"A revolución só virá da man dos bárbaros"
Ignacio Castro (Santiago, 1959) di que escribiu Votos de riqueza. La multitud del consumo y el silencio de la existencia (Mínimo Tránsito) coa intención de "crear angustia". "Se os integristas foramos nós, como sería o mal?", pregúntase. "Hai unha intolerancia cara á sombra da singularidade que deu en dogma. É como se os violadores ou os asasinos en serie executasen un mandato implícito".
Provocador no político e duro de contidos filosóficos, o libro analiza a "santa alianza" entre cultura e violencia a través do consumo, unha orde relixiosa onde pensamento e arte mimetizan a corrupción dun sistema "que promete o illamento da vida con respecto á morte". Unha lembranza, por unha banda, de que a planificada morte de Deus esixía unha resurrección do humano: "Todo o rexeitado como mortal volve como letal, é psicanálise, por iso cómpre aprender outra vez a tragar a morte, eixo da existencia, igual que hai 8.000 anos". Noutro sentido, lémbranos que calquera rebelión, ao primeiro, é ascesis. "Dime como te paras e direiche quen es", escribe, citando ao Houellebecq ensaísta.
"A morte é o eixo da existencia, e hai que tragala igual que hai 8.000 anos"
Por ese camiño clásico, marcadamente nietzscheán, Castro analiza cun estilo brillante -no ronsel de Baudrillard- os paradoxos da democracia en Occidente. Por entre as liñas de forza de Derrida, Agamben ou Badiou, contra o filisteísmo da filosofía que marxinou o sentido da existencia, Castro quixo "recuperar a filosofía na crise das cousas". A marxinación dos fumadores, a produción de medo, a eterna xuventude, a mansedume do ecoloxismo medio, a publicidade, a comunicación ou o pánico ao contacto real que subxace na hipersexualidade de consumo son algúns dos fíos que destece. "Pode parecer reaccionario", avisa. "Kantián, paleocristián ou criptomarxista. É a vantaxe de que o tempo estea baleiro".
Fala Castro de como a vella alienación domina o ocio, nun malestar interactivo onde o consumidor "cala" a medida que se deixa homologar pola publicidade. Nese "sistema metafísico de marcaxe", conta, "superamos o nazismo converténdonos en xudeus marcados. O odio ao tempo marcado callou na clonación dun mundo artificial e regulado".
No presente desta "xenealoxía do consumo", o mesmo sistema recrea nunha fluidez interesada categorías clave como separación ou singularidade. "O actual modo do capital prégase aos perfís da propia existencia, dividindo ao individuo. Todo o mundo se engancha a unha identidade social recoñecible, cada vez máis plural, e ignora a existencia, que xamáis está no eido da identidade". Nesta tesitura, a Castro parécelle normal "que as propostas intelectuais e artísticas perdan a herba debaixo dos pés. A vida mesma carece de alimento na súa potencia mortal".
O papel da tecnoloxía na fraxilización das relacións sociais e a análise do "machismo do sexo neutro, desarraigado da patoloxía do xénero" capitalizan algúns relatos centrais. "Toda a sexualidade que se vende é impotencia emocional", di Castro, autor tamén de Crítica de la razón sexual. "A hipersexualidade, logo o transexual, é o resultado do imperativo de fluidez capitalista levado ao plano íntimo". O espectáculo da identidade como desastre político, nunha chiscadela ao Pasolini inventor do gueto gai.
Este "illamento do sexo como guía de coñecemento" correspóndese co illamento da comunicación. "O que permite a comunicación é a sombra, e engancharnos por fóra a tecnoloxías que non queren saber dela significa perder a posibilidade radical de comunicación". "É no atraso da existencia singular onde está a universalidade", afirma. Por exemplo, di, "na violencia sincera que un transmite por teléfono ás tres da mañá". Neste sentido, Votos... ten unha boa relación coa violencia existencial básica. Alí paira a súa eséxese da poesía como ciencia primeira. "É case unha proposta por afrontar a violencia irreparable que hai en nós. Aforraríanos ver moitos filmes de 15 mortos por minuto".
Malia querer facer un libro "terrible", tamén hai propostas positivas: "Pensar a singularidade doutras culturas e a que latexa nas minorías heréticas da nosa. E iso é pensar no sentido da existencia humana desconectada do social e do técnico. A nivel político, necesitamos que as outras culturas non cedan, resistan e se armen contra nós, en todos os sentidos". Na súa aposta polos exteriores, Castro considera que a revolución "só virá da man dos bárbaros, sexan islámicos ou eslavos". Nesta crise da euforia posmoderna que descobre o problema cultural, "non hai que guindar a televisión pola ventá, senón usar Occidente doutro xeito". "Non é que non saibamos nada de Rusia ou Marrocos, é que non sabemos nada de Baudrillard".
Castro, profesor de Ontoloxía na Universidade Europea de Madrid, escribiu en galego Alén da fenda (Espiral Maior, 1994) e Roxe de sebes (Noitarenga, 2001).
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.