Sorpreses amb ‘spoiler’
Els autors són les grans revelacions en castellà de la temporada
Què tenen en comú un western ibèric emparentat amb Delibes, un exercici d’egosurfing convertit en rescat històric, la iniciació gòtica d’unes nenes entre desapareguts argentins i els abismes d’un pintor al qual encarreguen retratar un assassí? D’entrada, i no és poc, que els seus autors són les grans revelacions en castellà de la temporada; i de retruc, que tots quatre amaguen mestratges insòlits. Així, a Intemperie, l’extremeny Jesús Carrasco no excel·leix per explicar la fugida d’un nen: són el seu llenguatge rural i el seu ús dels arquetips el que han motivat el fenomen. Al reusenc Pablo Martín Sánchez, en canvi, les formes clàssiques d’El anarquista que se llamaba como yo li han permès sorprendre pels extrems; a l’origen, per l’exercici de googlejar-se, i al final, perquè palesa que la documentació no evita jugar a fons.
Quant a l’argentina Betina González, vuitè premi Tusquets per Las poseídas, el que sobta més no són les influències tipus Fleur Jaeggy i Ale-jandra Pizarnik, ni que els seus fantasmes tinguin base real: el seu cop amagat prové del terror que obliga els lectors a sentir-se lliures. És clar que, per lliures, lluny de capelletes, pocs com el barceloní Víctor del Árbol: després de triomfar a Europa amb La tristeza del samurái, el secret a veus del seu talent no ha deixat de créixer pel prodigi psicològic que és Respirar por la herida. Com Carrasco, com Martín Sánchez, com González, Del Árbol mereix ara, en fi, l’spoiler definitiu: unes vendes a l’altura.
Intemperie. Jesús Carrasco. Seix Barral. 224 pàg., 16,50 euros. Respirar por la herida. Víctor del Árbol. Alrevés. 528 pàg., 20 euros. Las poseídas. Betina González. Tusquets. 184 pàg., 16 euros. El anarquista que se llamaba como yo. Pablo Martín. Acantilado. 624 pàg. 26 euros.
Música de cámara
Rosa Regàs. Seix Barral. 320 pàgines. 19 euros
Premi Biblioteca Breve, Regàs reprèn alguns dels seus arguments preferits: la Guerra Civil, l’exili, la postguerra... Arcadia torna a Barcelona després de la mort dels seus pares a l’exili. D’idees llibertàries, s’enamora d’un fill de la burgesia franquista i corrupta...
Las lágrimas de San Lorenzo
Julio Llamazares. Alfaguara. 208 pàgines. 18 euros
Una història plena de melanconia serveix a l’autor per reprendre la novel·la vuit anys després. Passats els 50, un professor que sortí de Bilbao durant la dictadura i rodà per tot Europa torna a Eivissa per reunir-se amb el seu fill. Records, paradisos i inferns perduts.
La transmigración de los cuerpos
Yuri Herrera. Periférica. 116 pàgines. 16 euros
Una ciutat paralitzada per una epidèmia, però que al mateix temps propicia l’encontre entre una dona i l’home que desitja. Tragèdia, redempció, sexe, mort i família són les claus d’aquesta història.
Relatos reunidos
César Aira. Mondadori. 209 pàgines. 17,90 euros
Inclassificable. Però el que és segur és que llegir aquest escriptor argentí és un plaer, tal com es pot comprovar en aquest llibre que reuneix 17 textos, escrits entre 1996 i 2011, a mig camí entre el conte i la crònica imaginada, amb personatges fascinants.
La puerta entreabierta
Fernanda Kubbs. Tusquets. 224 pàgines. 16,99 euros
Cristina Fernández Cubas ha escollit el pseudònim de Fernanda Kubbs per iniciar una nova etapa literària. I ho fa amb una novel·la a base de fantàstics contes entrelligats per Isa, una periodista que fent un reportatge sobre una vident viu una màgica aventura.
El tango de la Guardia Vieja
Arturo Pérez-Reverte. Alfaguara. 498 pàgines. 21 euros
Amor i aventures: Max i Mecha es troben només tres cops durant 40 anys. Buenos Aires, la Niça d’entreguerres o un torneig d’escacs a Sorrento són alguns dels escenaris d’una nova demostració de força narrativa de l’autor.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.