Crisi de la filosofia
A la Diagonal de Barcelona hi ha una placa que recorda que a l'edifici del davant hi va viure molts anys el filòsof Manuel Sacristán. És en un parterre de la vorera perquè els veïns van rebutjar que es plantés a la façana. Potser van imaginar que l'evocació d'un pensador tan potent com Sacristán faria que baixés el preu dels habitatges. És sabut que el gust pel pensament no és el distintiu principal de la burgesia catalana (tan propensa a parlar castellà, si cal).
De tant en tant, la placa desapareix i no pocs van malpensar del veïnat. Injustament: el que passava, diu ara l'Ajuntament, és que la placa era de metall, producte que té bona sortida al mercat i, alguna vegada, algú l'agafava per tal de menjar aquell dia. És a dir, que la realitat confirmava les raons que van dur Sacristán a considerar que el marxisme explicava els conflictes socials millor que altres teories i suggeria solucions més adequades. O potser es va equivocar i ja no hi ha conflicte social d'interessos, ni pobres ni rics ni res que s'hi assembli.
L'Ajuntament recorrerà a les noves tecnologies per evitar més robatoris de la placa. Hi ha un material plàstic que imita el metall, de manera que es farà servir en el futur. Així, Sacristán serà recordat sense haver de posar-ne una de nova cada setmana. Com diria El Roto, la tècnica en contra dels pobres: ja no poden refiar-se del que roben. Marx va dir que la funció del filòsof no era comprendre el món sinó canviar-lo. Canvis ja n'hi ha hagut, però segueixen beneficiant els de sempre.
Ara que ho penso: Déu ha mort, Marx ha mort, la Filosofia ha mort i jo mateix tinc aquest matí una mica de mal de cap. No és estrany que la filosofia estigui en crisi. I això sí que no ho arregla el Banc Central Europeu.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
¿Tienes una suscripción de empresa? Accede aquí para contratar más cuentas.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.
Últimas noticias
Dembélé ganó el The Best con 11 puntos más que Yamal y Paredes no votó a Bonmatí: así fueron las votaciones
El Louvre arranca otra jornada cerrado por la huelga de sus empleados
Lalachus y Broncano reaccionan con humor a su éxito: “¿Cómo puede estar ahí con lo gorda que está?”
La Fiscalía no acusará a Errejón por agresión sexual a Elisa Mouliaá y pide el archivo
Lo más visto
- Elon Musk, más cerca de ser el primer hombre en alcanzar una fortuna de un billón de dólares
- La UCO precipitó la detención del expresidente de la SEPI porque se percató de que lo seguían cuando iba a una cita con Leire Díez
- El rechazo de Francia y las dudas de último minuto de Italia amenazan con descarrilar la firma del acuerdo entre la UE y Mercosur
- Interior nombra jefe de la UCO al coronel Pedro Merino, exintegrante de la unidad y que estuvo destinado en La Zarzuela y Seguridad Nacional
- La jueza de la dana declina citar a Sánchez porque no consta que estuviera informado “en tiempo real” por Mazón como Feijóo




























































