_
_
_
_

Berta Sureda: “No és època de construir, sinó de consolidar”

La comissionada de Cultura presenta les línies d'actuació fins al 2026 de l'Ajuntament de Barcelona

Berta Sureda.
Berta Sureda.

Hi havia expectació per conèixer quines seran les línies d'actuació en matèria de cultura al consistori barceloní. La casualitat ha fet que quan es compleixen els cent dies de gràcia i que l'alcaldessa Ada Colau estava fent un balanç de la seva acció de govern, la comissionada de Cultura Berta Sureda comuniqués quines serien les línies mestres de la legislatura municipal. Entre les escasses decisions que s'han donat a conèixer destaca el fet que el nou Ajuntament de Barcelona no està per la labor de construir nous equipaments sinó de consolidar els que ja estan en funcionament, per fer-los més eficaços.

Sense esmentar-ho, Sureda deixava clar que el projecte de construir una Esplanada dels Museus a Montjuïc, que permetria ampliar el MNAC i instal·lar altres centres museístics, com el Museu de l'Arquitectura i el Centre Nacional de la Fotografia o la col·lecció de 200 obres que Sean Scully va oferir gratis a la ciutat, pansa a un segon pla. Quant als centres municipals que depenen de l'ICUB és intenció de Sureda que guanyin en "autonomia, eficiència i llibertat". Segons va explicar, el Museu de Cultures del Món (una de les noves construccions de l'anterior regidor Jaume Ciurana) i el Museu Etnològic acabaran sent un sol equipament amb dues seus. "Un grup d'antropòlegs està analitzant la situació i es canviaran els discursos i l'exposició estable", va dir, després d'explicar que comptaran amb un director escollit en un concurs públic, encara que va reconèixer que tot està encara en fase d'estudi. El Museu d'Història de Barcelona, el Born i el castell de Montjuïc deixaran de dependre de l'ICUB i ho faran de la Comissió d'Estudis Estratègics i Programes de Memòria, que dirigeix Xavier Domènech.

Cultura transversal

En línies generals, Sureda va explicar que l'Ajuntament aposta per la cultura transversal de base i la relació entre la cultura, l'educació i la mediació, mentre que es reforçarà el Consell de la Cultura (una espècie de CoNCA municipal), que passarà a tenir un paper més actiu, amb funcions com ara atorgar les subvencions que, des d'ara, s'entregaran en dues convocatòries. La delegada va avançar que es considera imprescindible agilitar la seva concessió per anar al ritme de la creació i no per darrere. Subvencions que seran decidides per comissions externes a l'ICUB. El Consell elaborarà també els codis ètics i de bones pràctiques que compliran tots els centres municipals. Sureda va explicar que s'està elaborant un Pla de la Cultura fins al 2026 que faciliti el desplegament de les polítiques culturals.

Pel que ha avançat, l'ICUB deixarà de promoure i produir directament projectes culturals: "La ciutat té un fort teixit creatiu que ha de créixer i la nostra missió és acompanyar i facilitar", comentava Sureda. Més participació directa, permeabilitzar els centres que depenen de l'ICUB perquè tinguin més "llibertat de programació" i reduir la distància que consideren que avui dia hi ha entre els centres i els artistes locals. Una externalització, de facto, en què es vigilarà l'adequació dels convenis laborals.

Sobre la Xarxa de Fàbriques de Creació, ha indicat que modificaran el paper de la Fabra i Coats perquè el centre d'art contemporani i les fàbriques “no es donin l'esquena i treballin en xarxa”. Una de les línies prioritàries serà la de nous projectes per a sales de música en viu –en espais polivalents i de petit format–, cosa que requerirà la revisió de normatives i llicències i que aquestes s'adaptin. Sureda també ha insistit que cultura i educació haurien de ser un binomi i que molts dels grans equipaments estan infrautilitzats en aquest sentit. “Uns altres, en canvi, com L'Auditori fan una tasca molt important que no es coneix, un contacte entre Cultura i Educació que també es produeix al Mercat de les Flors".

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_