Cau la neu a ‘La masia’ de Miró
‘La nadala’ del 2015 de la fundació del pintor juga amb un dels seus quadres més famosos
La cafeteria de la Fundació Miró es vesteix de Nadal amb el simulacre d'un foc, que no escalfa ni il·lumina, però brilla a l'interior d'una xemeneia a l'estil dels anys setanta, envoltada per dues butaques i decorada amb les típiques targetes de felicitacions. És una estampa nadalenca que remet a una quotidianitat mediocre i una mica trista, presidida tot i això per la pau que emana de la cèlebre obra de Joan Miró, La masia, delicadament intervinguda per convertir-se en un paisatge nevat.
La instal·lació, que molts visitants confondran amb un estrany element decoratiu de la cafeteria, és la proposta dels artistes de Rafel G. Bianchi i Regina Giménez, per a La nadala, una iniciativa que la Fundació Miró va engegar el 2007 amb una espectacular intervenció de Perejaume. Des de llavors, el centre ha felicitat les festes amb projectes molt diferents, gairebé sempre instal·lats en un dels espais exteriors de l'immaculat edifici de Sert.
Art de foc, art de badoc és el primer projecte conjunt de Bianchi i Giménez, que utilitzen la ironia i l'humor per denunciar les estratègies de manipulació de les masses a través de l'anàlisi de les tradicions nadalenques. “El Nadal és un dels molts miratges que ens envolten. Envaeix el nostre entorn i modifica tots els elements del paisatge quotidià perquè ningú pugui mantenir-se aliè a aquest particular engany consensuat”, explica Bianchi.
Precisament per subratllar aquest aspecte de ficció, els artistes han deixat al descobert la part posterior de la instal·lació, que d'aquesta manera delata el seu caràcter de decorat. “Volíem que la gent formés part de la instal·lació, per això és un espai que es pot utilitzar i, a més, hem enviat unes postals, convidant els destinataris a respondre amb una altra felicitació que s'exposarà, com és habitual i tradicional en aquests casos, sobre la xemeneia”, indica Giménez, pintora i artista gràfica que s'ha encarregat de cobrir La masia de Miró, l'original de la qual es conserva a la National Gallery de Washington, amb una capa de neu ben densa. Per problemes de drets, no es podrà reproduir l'obra tunejada, que quedarà com a peça única.
Cal destacar que les dues butaques utilitzades en la intervenció són peces originals de Joaquim Anson, pare de l'artista Martí Anson, que recentment ha obert un showroom al carrer de Pallars, 175, de Barcelona, en el marc de la mostra del Macba Espècies d'espais. A La botiga de l’Anson, oberta fins a mitjan gener, s'exposen (per comprar-los cal contactar amb la Galeria Estrany-de la Mota) els mobles i complements de disseny, personalitzats i de preu assequible, que als anys setanta van convertir aquest fuster de Mataró en un precursor de la Barcelona del disseny que es consolidaria vint anys després.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.