El Concert de Cap d’Any conjura les ombres del seu passat nazi
La Filharmònica de Viena impulsa l'estudi de l'etapa en què va ser instrument de la propaganda de Hitler. Mariss Jansons torna a dirigir l'exclusiva i popular gala el 2016
El matí de l’u de gener arrenca per tradició des de Viena a ritme de marxes, polques i valsos de la família Strauss. El Concert de Cap d’Any de la Filharmònica de Viena és un fenomen global que avui es veu en gairebé un centenar de països de tot el món amb una audiència de més de 50 milions de teleespectadors. No obstant això, aquest fulgor contemporani dels flaixos, les decoracions florals i el glamur mediàtic contrasten amb un fosc origen vinculat al nazisme.
Aquest concert va sorgir en la festivitat de Sant Silvestre del 1939 a la Sala Daurada de la Musikverein per sufragar una campanya de benestar nacionalsocialista i va continuar a partir del Cap d’Any del 1941 com a Concert Johann Strauss. Va ser una eina més de la propaganda del Tercer Reich. Fins i tot, malgrat l'avantpassat de Johann Strauss fill, el principal compositor de la nissaga familiar, que el convertia en mig jueu per les Lleis de Nuremberg, o de la seva vídua, una jueva convertida al protestantisme. Tot això seria convenientment ocultat i falsificat pels nazis per evitar la condició d'ari honorari per a un dels seus compositors més populars.
La Filharmònica de Viena fa diversos anys que impulsa estudis que permetin treure a la llum tots els detalls d'aquesta etapa negra del seu passat. Ha utilitzat com a mitjà de difusió la seva pàgina web, on ha publicat tots els estudis tant en alemany com en anglès. La iniciativa va ser impulsada pel violinista Clemens Hellsberg, president de la Filharmònica de Viena fins al 2014 i autor de la principal monografia històrica sobre l'orquestra vienesa publicada el 1992, en commemoració del 150è aniversari. En aquesta dedica diverses pàgines a explicar la història del Concert de Cap d’Any, on reconeix la importància del seu creador, Clemens Krauss, com a impulsor de la popular música de la família Strauss en l'exclusiva Filharmònica vienesa.
L'orquestra havia mantingut fins llavors una relació ambigua amb la música de Johann fill, malgrat haver estrenat algunes de les seves composicions. Krauss va mantenir viva la gala del Concert de Cap d’Any com avui es coneix després de la Segona Guerra Mundial, malgrat els dos anys del seu procés de desnazificació. El testimoni el va prendre temporalment Josef Krips el 1946, un director lliure de sospita perquè era descendent de jueus, i que va donar-li el nom actual de Concert de Cap d’Any.
Consolidació mediàtica
Del retorn de Krauss s'han conservat els primers enregistraments complets, com el memorable de la seva actuació del 1954, l'última poques setmanes abans de morir sobtadament a Ciutat de Mèxic. L'orquestra va triar llavors Erich Kleiber com a successor de Krauss, però el seu rebuig va desencadenar una solució transitòria que va ser decisiva en la seva història. Es va proposar Willi Boskovsky, concertino de l'orquestra, com a nou responsable del Concert de Cap d’Any.
Els 24 anys de l'era Boskovsky van ser decisius per a la seva història. Va ser l'època de la consolidació mediàtica com a esdeveniment popular de masses, on el violinista austríac tocava i dirigia, però també quan va adquirir la fisonomia que avui coneixem. Per exemple, el 1958 es va iniciar la tradició que hi hagués tres propines al final del concert: una polca ràpida que es tria cada any, seguida del vals Al bell Danubi blau, de Johann Strauss fill, i la Marxa Radetzky, de Johann pare per acabar.
Aquestes propines es van consolidar l'any següent amb la seva primera retransmissió televisiva des de l’ORF a nou països d’Eurovisió, que van acabar incloent la famosa entrada en fals del vals de Strauss per felicitar l’any o el popular moment que el públic pica de mans compassadament en la peça final.
A Espanya el Concert de Cap d’Any no va arribar per televisió fins al 1962, i de forma ininterrompuda fins al 1973. Els anys seixanta i setanta van tenir una dimensió més festiva i desenfadada que es va canviar per millorar l’excel·lència musical relacionada amb grans directors convidats anualment. El primer va ser Lorin Maazel el 1980 i el van seguir Herbert von Karajan, Carlos Kleiber, Claudio Abbado, Zubin Mehta, Riccardo Muti, Nikolaus Harnoncourt, Seiji Ozawa, Mariss Jansons, Georges Prêtre, Daniel Barenboim i Franz Welser-Möst.
Precisament, Mariss Jansons (Riga, Letònia, 1943) tornarà a pujar el dia u de gener al podi de la Filharmònica de Viena. Serà el seu tercer Concert de Cap d’Any després de les edicions del 2006 i 2012.
L'excel·lència cultural austríaca amb dues notes espanyoles
Creada el 1842, la Filharmònica de Viena és una orquestra tan especial com polèmica. Prescindeix de director principal des del 1933 i manté un so completament particular amb tècniques i instruments diferents als habituals. Un exemple de patrimoni immaterial. Com a vaixell insígnia de l'excel·lència cultural austríaca fa anys que està immersa en una posada al dia. Ha fet front a acusacions racistes i sexistes i a encarat el seu fosc passat nazi.
Amb el seu nou president, el violinista Andreas Grossbauer (Graz, Àustria, 1974), està decidida a mirar cap endavant. Al gener la dirigirà l'espanyol de 38 anys Pablo Heras-Casado a Salzburg. Ho farà, a més, en substitució de Nikolaus Harnoncourt, que va anunciar fa 15 dies per sorpresa la retirada definitiva de la carrera musical amb 86 anys. A més, la Filharmònica de Viena tornarà a Madrid el juny del 2016 amb dos concerts com a obertura de la propera temporada del cicle d’Ibermúsica amb el pianista de Huelva Javier Perianes com a solista.
Strauss fill, protagonista
En el programa destaca novament el protagonisme de Johann Strauss fill, amb 10 de les 21 composicions, juntament amb el seu pare i els seus germans Josef i Eduard. En aquesta edició tornarà a sonar la música de Karl Michael Ziehrer i de Joseph Hellmesberger fill. A més s'inclouen per vegada primera dues figures menors com l'austríac Robert Stolz, la Marxa de l’ONU del qual –que va inaugurar l’Agència Internacional de l’Energia Atòmica el 1957– obrirà el concert, i el francès Émile Waldteufel, autèntic rei parisenc del vals en època dels Strauss, amb Espanya, del 1886, basat en la rapsòdia homònima de Chabrier.
Aquest any, el cor de nens de Viena participaran en dues polques de Johann i Josef Strauss. També els solistes del ballet de l’Òpera Estatal actuaran des de localitzacions exteriors del Prater i el Palau de Schönbrunn en una polca ràpida d’Eduard Strauss juntament amb el popular Vals de l'emperador, de Johann Strauss fill.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.