‘The Interview’: “Ha estat bé. No tenia cap sentit censurar-la”
La pel·lícula de Sony sobre el líder nord-coreà, arriba a les sales dels Estats Units i a la xarxa
Els espectadors que la vigília de Nadal van esperar a Los Angeles davant d'una de les 300 sales de cinema independents que als Estats Units s'han animat a mostrar The Interview van tenir la seva recompensa. A l'inici de la primera projecció, després de la mitjanit, Seth Rogen, coprotagonista i codirector de la cinta que ha irritat Corea del Nord, va aparèixer per donar les gràcies al públic.
“Si no fos per gent com vosaltres això, literalment, no hauria passat”, va celebrar Rogen, amb una llauna de cervesa a la mà i acompanyat d'Evan Goldberg, que ha codirigit la cinta sobre dos periodistes reclutats per la CIA per assassinar el líder nord-coreà, Kim Jong-un.
La setmana passada, les amenaces de Corea del Nord van portar la productora, Sony, a anunciar que retirava la cinta. Després que fins i tot el president Barack Obama critiqués la decisió de Sony, la pel·lícula es va convertir en un símbol de llibertat d'expressió. I va propiciar una insòlita aliança entre una productora poderosa, plataformes digitals i cinemes independents.
Primer van ser les sales petites, que van aconseguir que Sony acceptés una “estrena limitada” de la pel·lícula. El rètol de “Venut” penjava en moltes de les sessions abans de l'estrena.
Els novaiorquesos van poder veure ahir The Interview en tres petits cinemes independents als barris de Queens, Brooklyn i Manhattan. A la sessió del matí del dia de Nadal a la sala situada a un parell de carrers de Union Square encara hi havia entrades per vendre.
“Ha estat bé, entretinguda”, assenyalava sense gaire entusiasme un dels espectadors que va anar al cine esperant almenys riure-se'n. L'opinió general és que Kim Jong-un, el dictador nord-coreà, no en surt tan mal parat. “Dolenta o bona, fins i tot si s'excedien, és entreteniment i no tenia cap sentit censurar-la”, comentava un altre assistent. A part de la gran expectació generada, alguns admetien que potser no s'haurien interessat per anar a veure-la tan aviat.
No hi havia presència policial a les portes dels cinemes en la sessió del matí. The Interview va resultar ser la pel·lícula que és: una sàtira per passar l'estona. “És el que esperàvem, una comèdia de Jmes Franco i Rogen”, comentaven dos espectadors del Williamsburg Cinemas. Les entrades de la Cinema Village estaven esgotades per a les sessions de la tarda, com al de Brooklyn, però hi havia entrades per a la de la nit.
Alguns dels que van preferir anar al cinema aquest dia de celebració familiar no ho van fer per la pel·lícula en si sinó per defensar la llibertat d'expressió. “Encara que no sigui la típica defensa del dret de les persones a expressar-se lliurement, segueix sent una oportunitat perquè tots, com a país, diguem que no tolerarem que s'amenaci la llibertat d'expressió de la gent”, va explicar a la ràdio pública NPR Josh Levin, propietari del West End Cinema, una sala de cinema independent de Washington. Levin va adquirir-ne una còpia malgrat que és un film comercial allunyat del que sol programar.
La defensa de la llibertat d'expressió va portar plataformes digitals de pagament com Google, YouTube Movies i la Xbox de Microsoft a començar a distribuir per sorpresa la pel·lícula un dia abans que s'estrenés a les sales, fet que en va multiplicar el públic potencial. Però encara no se sap si la distribució en línia compensarà la pèrdua d'ingressos perquè s'ha suspès l'estrena programada a 3.000 sales comercials.
“No podíem permetre que un grapat de persones determinin els límits de la llibertat d'expressió a un altre país”, va dir en un comunicat David Drummond, responsable legal de Google. “Independentment de com pugui ser de ximple el seu contingut”.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.