"Fixemos unha revolución pacífica"
María Xosé Queizán repasa o seu compromiso coa reflexión e a praxe feminista
O seu ensaio inaugural, A muller en Galicia, publicado en 1977 supuxo a primeira aproximación elaborada ao feminismo contemporáneo en Galicia. Desde aquela María Xosé Queizán (Vigo, 1939) non parou de insistir no traballo de fondo de erguer un edificio teórico en paralelo a unha obra literaria que aborda novela, poesía e teatro: "Para min é difícil explicar como vai ir cada libro, é coma se trouxesen o xénero debaixo do brazo. Para a explicación obxectiva do pensamento o idóneo é o ensaio. Que houber ou non tradición en Galicia de ensaio feminista carece de importancia, pero era absolutamente necesario porque eu escribo como cando unha criatura empeza a medrar no ventre e ten que saír. Teño necesidade de comunicar. Cada vez que chego a unha conclusión preciso dicilo e máis cando o considero necesario para a sociedade".
Directora de Festa da palabra silenciada, unha publicación que desde 1983 ven recollendo a evolución teórica do feminismo, na súa máis recente entrega Queizán dedícase a informar sobre a presenza da Ilustración no despegue do pensamento da igualdade, materia sobre a que reflexiona o seu ensaio Racionalismo político e literario. Conciliar as ciencias e as humanidades, onde a figura de Martín Sarmiento é a do avanzado: "Non se limita a propor unha educación en galego, senón que propugna que esa debe ser racional para todas as nenas e nenos. É contrario ao proxecto de lei promovido polo Manifesto dos Iguais, que prohibía ás mulleres aprender a ler para que en lugar dos libros aprendesen nos textos viventes: os seus maridos".
A ponte co pensamento feminista no XIX supona, entre outras, Rosalía de Castro, símbolo fundador da literatura galega que 100 anos despois da súa morte pasa a ser reivindicada na perspectiva feminista: "Foi unha feminista avant la lettre total e absolutamente. En 1985 na Festa sacamos o número na que empezamos a vela dun punto de vista diferente. Antes era unha visión terríbel, idealista e fóra de lugar, que achantaba o seu pensamento e importancia radical en relación coa sociedade galega e a muller. Agora, a través dela, podemos dicir cousas que estabamos afirmando en solitario. O mesturar, por exemplo, a opresión da muller coa opresión social, que está n'A xustiza pola man e en tantos textos seus. Ou o tema da sedución, porque as súas novelas en castellano son as que mellor reflicten a sedución, ou sexa o engano do home á muller. Mentres Eduardo Pondal está escribindo poemas de violación de mulleres, Rosalía, na mesma altura, está no outro extremo, sinalando co dedo os violadores e abusadores de mulleres. Asegúrao Susan Kirkpatrick, que dí que de Rosalía é a escritora do século XIX que mellor trata a cuestión".
Só pasaron 30 anos, o degrao das conquistas unicamente pode comprenderse na perspectiva de que a sociedade saía da ditadura, coa muller mesmo sen liberdade de tirar o seu propio pasaporte ou abrir unha conta de banco sen permiso do home. A mudanza prodúcese nas mentalidades e tamén se advirte na visibilidade da muller na vida pública: "As mulleres estiveron recluídas no mundo privado, mentres a cultura, o pensamento, a filosofía, a política ou a ciencia, todo era dos homes. Daquela o que facían as mulleres nese terreo quedaba detrás deles ou era ocultado. Estabamos fóra da historia e do público, que é onde se resolve todo, a verdade, a equidade, a xustiza, a lei... todo o respectábel. No privado eran mulleres ou fillas de. Cambiar a posición do foco mudou por completo a historia. Unha das artimañas máis terríbeis da historia da muller é que era vítima e facíana tamén culpábel, se a violaban tiña que ocultalo porque se non quedaba proscrita na sociedade e se o marido a maltrataba había que dicir que caíra polas escaleiras ou topeñara cunha porta, todo antes de dicir que o home lle batía. O que fixemos foi mudar o punto de vista e hoxe a sociedade sabe que o culpábel e o desprezábel é o maltratador e o asasino. Son cambios que ten que acoller a sociedade para que se transforme. O feminismo nese sentido é importantísimo porque fixo unha revolución pacífica de cambiar as mentalidades e as conciencias, e iso é fundamental. Se ETA está derrotada é porque hoxe xa non se admiten de ningunha das maneiras as súas xustificacións e son considerados asasinos e nun país democrático a xente ten a conciencia de que só desde a palabra e o diálogo se pode transformar a sociedade. Igualmente os maltratadores pasaron de ser os chulos da película a criminais. Vaise seguir o mesmo camiño coa prostitución, que se pasará de poñer o foco nas prostitutas a fixar toda a atención nos prostituidores, que son os activos e os que fan que o fenómeno exista. Dentro duns anos quen se vai envergoñar vai ser o home que vai prostituír mulleres e non elas que son as vítimas".
Preguntámolle a María Xosé Queizán se a súa obra lle trouxo custes. "Dime a min os prezos que hai que pagar", resposta. "Durante anos as cousas que poñía en debate non eran nin consideradas para rebatelas. Evidencias e xa antes Recuperemos as mans eran libros marxistas pero confrontábanse con certas posturas marxistas, usando a súa dialéctica, e só recibín silencio total e absoluto. No traballo sobre a misoxinia de Pondal o único que fixen foi poñer os poemas e facer unha lectura, recibín descualificacións, pero ninguén me rebateu. É duro porque non hai lugar ao diálogo, á contestación, á controversia. Iso provoca frustración, pero sobre todo a sensación de estar a traballar no deserto, non atopas un lugar de debate".
E aínda así o ensaio entendido como provocación ao pensamento fai que ela mesma só asuma na súa totalidade os últimos traballo: "Neste momento só me responsabilizo dos dous últimos libros de ensaio e algunhas cousas anteriores. O meu pensamento evoluiu e non son a mesma que cando empecei a escribir sobre feminismo, os meus criterios foron transformándose. Dáme mágoa a xente que mantén fidelidades como se tratase de dogmas e que non admiten un pensamento en mudanza. Non podemos pensar igual na era da globalización que cando non saiamos do lugar. Cos anos o meu criterio como feminista foise adaptando cada vez máis aos meus principios sociais, ao racionalismo e á Ilustración. Eu, que non era esencialista nas miñas ideas, si o fun nos meus primeiros tempos de feminismo e logo decateime e que o camiño do feminismo da diferenza era un erro. Abomino do esencialismo falando de feminismo, do nacionalismo e do que sexa. Foi nese camiño que asumo principalmente os meus traballos máis recentes".
Pensamento e acción
Se o pensamento pénsase para a acción, a teoría foi práctica diaria na militancia feminista: "As feministas tocamos as campás e imos na procesión. Se só me dedicara a escribir e non estar na rúa ou andar por canto lugar a predicar, a falar de literatura e a difundir o feminismo tería feito outra obra. Porque ademais aquí sempre se considera que estás dispoñíbel e nin se che ocorra dicir que non podes ir. Mesmo así faise con alegría".
Alegría fronte ao medo, porque unha das principais marcas da dominación, tamén das mulleres, é o medo como grande paralizador social: "A cifra de mortas que hai cada ano asegúranos que o medo segue presente. Pero agora a sociedade é consciente diso, pero mesmo así non logra evitar que maten mulleres de continuo. En Sentinela alerta fago un paralelismo entre unha fuga na cadea e unha muller que quer escapar da casa e non consegue que o marido lle dea o divorcio, en ambos casos hai disparo e morte. Cando as mulleres non nos conformamos sabemos que o prezo a pagar é moi alto, mesmo coa vida. Por ser distinta, por non cumprir co que está prescrito, con escribir o que non se debe... O que está a pasar agora é que o feminismo é unha revolución pacífica na que morremos nós. As que morren son as que queren liberarse, se fose á inversa imaxina o que sucedería, sería unha confrontación que tampouco nos beneficiaría. Os homes están comprendendo que a liberación da muller é xusta e por iso a apoian, do mesmo xeito que os brancos apoiaron os negros. Iso paréceme o máis excelente do feminismo, que é unha liberación que é tan xusta e consecuente que está convencendo aos que tiñan o poder de que non deben seguir exercéndoo. Pero entre medias hai moitas que caen, porque de repente hai un marco de liberación, unha idea de igualdade e os que teñen o mando non poden toleralo e daquela matan".
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.