_
_
_
_

Les quatre estacions de Gaudí i Jujol brillen després de la restauració

Els treballs per rehabilitar els medallons de la sala hipòstila del Park Güell costen 284.000 euros

José Ángel Montañés
Dos dels medallons de la sala hipòstila del Park Güell.
Dos dels medallons de la sala hipòstila del Park Güell.Carles Ribas

Peus de copes, plats de vidre fets miques, taps d’ampolles de licor i flascons de perfum. Aquests van ser els elements que van utilitzar per Antoni Gaudí i el seu col·laborador Josep Maria Jujol per crear els efectes visuals i jocs de colors dels mosaics dels quatre medallons, quatre sols per a cadascuna de les estacions de l’any, que coronen la sala hipòstila del Park Güell de Barcelona. És el que ha permès comprovar la restauració d’aquestes quatre peces que ha dut a terme durant els dos últims anys l’Ajuntament de Barcelona. Uns treballs que s’han realitzat després que el 2013 un despreniment fes saltar l’alarma i s’hi apliqués una primera actuació d’urgència.

Ahir, en un acte presidit per Jaume Collboni, segon tinent d’alcalde, es va presentar la culminació d’aquests treballs, que han tingut un cost de 284.00 euros i s’inclouen en les deu actuacions previstes (per a les quals es destinaran 10,6 milions) per l’empresa Barcelona Serveis Municipals en aquest parc, declarat Patrimoni de la Humanitat el 1984. “La restauració és un bon exemple de l’èxit de governar bé el turisme”, va assegurar el polític, que va dir que el cost de l’operació s’havia pagat amb els ingressos que van generar els 2,7 milions de persones que van visitar el parc el 2015.

Instal·lació d'una xarxa metàl·lica per fixar els plafons al sostre.
Instal·lació d'una xarxa metàl·lica per fixar els plafons al sostre.Ayuntamiento de Barcelona

Per dur a terme la intervenció, cada sol s’ha dividit en 24 fragments (amb forma de porció de pizza) per poder extreure’n amb facilitat la capa exterior i portar-la a un laboratori, on s’ha netejat i consolidat. Per assegurar el suport al sostre s’ha col·locat una xarxa especial d’acer inoxidable que evitarà nous despreniments dels múltiples elements que formen aquest trencadís multicolor.

La sala hipòstila, que havia de ser el mercat de la privilegiada urbanització que va encarregar el 1900 el mecenes Eusebi Güell a Gaudí, està formada per 86 columnes estriades d’estil dòric de sis metres d’alt. La columnata està coronada per una cornisa sobre la qual s’emplaça el fabulós banc ondulat. A l’interior, el joc de columnes crea uns espais que simulen tres naus coronades revestides de trencadís blanc i aquests quatre plafons que tornen a brillar després de la restauració i que s’atribueixen tant a Gaudí com a la seva mà dreta, el també arquitecte Josep M. Jujol.

El parc és un dels llocs més turístics de Barcelona. Entre els últimes visitants il·lustres hi ha la cantant Beyoncé, que abans de la seva actuació a la ciutat, dimecres passat, va decidir passar la tarda en família admirant aquesta obra de Gaudí.

Instal·lació dels plafons una vegada restaurats.
Instal·lació dels plafons una vegada restaurats.Ayuntamiento de Barcelona

Suscríbete para seguir leyendo

Lee sin límites
_

Sobre la firma

José Ángel Montañés
Redactor de Cultura de EL PAÍS en Cataluña, donde hace el seguimiento de los temas de Arte y Patrimonio. Es licenciado en Prehistoria e Historia Antigua y diplomado en Restauración de Bienes Culturales y autor de libros como 'El niño secreto de los Dalí', publicado en 2020.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_