_
_
_
_

Mytek ‘el poderoso’: el King Kong mecànic

Part de la gràcia de Mytek era que malgrat ser un enginy mecànic de vegades adoptava comportaments instintius

Jacinto Antón
Una vinyeta de Mytek, 'el poderoso'.
Una vinyeta de Mytek, 'el poderoso'.

Hi ha vinyetes que es mantenen inesborrables en la memòria, amb tota la força primigènia del dia que se’ns van revelar en aquell èxtasi extraordinari de les primeres lectures. Tanco els ulls i veig Mytek, ‘el poderoso’, sacsejant un autobús d’on cau gent com confeti, el torno a veure electrocutar-se quan agafa la munta-nya russa convertida en una gegantina trampa, esvaït per la manca d’energia amb les trapes de l’esquena obertes per recarregar la bateria al sol, i obrint-se una portella al pit per mostrar als ostatges terroritzats empresonats darrere d’unes reixes.

 Mytek, personatge d’aquells anys seixanta i principis dels setanta en què llegíem en els volums d’Ediciones Vértice les aventures de Zarpa de Acero (un punt cibernètic si es pensa bé) o de Kelly Ojo Mágico, era un goril·la gegant, una còpia de King Kong, però, i d’aquí la singular naturalesa del personatge, era artificial!, un enorme robot que de fet es controlava des d’una cabina al cap a la qual s’accedia per una comporta a la templa: al·lucinant.

Mytek és un (per a mi el) gran robot del còmic, un gènere en què no puc deixar d’esmentar també els fantàstics robots de manteniment d’El satélite de los Skorpi, una de les meves aventures preferides del Flash Gordon de Dan Barry. A Mytek se li solia veure la superfície metàl·lica sota els esquinços de la pell de simi quan el ferien projectils o el sacsejaven altres monstres.

Part de la gràcia de Mytek, creat originalment el 1964 pel guionista Ton Tully a les pàgines del setmanari britànic Valiant i dibuixat per Eric Bradbury (un bon cognom per a la fantasia) i després per Bill Lacey, era que malgrat ser un enginy mecànic de vegades adoptava comportaments instintius (ferotges, curiosos o tendres) d’una gran bèstia.

L’havia inventat en la ficció el professor Arnold Boyce per temperar una tribu guerrera africana, els energúmens akari, que idolatraven l’estàtua d’un goril·la (Mytek) representació de força i salvatgisme. La pelegrina idea del savi era que els indígenes obeïssin el robot com si fos el seu déu i abandonessin les seves bel·licoses tendències. Desgraciadament, es feia amb el control del poderós Mytek el dolent i contrafet assistent del científic, Gogra (sí, hi ha noms que són una declaració de principis), i dedicava al goril·la (i als akari) a venjar-se de la humanitat. Boyce i el seu amic, l’explorador i caçador Dick Manson, després de moltes peripècies, recuperaven el robot, que prenia consciència pròpia i anava a la seva independentment de les palanques de control. Però Gogra no desistia i construïa els seus propis robots gegants per enfrontar-se a Mytek en episodis següents. Eren Tirón el Invencible i Gogriat, una còpia del mateix Gogra a gran escala a què el dolent animava inicialment per trossos, cosa que donava peu a imatges de malson (aquella mà errant!). En fi, res que el nostre poderós i enyorat Mytek no pogués resoldre: Huuur!

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Jacinto Antón
Redactor de Cultura, colabora con la Cadena Ser y es autor de dos libros que reúnen sus crónicas. Licenciado en Periodismo por la Autónoma de Barcelona y en Interpretación por el Institut del Teatre, trabajó en el Teatre Lliure. Primer Premio Nacional de Periodismo Cultural, protagonizó la serie de documentales de TVE 'El reportero de la historia'.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_