_
_
_
_
_
GROUCHOS | LUCES
Columna
Artículos estrictamente de opinión que responden al estilo propio del autor. Estos textos de opinión han de basarse en datos verificados y ser respetuosos con las personas aunque se critiquen sus actos. Todas las columnas de opinión de personas ajenas a la Redacción de EL PAÍS llevarán, tras la última línea, un pie de autor —por conocido que éste sea— donde se indique el cargo, título, militancia política (en su caso) u ocupación principal, o la que esté o estuvo relacionada con el tema abordado

O eternauta

Manuel Rivas

Hai algún tempo, nun café de Bos Aires, unha moza amadora da banda deseñada faloume d' O eternauta. E Analía, ese era nome, falou con tal paixón dese cómic e do seu autor, Oesterheld, que a miña ignorancia foise transformando nun sentimento de culpa transoceánico. Sen dúbida, era unha das grandes obras de viñetas do século! Como non ía saber nada dela? E do seu autor? Ese si que era un pecado.

Miroume en fite: "Hai unha información esencial que che interesa como xornalista. Oesterheld foi chupado pola represión. Un dos primeiros desaparecidos na dictadura militar". E logo engadiu con aceno ferido, como quen abre o pecho dunha porta que renxe e rechía: "Todo está n' O eternauta".

Analía tivo unha bisavoa galega que emigrara de mociña a Arxentina. Ao pouco de saír de Vigo, polos nervios, comezou a perder o cabelo. Tiña fermosas guedellas que agora íanse co ar. Agachouse da xente e amarrou e cubriu toda a cabeleira cun pano durante aqueles días de interminábel travesía. Ao descer do barco, no peirao de Bos Aires, xurou que endexamais, nunca na vida, cortaría o cabelo. E así fixo, tecendo trenzas que se estendían pola casa como glicinias.

O tópico da emigración galega, e xa que falamos de viñetas, está ilustrado pola figura de Manolito, o tendeiro, esa personaxe inesquecíbel das historias de Mafalda, do maxistral Quino. Mais xa vai sendo hora de facer historia da estirpe das mafaldas galegas que criaron vida e liberdade en América.

Grazas a unha delas teño O eternauta na man. A ciencia-ficción, como a novela negra, son ás veces a forma máis estrema e sutil de realismo. A obra comeza cunha estraña nevada en Bos Aires ... E velaí todo o que podía suceder, e sucedeu. O guión estarrecedor dun pesadelo que se cumpre, literatura escintilante e grafítica, de gume kafkiano, e que debuxou Solano López. Este libro é xa para min un grande e inquietante compañeiro. No meu pesadelo, un dos futuros verdugos da Arxentina, coleccionista de cómics, le O eternauta e decátase de que Oesterheld sábeo todo, anos antes de que suceda. Por iso foron por el. Dos primeiros.

Mais a historia, a dramática historia da cultura, ten aínda un segundo capítulo. Unha volta de torno.

Lo que más afecta es lo que sucede más cerca. Para no perderte nada, suscríbete.
Suscríbete

'GALEGOS VÍTIMAS DO XENOCIDIO ARXENTINO'

Esta semana, en Santiago, tiven a sorte de coñecer a Eduardo Blanco, un dos grandes actores arxentinos, con papel protagonista en filmes como O fillo da noiva, A lúa de Avellaneda ou O mesmo amor, a mesma chuvia. Ese novo cine arxentino que nos aprende vieiros de facer as cousas con calidade, emoción e sinxeleza. Ese referente para potenciar un espazo de cinema transoceánico no que Galicia pode ser peirao de embarque e desembarque. Verbo do cinema, eis unha de Cicerón: "Craso era o máis sinxelo de entre todos os oradores que falaban con elegancia; Escévola era o máis elegante de entre os que falaban unha linguaxe simple". Pois iso. Eduardo é arxentino de orixe galega. Vese que un tipo especial, deses que leva o ronsel da causalidade detrás. Nesta ocasión viña un home cun libro novidoso e excepcional debaixo do brazo. O home-autor é Lois Pérez Leira (da man de Mónica Lázaro Jodar) e titulase Galegos vítimas do xenocidio arxentino. Leva un limiar doutro galego-arxentino, Adolfo Pérez Esquivel, premio Nobel da Paz.

Non é soamente un relatorio de afectados galegos pola represión no tempo da dictadura militar, aínda que iso xa sería dabondo importante. Este libro é unha custodia de voces. Hai testemuñas de ex desaparecidos, de xente que volveu da morte, onde as verbas son anacos de carne mazada e cachizas de ósos. Tal é a viaxe, por exemplo, de Denis Conles Tizado, home de esquerdas e un dos fundadores en Bos Aires das Mocidades Galeguistas, preso en lugar descoñecido durante un ano e sometido a todos os tormentos. Mais logo están, como capítulos dun thriller criminal escrito na pel dos xustos, os relatos, farrapos de información laboriosamente enfiada, do que sucedeu con 22 homes e mulleres desaparecidos para sempre, algúns deles quizais guindados dende avións ao mar. Xente moi nova, a maioría. Mozas moi activas, comprometidas con iniciativas culturais, na loita contra a pobreza, como Hilda Fernández Durán, que estudou Belas Artes, ou o seminarista Salvador Barbeito, nacido en Portonovo en 1946, asasinado con catro compañeiros relixiosos na chamada masacre de San Patricio, en xullo de 1976, ou María Seoane, psicóloga, nacida en Oleiros-Silleda, ou Antonio Díaz López, fotógrafo, nacido en Ferrol en 1952 e secuestrado o 15 de maio de 1976, xunto coa súa noiva Stella Maris. A nai de Antonio, Dionisia López, foi unha das fundadoras das Nais da Praza de Maio, ese grupo de mulleres valentes, "tolas" dicíanlles, que foron quen de verdade fixeron abanear a dictadura. Son todos casos, como moitos documentos fotográficos, que hai que ler chantados na beira do abismo. E pechar de cando en vez libro. E apertar os labios. E chorar, quen teña valor a chorar, que carallo.

E aí estaba eu, en Santiago, no xantar con Eduardo Blanco, amarrado xa ao libro de Lois Pérez Leira e Mónica Lázaro, disposto a non soltalo, co garfo na man, cando se me ocorreu comentar con Lois a historia d' O eternauta. E entón el foi aos apéndices do libro e, en silencio, sinalou co dedo, alí onde di: "Elsa Sánchez Beis, filla de Vicente Sánchez Asorey e Ramona Beis, veciños de Loño, Vila de Cruces. Os seus pais casaron na Arxentina. Formaban parte da sociedade Vila de Cruces, que se fundou para construír a escola de Loño. Elsa casa con Héctor Germán Oesterheld, de orixe alemá. Héctor e Elsa criaron catro fillas, Ronsel, Diana, Beatriz e Mariña. Héctor é debuxante e converteuse no máis destacado guionista arxentino de historietas, sendo o autor do mundialmente coñecido cómic O eternauta. Foi secuestrado polas forzadas armadas na Prata xunto coas súas catro fillas: Diana (21), Beatriz (19), Ronsel (25) e Mariña (18). Tamén desaparecen os seus xenros e netos. A súa muller Elsa Sánchez foi a única que ficou con vida e mantén a memoria e a loita contra a impunidade".

Non haberá un lugar da cultura en Galicia onde expoñer as viñetas de Oesterheld? Un memorial na beira do mar onde poñer en pedra os nomes das nosas arxentinas?

Regístrate gratis para seguir leyendo

Si tienes cuenta en EL PAÍS, puedes utilizarla para identificarte
_

Archivado En

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_