem dues obres emblemàtiques de dues situacions, dos moments i dues posicions, que posen de manifest qüestions fonamentals de la pràctica artística de Rabascall i alhora afecten la pròpia naturalesa de l’art”, explica Franch, conegut pel llum Calder, entre altres objectes.
Com a contrapunt a Franco fa esport, s’exhibeix una impressió digital del 2012, Del Big Bang al Big Brother, un muntatge de fragments publicitaris d’una cèlebre marca de menjars ràpids. “L’hamburguesa gegantina incorpora la metàfora de la nostra societat eterna i globalment connectada i cada vegada més dependent dels aparells electrònics”, explica l’artista, que exposa la peça al costat d’un iPad connectat a una impressora, de manera que és possible endur-se gratuïtament un rabascall de l’era digital. “Entre les dues obres han passat 37 anys, però, malgrat les diferències tècniques i estilístiques, totes dues denuncien els errors i la hipocresia del consumisme, apropiant-se del llenguatge dels mitjans de comunicació de masses”, indica Franch, qui signa l’assaig La mudesa de les imatges. L’al·legoria antiga, moderna, crítica i postcrítica, sobre els mecanismes de l’al·legoria, que estarà a la disposició dels visitants durant tota l’exposició, període en el qual se celebraran tres taules de reflexió entorn de temes relacionats amb l’obra de l’autor, conduïdes per experts en cadascuna de les matèries.
Miralda
La mostra, oberta fins al 18 de març, es completa amb materials documentals, una projecció que resumeix el que va significar el franquisme per a Espanya, una entrevista audiovisual a Rabascall i una altra a l’artista Sergi Aguilar, director de la Fundació Suñol. “La idea és aprofundir tot el possible i oferir al públic el màxim plaer estètic i intel·lectual”, conclou Franch, que en el segon lliurament del cicle enfrontarà dues obres d’Antoni Miralda separades per tres dècades: Fest für Leda, del 1977, i Quaranta-zinc ossos, del 2007.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.