L’emperador del Japó expressa un “profund penediment” per la guerra
En el 70è aniversari de la fi de la II Guerra Mundial, el primer ministre també va demanar disculpes pel paper del país nipó al conflicte


L'emperador japonès, Akihito, ha abandonat aquest dissabte el seu discurs habitual per marcar el 70è aniversari de la fi de la II Guerra Mundial a Àsia. En una aparent correcció al seu primer ministre, Shinzo Abe, que el divendres va expressar “la pena més gran”, però no va demanar disculpes explícites pel paper del Japó al conflicte, el sobirà va declarar un “profund penediment” pels actes del seu país en aquells temps.
“Reflexionant sobre el nostre passat i tenint en compte els sentiments de profund penediment sobre la guerra passada, espero sincerament que els desastres de la guerra no es repeteixin mai”, ha declarat Akihito a la cerimònia d'homenatge als caiguts en el conflicte, 70 anys després que el seu pare, Hirohito, anunciés la rendició d'un Japó commocionat per les bombes atòmiques d'Hiroshima i Nagasaki.
Com a cap d'Estat, l'emperador no pot exercir un paper polític i ha de sospesar acuradament les seves paraules, i fins i tot els seus gestos. Encara que havia expressat penediment en altres ocasions, mai ho havia fet en la cerimònia de commemoració de la fi de la guerra, on fins ara sempre hi havia llegit exactament el mateix discurs. El pas d'avui, sense precedents, suposa la declaració més explícita que pot fer sobre les seves opinions sense sortir del seu rol institucional.
Divendres, en un esperat discurs, Abe va reconèixer que “el nostre país va infligir un dany i patiment incommensurables a gent innocent”, va declarar. “Quan contemplo aquest fet obvi, fins i tot ara, em trobo sense paraules i el meu cor s'inunda de la pena més gran”. El primer ministre, de profundes conviccions nacionalistes, va afegir que les properes generacions de japonesos no haurien d'estar obligades a demanar perdó pel conflicte.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
¿Tienes una suscripción de empresa? Accede aquí para contratar más cuentas.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.
Sobre la firma

Arxivat A
Últimas noticias
Australia confirma que los autores del atentado en Sídney se inspiraron en el Estado Islámico
La reina Sofía tendrá su propia protectora de animales en Arganda del Rey
Puente anuncia que el abono de transportes único se podrá utilizar a partir del 19 de enero
El Govern acuerda con los comunes mantener la bonificación del 50% en el transporte público en Cataluña
Lo más visto
- Un trabajador de Acciona asegura que fue el exdirector de Construcción quien le sugirió colaborar con Servinabar, la empresa a la que la UCO vincula con Cerdán
- Eurovisión 2026 cierra la lista de sus países participantes, la cifra más baja desde 2004
- El juez cree que la red de Leire Díez y el exdirector de la SEPI contó con “diversos cargos públicos” para el cobro de comisiones entre 2021 y 2023
- La UE eleva la presión sobre Venezuela al prorrogar las sanciones al círculo de Maduro en plena escalada de Estados Unidos
- Sánchez se mueve para seguir: pacta una cita con Junqueras, anuncia un abono único y descarta tocar el Gobierno




























































