Butaques amb vista al món
Temporada Alta, que comença el 2 d'octubre, oferirà 110 espectacles de teatre, dansa i música, 40 de les quals internacionals
Cerimònia del foc,un espectacle de foc, música i llum de la prestigiosa companyia francesa Carabosse, recorrerà el Barri Vell de Girona durant unes dues hores i serà l'encarregat d'inaugurar el 2 d'octubre la 24a edició del Temporada Alta.
Aquest any el festival de tardor de Catalunya bat el seu propi rècord d'espectacles, 110 (5 a Perpinyà), dels quals es veuran 181 funcions. D'aquests, 25 seran produccions i coproduccions i 40 espectacles internacionals de 21 països. La programació internacional, un dels eixos principals i plats forts d'aquesta mostra, permetrà gaudir en aquesta edició d'artistes de primera línia, que no s'han pogut veure en cap altre festival de Catalunya.
Del 2 d'octubre al 8 de desembre algunes de les primeres espases de l'escena internacional es tornaran a enfilar als escenaris gironins. El director lituà Oskaras Korsunovas torna per cinquè any consecutiu amb la seva versió de L'última cinta de Kraap de Beckett. Aquesta vegada presenta un dels grans actors de l'escena lituana, Juozas Budraitis. Repeteix també un dels mestres indiscutibles del teatre dels últims 50 anys, Peter Brook, que juntament amb la seva més fidel col·laboradora, Marie-Hélène Estienne, presentaran The Valley of Astonishment. Thomas Ostermeier presentarà la seva adaptació escènica El matrimoni de Maria Braun, la pel·lícula de Fassbinder. Tampoc han volgut perdre's aquesta edició Declan Donnellan i Nick Ormerod, el director i l'escenògraf britànics que, fent gala de ser una de les parelles artístiques més duradores i fructíferes del teatre europeu, tornen a Girona amb un muntatge de Mesura per mesura de Shakespeare amb actors russos del Teatre Puixkin de Moscou.
Els directors Peter Brook, Korsunovas, Donnellan i Ostermeier destaquen en el programa
El director del Temporada Alta, Salvador Sunyer, que considera que "la cultura és l'únic eix vertebrador d'Europa, l'única cosa que pot cohesionar un país", creu que s'ha de treballar per als ciutadans, no per al públic –entès com a client–, i portar el teatre a tots els sectors. Opina que "cal fer espectacles per al no-públic, aquell que no ha entrat en un teatre i potser no ho farà mai". Per aquest motiu la programació d'aquesta edició té una "paleta" molt àmplia d'espectacles, des de muntatges per a nadons a propostes de rabiosa creació contemporània. També acolliran espectacles més localitats –una desena–, entre les quals, Torroella de Montgrí, Barcelona, Perpinyà i Sant Cugat del Vallès. En total, 30 escenaris diferents, centres cívics, biblioteques, la carpa d'un circ, el casino de Girona o una sala de vistes de l'antiga Audiència de Girona.
Després de quatre anys de ser porta d'entrada del teatre iberoamericà a Europa, el 2013 Temporada Alta va crear Connexió Iberoamèrica. Aquest any es presenten quatre espectacles, tres dels quals d'artistes de l'Argentina i un de Mèxic. Una de les veus més consolidades de l'escena teatral independent de Buenos Aires, Claudio Tolcachir, torna després de diversos anys d'absència unint el seu talent com a director als de Lautaro Perotti i Melisa Hermida per presentar Dinamo. Per tercera vegada també visita Temporada Alta la companyia mexicana Lagartijas Tiradas al Sol amb Está escrita en sus campos, un espectacle sobre la situació històrica del narcotràfic a Mèxic que barreja el teatre documental mes arriscat i colpidor amb narcocorridos.
Com a novetat, el Festival de Tardor de Catalunya inicia la Connexió Flandes. Mostrarà la qualitat i varietat de llenguatges que ofereix aquesta escena en l'actualitat. Guy Cassiers, un dels directors flamencs més internacionals, presentarà la performance Le sec et l'humide, basada en el llibre de Jonathan Littell sobre el nazi belga Léon Degrelle.
Temporada Alta 2015, amb 43.622 entrades a la venda, busca un equilibri entre la presència dels millors muntatges internacionals, la producció i coproducció de nous espectacles, la promoció de l'autoria catalana i la implicació amb la creació contemporània. Com a motor de producció de l'escena catalana, ofereix també un gran nombre d'espectacles, com Filla del seu pare, una versió lliure de Hedda Gabler dirigida per Pau Miró; Patetisme il·lustrat, de Carles Santos, i Una altra pel·lícula, de David Mamet, dirigida per Julio Manrique.
Igual que en l'anterior edició, quan Sunyer va mostrar dues revistes pornogràfiques per denunciar que mentre aquestes publicacions paguen el 4% d'IVA, el teatre paga el 21%, ahir va tornar a criticar aquesta mesura adoptada pel Govern del PP. "Tenint en compte que el Ministeri subvenciona el festival amb uns 50.000 euros i recapta 105.000 d'IVA, el festival subvenciona el Govern amb més de 53.000 euros", va dir.
El pressupost d'aquesta edició és de 2.870.800 euros, dels quals 625.500 procedeixen de patrocinadors i altres recursos, 405.000 de taquilles, i 1.108.000 de la Generalitat, la Diputació i els ajuntaments de Girona i Salt.
Música i cinema
Encara que Temporada Alta és sobretot un festival d'arts escèniques, també programa una àmplia oferta musical i des de fa dos anys es consolida la presència del cinema. En l'apartat musical destaca la presentació en primícia de La clau de girar el taller, l'últim treball del cantant de Salt Adrià Puntí, l'estrena absoluta d'Ámame como soy, el nou disc de Niña Pastori, o Sílvia Pérez Cruz acompanyada d'un quartet de corda clàssic amb Entre cordes.
En cinema, es preestrenarà l'última pel·lícula de Marc Recha Un dia perfecte per volar i Los exiliados románticos, de Jonás Trueba. També s'emetrà el documental Migranland, sobre l'espectacle que va dirigir Àlex Rigola en el Temporada Alta 2013 i Tiefland, una versió de Terra baixa dirigida per Leni Riefenstahl, la directora alemanya favorita de Hitler i portaveu del règim nazi. Aquest film es presenta en paral·lel a l'exitós muntatge de l'obra de Guimerà interpretat per Lluís Homar.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.