_
_
_
_
_

Un polset més d'històries

Albert Gleizes (París, 1881-1953) va celebrar a Barcelona la seva primera exposició individual, l'any 1916, a les Galeries Dalmau. En van quedar testimonis als diaris però segurament ningú va comprar res, per això Gleizes, igual que tants altres estrangers moderns, no està representat als museus catalans. La galeria Oriol mostra un parell de peces dels anys vint junt amb la sèrie d'originals pel llibre de Roger Allard Le bocage amoureux, editat per Eugène Figuière l'any 1911, il·lustrat per Gleizes, just abans d'erigir-se, amb Jean Metzinguer, teòric del Cubisme a ultrança i sense massa propietat. Els dibuixets de Le bocage són deliciosos, a mig camí entre l'art nouveau i el decó, en un procés sintètic que aviat duria l'artista cap al Cubisme i més tard l'abstracció.

Manuel Barbié proposa un breu repàs al paper del relleu en la construcció de les avantguardes, com un mitjà d'expressió utilitzat simultàniament per pintors i escultors. A l'exposició -amb un acurat catàleg escrit per J. F. Ivars- hi llueixen peces de Laurens, Lipchitz, Ernst, Delaunay, Schwitters o Arp, al costat d'obres molt posteriors de Manuel Rivera i Millares, i de dos catalans: Josep Granyer, amb el seus autoretrats cubistes, passats a bronze quan ja era gran, i una esplèndida peça surrealista del 1936 de Ramon Marinel·lo que hauria de figurar en algun museu nostrat. Però el tren de l'avantguarda històrica sempre acaba passant de llarg.

Albert Gleizes. Del Simbolismo al Cubismo. Oriol Galeria d'Art. Provença, 264, Barcelona. Fins al 18 de gener

Vanguardias en relieve. Manuel Barbié Galería de Arte. Passeig de Gràcia, 66, 2on. Barcelona. Fins al 2 de febrer

Regístrate gratis para seguir leyendo

Si tienes cuenta en EL PAÍS, puedes utilizarla para identificarte
_

Archivado En

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_