_
_
_
_
_
OPINIÓN | SUSO DE TORO

O herexe

"Scorpio" é un libro sólidamente construido e, ao tempo, deliberadamente aberto, o lector non pode comprender completamente o sentido da vida do protagonista

Tras a guerra civil, a tarefa é reconstruilo todo unha e outra vez, comezando por resgatar a memoria. Varela Jácome publica en 1951 unha Historia de la literatura gallega e Ricardo Carballo Calero en 1963 a Historia da literatura galega contemporánea, aínda hoxe é a base da que partir calquera estudo desa materia. Sen dúbida, Carballo foi a maior autoridade literaria até a fin dos anos setenta, como tal é interesante a súa reticencia cara A Esmorga; sen dúbida desgustáballe a súa estética e sensibilidade. Mais A Esmorga non deixou de ser desde a súa publicación unha obra referencial na narrativa galega. Porén, foi o propio Carballo, xa Carvalho, quen nos deu unha obra, Scorpio, que tamén debe ser considerada referencial sendo contrapunto estético ao romance do Blanco Amor.

Scorpio é un libro sólidamente construido e, ao tempo, deliberadamente aberto, o lector non pode comprender por completo o sentido da vida do protagonista. É un romance moderno cunha pertinente dose de ironía literaria que nos fai lembrar os romances epistolares do XVIII e mesmo a literatura galante, cousa que fai del un libro único na nosa literatura. Tamén é un romance histórico que reflicte mellor que libro ningún á xeración de mozos galeguistas republicanos e a dura proba que tiveron que vivir. Ten moito de autobiográfico e por iso ninguén relatou en galego con tanta veracidade as incidencias da guerra no frente republicano, vividas polo tenente Ricardo Carballo Calero. O camiño trazado pola vida de Carballo conférelle unha grande autoridade moral dentro do galeguismo, como isto vai unido a unha obra verdadeiramente tan importante, quer no eido científico quer no eido literario, temos por forza que ver a súa figura como un continuador histórico da de Otero Pedrayo na seguinte xeración. E, queiran que non, de semellante estatura moral e cultural.

Mais —nárrase ben en Scorpio— a guerra civil partiu e destruiu vidas e o continuo do país e tamén do galeguismo, como consecuencia o galeguismo encarnou noutras persoas con diferentes interpretacións do porvir da Galiza e da súa lingua e sen a súa perspectiva histórica. Sendo así que finalmente, tras a morte de Franco e a chegada da democracia, ficou isolado e afastado da institución da política cultural. A súa reflexión e os seus coñecementos fixérono Carvalho e a súa interpretación da lingua ficou nunha absoluta soedade dentro da Real Academia Galega e finalmente desapareceu desa institución completamente coa súa morte. Hoxe Ricardo Carvalho Calero non podería entrar aí. O que era unha interpretación lexítima da lingua, a máis cercana ao Castelao do Sempre en Galiza, acabou por ser unha herexía e Carvalho o noso Lutero.

A situación da figura de Carvalho como herexe que é para a institución actual non vai cambiar, os seus rivais ou inimigos seguen vivos e actuantes. Esas cousas son así. Porén, o decoro intelectual obríganos a valorar o conxunto da súa obra no que val. En concreto, Scorpio, escrito nun galego referenciado no padrón portugués e non as normas actualmente oficiais, amosa inevitabelmente esa incómoda ferida na nosa lingua, mais é un dos mellores romances escritos en galego.

Lo que más afecta es lo que sucede más cerca. Para no perderte nada, suscríbete.
Suscríbete

Regístrate gratis para seguir leyendo

Si tienes cuenta en EL PAÍS, puedes utilizarla para identificarte
_

Archivado En

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_