Tallers d’artistes d’ahir i d’avui
Dues exposicions en la Fundació Vila Casas de Torroella mostren tallers d'artistes catalans
Volia que la societat veiés la cara dels artistes que fan els quadres”, va explicar en una entrevista el fotògraf Francesc Serra (Barcelona, 1877-1967) a Sempronio el 1961. Durant anys Serra va visitar en els espais de creació i estudis els seus amics i col·legues: pintors i escultors com Santiago Rusiñol, Isidre Nonell, Joaquim Mir, Josep Llimona o Joan Mireo, i arquitectes com August Font, Domènech i Montaner o Elies Rogent. Unes imatges que ells van utilitzar com a propaganda i que, de vegades, documenten obres desaparegudes, com ara el mural noucentista pintat per Josep Mompou per a la Casa del Canonges, que va desaparèixer durant una reforma i que es coneix només gràcies a les imatges de Serra.
Una selecció d’aquestes imatges —que tenen la peculiaritat d’estar signades pels mateixos artistes— realitzades entre 1902 i 1915 ja es van poder veure a Barcelona el 2009 a l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona (que conserva unes 50.000 imatges seves). Ara una exposició al Palau Solterra de Torroella de Montgrí, seu del museu de Fotografia a Torroella de la Fundació Vila Casas, torna a mostrar-les a L’artista al seu taller. En aquest cas, les imatges estan dividides en temes com plein air, pintor i model, dones, família i primers plans.
El contrapunt d’aquests espais de creació de fa un segle es pot veure a la segona mostra inaugurada al mateix palau de Torroella. En aquest cas, són les imatges del fotògraf autodidacte Ramon Manent (Mataró, 1948), que dóna tot el protagonisme no als dibuixos ni a les teles, sinó a 10 dels pintors i escultors més prestigiosos de l’actualitat catalana: Arranz-Bravo, Guinovart, Hernández Pijuan, Llena, Perejeume, Ràfols Casamada, Subirachs, Tàpies, Viladecans i Vila-grau, molts dels quals estan representats amb les seves obres a la Vila Casas.
FRANCESC SERRA / RAMON MANENT
Fundació Vila Casas Palau Solterra de Torroella
de Montgrí. Fins al 17 de maig
Separades per un segle, però unides sota un mateix sostre, aquestes dues exposicions paral·leles permeten al visitant descobrir dues visions semblants de la creació de començaments del segle XX i de principis del XXI. Dos enormes documents fotogràfics de cara a la posteritat.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.