_
_
_
_
Arquitectura

El modernista que volia ser noucentista

Girona vindica la figura de l'arquitecte Rafael Masó amb un any d'exposicions i actes commemoratius

A Rafael Masó i Valentí (Girona, 1880-1935) li feia molta quimera que hom pogués pensar que era un arrauxat modernista de pro; no ho volia ser de cap manera, ni com a poeta ni com arquitecte, ja que detestava aquest moviment, que, com els seus altres companys noucentistes, identificava com una manifestació més de l'anarquisme causant de bona pila dels mals que afectaven la seva idealitzada i estimadíssima terra. Però, paradoxalment, el millor de l'obra masoniana es donaria sota l'influx directe del modernisme i en tindria tots els trets més característics i beneficiosos, fins al punt que és una presència obligada a totes les guies i publicacions que parlen de l'arquitectura catalana del 1900. Davant l'edifici de la Farinera Teixidor es fa molt difícil poder negar la seva clara i contundent filiació modernista. A mesura que el noucentisme més ortodox afloraria a la seva obra, aquesta aniria perdent llustre però, tot i amb això, gràcies a una potent personalitat i una sensibilitat fora del comú, gairebé mai arribaria a decaure. Masó va anar resseguint l'arquitectura catalana que li va ser coetània i en va treure el millor partit possible.

Potser la gran contradicció de l'artista gironí seria que els seus grans amics en el camp de l'arquitectura eren del tot modernistes: Gaudí, Puig i Cadafalch, Font i Gumà, Rubió i Bellver, Bonaventura Conill, Bernardí Martorell, Pericas, Jujol... i, en canvi, els intel·lectuals i poetes eren totalment noucentistes: D'Ors, Carner, López-Picó, Guerau de Liost... i es creava una certa tensió -que ara veiem perfectament- entre la pràctica i la teoria. A les fotos de l'època, Masó apareix ben plantat, amb un elaboradíssim tupé, amb barba perfilada i bigoti cargolat en punxa, camisa de coll dur amb un estudiat i, a vegades, voluminós llacet. No és la imatge dels bohemis afrancesats dels Quatre Gats, amb barbes deixades, gabardina, roba folgada, barret, bata i xalina, com ara la de Rusiñol, Casas, Picasso, Casagemas o Nonell, sinó la de gentleman decadent, més a l'anglesa o d'Europa Central, amb vestit ajustat, de tall cenyit, elegant i presumit. Una imatge més comparable a la de Charles Rennie Mackintosh, Henry Van de Velde o Josef Hoffmann, arquitectes capdavanters de l'art nouveau internacional més refinat i modern.

El seu plantejament dels arts i oficis, de treure'n el màxim partit i donar-los un gran protagonisme a l'arquitectura i voler assolir, amb ells, l'obra d'art total, també respon als anhels del canvi de segle. En realitat, Masó seria un perfecte representant d'un modernisme que era diferent a l'esbojarrat dels Quatre Gats: era el del Cercle Artístic de Sant Lluc, del qual ell era a més un membre convençut.

Com a modernista malgré lui, doncs, va saber adscriure's al gaudinisme més apassionat, junt amb els dos amics i companys d'escola Josep M. Jujol i Josep M. Pericas, que, al costat de Cèsar Martinell, clourien de forma gloriosa i amb clau d'or el modernisme. I també junt amb Pericas seria un dels arquitectes catalans més ben orientats de les dues primeres dècades del segle XX.

Masó va saber reconèixer el valor absolut de l'obra de Gaudí, en va extreure grans ensenyances i les va adaptar a les tendències europees més innovadores creant un llenguatge molt personal. D'aquesta primera etapa, plena d'il·lusions i projectes no realitzats, sobresurt la farmàcia gironina del seu germà, la reforma del mas El Soler a Sant Hilari Sacalm, i la Farinera Teixidor, que és el zenit d'aquest moment pletòric.

Poc després, cap al 1911 i, sobretot, a partir del viatge de noces per l'Europa Central de l'any següent, Masó comença a mirar els corrents més renovadors que s'estan imposant a Anglaterra, Àustria i Alemanya, encara immersos en el modernisme, però que ja apunten cap a la total renovació de l'arquitectura i les arts aplicades al món occidental i que donaran l'art decó i l'estil internacional dels anys trenta.

Les millors obres d'aquest moment són la casa pairal del carrer de les Ballesteries, la decoració del seu pis a la carretera de Santa Eugènia, l'edifici Athenea i la botiga Adroher (tots dos desapareguts), la tanca del cementiri, també de Girona, el projecte de la clínica mental de Santa Coloma de Gramenet -fet amb Pericas-, la Casa Cendra a Anglès i, sobretot, la Casa Masramon a Olot i la Casa Casas a Sant Feliu de Guíxols.

Amb la crisi del modernisme va aparèixer un buit creatiu a l'arquitectura catalana que va girar l'esquena a l'evolució moderna i va anar mirant un estil pompier i banal amb pretensions cosmopolites que els hotels Ritz i Palace resumirien a la perfecció. Masó va saber ser refractari a la passa perquè havia elaborat un vocabulari personal i dúctil que va adaptar amb una dignitat extrema als nous temps sense pervertir-se a penes. Les cases gironines: Gispert-Saüch, Teixidor -o de la Punxa-, Cots, Colomer, Corominas, la meravellosa i poc coneguda central elèctrica Vinyals a Flaçà, la Caixa de Pensions a Sant Feliu de Guíxols i les cooperatives de Canet de Mar i de Palafrugell, són una mostra excel·lent d'aquest període de finals dels anys deu i els vint.

El mediterranisme més noucentista -que curiosament també llavors esclatava a Los Angeles de Califòrnia entre els famosos de Hollywood i també a la Riviera francesa-, junt amb la passió per l'arqueologia medieval vernacla, deixaria la millor empremta a la urbanització de S'Agaró que va acaparar els darrers anys de Masó. Poc abans de morir, però, abraçava l'arquitectura funcional en algunes obres avui ja desaparegudes o completament desfigurades. Al llarg de tota la seva trajectòria, Masó sempre es va mostrar molt respectuós i primmirat amb la integració dels edificis nous a l'entorn urbà i la suau integració al paisatge, en el cas dels rurals, així com també amb el respecte per l'arquitectura històrica. Aquesta, junt amb el de l'obra ben feta, sensible i apassionada, és una de les seves grans lliçons, si és que encara se sap escoltar-la.

D'entre tots els actes programats per a l'Any Masó, que dura fins al setembre del 2007, sobresurt l'exposició organitzada amb criteri monogràfic per la Fundació La Caixa a cura de Lluís Cuspinera i Raquel Lacuesta; l'organitzada per la Diputació de Girona, amb Rosa M. Gil com a comissària, que s'inaugura avui a la Casa de Cultura de Girona i que recorre els paisatges on Masó va desplegar la seva tasca com arquitecte, restaurador, literat i agent cultural; i, entre altres, la més aviat petita del Museu d'Art, dedicada als artesans que van treballar amb Masó i on s'exhibeix l'impressionant reixa de l'Església del Sagrat Cor, projectada l'any 1907 i forjada per Nonito Cadenas.

També s'ha reeditat el magnífic llibre Rafael Masó, arquitecte noucentista, de Joan Tarrús i Narcís Comadira (Lunwerg Editores), que és la millor publicació que s'ha fet fins ara sobre l'artista gironí; i es preveu l'edició d'una part de la correspondència de l'arquitecte amb intel-lectuals, col·legues i col·laboradors, a cura de Narcís-Jordi Aragó.

Mil vuit-centes cartes d'amor

Sembla que no s'editarà la insòlita i fascinant correspondència entre Masó i la seva dona quan eren promesos i que consta de 1.853 cartes, un joc perfecte d'anada i retorn que és el testimoni més important del pensament masonià, del seu caràcter, la seva ètica i l'estètica perfectament explicades fil per randa. Un conjunt excepcional relligat de forma pòstuma en 19 volums. Durant els bombardeigs de la Guerra Civil a Girona, és l'únic que la vídua de l'arquitecte es va endur de casa, junt amb els seus set fills, sabent que era el més valuós que tenia. "Penso que un dia -un feliç dia!- tornaran a nostres mans totes aquestes cartes i les repassarem i n'espigolarem inefabilíssims dolçors e imponderables alegries..." (carta núm. 253, any 1909). Un resum molt breu d'aquesta correspondència va ser publicat fa un temps per la demarcació gironina del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya, gràcies al treball de Bernat Catllar, Rosa M. Gil i Gemma Domènech, però només és una petita i pudorosa escletxa al món íntim dels dos promesos, més ben dit al món privat del propi Masó ja que, al cap i a la fi, és qui acaba presidint-les amb un cert to de paternalisme i complaença envers la jove, incondicional i submisa estimada que brodava a cor què vols tot el que el promès dibuixava especialment per a ella, com una consumació subliminal de l'amor físic, llavors, encara inassolible.

Masó es va enamorar d'Esperança Bru quan tenia 24 anys i ella només 16 i el prometatge va discorre durant cinc anys llargs, del 1906 al 1911; els primers, rigorosament d'amagat perquè el pare d'ella no volia de cap manera que es casessin. En aquestes cartes, hipersensibles i documentadíssimes fins al moll de l'os, d'acurada cal·ligrafia i esplèndids caps de lletra elaborats amb primor per Masó, que es feien arribar mig camuflades en cintes de barret, branques dels arbres o els llibres de missa -tal com recorden Cuspinera i Lacuesta al text del catàleg de l'exposició de La Caixa-, Masó es buida literalment a la seva promesa i crea el mirall més complet del primer noucentisme -el d'imatge borrosa i conviccions clares- com si fos la gran novel·la que mai no es va arribar a fer a l'època, amb tots els grans anhels i aspiracions, però també amb totes les neures, d'una minoria redemptora, culta, nacionalista, religiosa i més aviat dretana.

Alhora, són una radiografia de l'acte creatiu en general i, més en concret, de la pràctica honrada de l'arquitectura i de l'art de Masó en gairebé tots els vessants possibles. S'hi descriu el dia a dia de la feina il·lusionada que va rebent a tort i a dret els condicionaments del món extern quan hi topa: la incomprensió de la clientela, falta de pressupost, encariment de les obres, amputacions imposades, avortaments fatals, operaris poc sensibles... Però enmig de tants laments justificats, Masó ignorava que el pitjor encara havia de venir quan ell fos mort. Després de la feinada, tan sovint a contracorrent, d'intentar fos com fos fer la gran obra, els seus propis compatriotes desagraïts començarien a destrossar-la i deformar-la sense pietat: L'Athenea, l'Escola d'Arts i Oficis, la Casa Homedes, la botiga Adroher, el garatge Callicó... i, entre altres, bona part del seu estimat S'Agaró acabarien trinxats en humiliant runa mentre, per la seva banda, la malvada degradació del temps, les reformes insensibles i el menyspreu dels propietaris anirien erosionant, tret d'algunes honroses excepcions, el bo i millor de la resta.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Archivado En

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_