David Bowie preparava un disc nou abans de morir
Tony Visconti, productor del músic, desvela a ‘Rolling Stone’ que l’artista ja tenia cinc temes i volia tornar a l’estudi de gravació
Una setmana abans de morir, David Bowie va trucar al seu productor històric, Tony Visconti, i li va dir que volia preparar un altre disc, després de Blackstar, que va sortir a la venda el passat 8 de gener. De fet, el músic li va explicar que ja tenia cinc cançons noves i planejava tornar al més aviat possible a l'estudi de gravació. Així ho ha explicat Visconti en una entrevista amb la revista Rolling Stone en la qual s'aventura a imaginar que el mateix Bowie va ser sorprès per la rapidesa amb la qual el seu càncer de fetge va accelerar el seu final. El músic va morir diumenge passat a Nova York amb 69 anys.
“Estava entusiasta. Jo creia, i ell també, que tindria almenys uns mesos més. Si estava tan emocionat amb el nou àlbum, evidentment pensava que tindria més temps. Així que el final deu haver estat molt ràpid. No en tinc informació, no ho sé exactament, però la malaltia deu haver avançat molt ràpidament després d'aquella trucada”, ha explicat el productor a Rolling Stone.
Visconti assegura que Bowie sabia des del novembre que el seu càncer era terminal. Poc abans el mite britànic havia acabat Blackstar, cosa que ara tots interpreten com un adéu musical als seus seguidors. Però Visconti ho va intuir molt abans, quan va llegir per primera vegada les lletres de diverses de les cançons. “Astut bastard, estàs preparant un àlbum de comiat”, li va deixar anar el productor, i Bowie només va contestar amb un somriure.
El productor també explica que tenia constància de la malaltia de l'artista des de fa un any, més o menys, el mateix que va explicar a diversos mitjans Ivo van Hove, director de Lazarus, el musical sobre el músic. Tots dos són una excepció, ja que el càncer que estava devorant Bowie es va mantenir en el secret més absolut, tant que Van Hove sospita que ni tan sols la banda que gravava amb ell Blackstar en sabés res. No obstant això, Visconti desmenteix ara aquesta hipòtesi: “[Fa un any] va arribar just després d'una sessió de quimioteràpia; no tenia pestanyes als ulls ni cabells. No hi havia manera que pogués amagar-ho a la banda. Però m'ho va explicar en privat, i asseure'm amb ell a parlar-ne cara a cara va ser realment xocant”.
I també dur va ser el moment en què tots dos van perdre l'esperança. Perquè a mitjan 2015, segons relata Visconti, el diagnòstic de Bowie va millorar notablement. “Estava optimista perquè la químio estava funcionant. Fins i tot el càncer va començar a retrocedir. Encara que ell es va mostrar prudent: ‘No ho celebrem gaire de pressa. Ja veurem com va’. Va seguir amb la químio i vaig pensar que ho aconseguiria. I, de sobte, al novembre, el càncer va tornar. Se li havia expandit per tot el cos, i d'això no hi ha manera de recuperar-se”, recorda el productor. De pas, a més, Visconti desmenteix que el músic tingués altres problemes de salut durant els anys entre l'atac al cor que va patir el 2004 i els seus últims 18 mesos de batalla contra el càncer. En canvi, Wendy Leigh, autora d'una biografia sobre l'artista publicada el 2014, va explicar a la BBC fa uns dies que Bowie havia sofert sis atacs cardíacs en aquests anys.
Com recorda Rolling Stone, Visconti ha treballat amb Bowie constantment al llarg dels últims 40 anys. La seva col·laboració va començar amb Space Oddity, el 1969, i des de llavors va produir diversos dels àlbums més rellevants de Bowie, com The man who sold the world, Low o The next day, editat el 2013 i penúltim disc del músic. De moment.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.