_
_
_
_
llibres

Un miracle de 50 planes

Luján va dedicar als tramvies articles on criticava el funcionament deficient i rònec d’un mitjà de transport popular i indispensable

Jordi Gracia
La vaga de tramvies del 1951.
La vaga de tramvies del 1951.r. dimas

'La Barcelona dels tramvies i altres textos'

Nèstor Luján

Meteora

237 pàgines. 20,50 euros

La Barcelona dels tramvies i altres textos és un llibre que està fet del revés perquè el lector arriba tardíssim, cansat i desanimat a la plana 167. Allà, però, és on comença el dietari de 1947 de l’escriptor i periodista Néstor Luján (Mataró, 1922-Barcelona, 1995), i llavors el lector entén el valor del llibre gaudint com un animal i alhora estranyat que la gran notícia no siguin aquestes poques planes, i que els articles aplegats no siguin res més que un apèndix documental i menor. Els editors, Jordi Amat i Agustí Pons, han cregut que els articles tenen un interès veritable més enllà de l’arqueologia.

Què hi ha al gros del llibre? Hi ha coses d’interès per a un lector professional de la història local, la microhistòria i, si volen, fins i tot els avatars del periodisme sota la dictadura. Seleccionen articles que, segons el pansit pròleg del futur exalcalde Xavier Trias, fan palesa una “llibertat d’opinió” a la Barcelona de postguerra que és perfectament inventada i falsa, inexistent. Luján va dedicar a l’empresa dels tramvies diversos articles on criticava el funcionament deficient, irracional i rònec d’un mitjà de transport popular i indispensable. És un ingredient més dels que porten a la vaga de tramvies icònica del 1951, i ben estudiada per Fèlix Fanés en un llibre de fa molts anys, malgrat que oblidés o marginés aquesta sèrie d’articles de Luján. Sí, fan de motor lent d’una mobilització que no estava basada en raons empresarials sinó polítiques, però trobo que llegits ara fan poc, o molt poc, pes.

Tampoc en fan gaire els altres articles seleccionats, aquelles necrològiques que el més jove de la colla de la revista Destino va anar publicant a mesura que desapareixien els mestres o els referents incontestables del periodisme de tarannà liberal tirant a conservador, d’abans de la guerra i del Destino de la postguerra. Arriba fins a la mort de Josep Pla, però ni tan sols aquest article té gaire d’interès real, no perquè a Luján li faltés el talent de periodista i escriptor, sinó perquè l’ensinistrament de l’escriptura sota el franquisme no se’l va treure tan de pressa com van fer d’altres o fins i tot no estava ja a les seves mans assajar-ho. Les necrològiques embafen perquè no poden dir la substància que fa estimables i admirables molts dels personatges retratats, perquè està lligat de mans i peus i ha d’exalçar amb paraules buides i massa retòriques les qualitats, sovint excepcionals, de molts d’ells: acaben sent més enganyifa que veritat. Cap dels retrats és prou il·luminador o valent o irònic, o esbiaixat o intencionat o subtil com per treure’n alguna cosa més que l’elogi corprès, pla i previsible de la patum.

El miracle arriba a les 50 planes del final perquè ensenyen la veritat amagada de la vida sota un règim despòtic i tan miserablement banal com cruel. Transcriuen les notes de dietari que Luján va anar prenent el 1947, a instàncies de Pla, i escrites amb un nivell de llibertat i provocació, de sarcasme i subtilesa, de voluntat d’estil i sang dolça i sang agre, que fan pensar en una reescriptura molt posterior del text. Però resulta que no: resulta que sota l’abjecció sanguinolenta del franquisme un nano culte de 25 anys podia escriure privadament retrats i síntesis d’una perspicàcia analítica i d’una lucidesa ètica i intel·lectual impertorbable. Com si fos ficció de la bona, però és real.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Jordi Gracia
Es adjunto a la directora de EL PAÍS y codirector de 'TintaLibre'. Antes fue subdirector de Opinión. Llegó a la Redacción desde la vida apacible de la universidad, donde es catedrático de literatura. Pese a haber escrito sobre Javier Pradera, nada podía hacerle imaginar que la realidad real era así: ingobernable y adictiva.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_