_
_
_
_

El Mercat de les Flors programa Vandekeybus, Akram Khan i el Cullberg Ballet

La cancel·lació de la temporada passada per la covid-19 ha suposat una caiguda de 15.000 espectadors i pèrdues de 100.000 euros

Escena d''Última vez' de Wim Vandekeybus.
Escena d''Última vez' de Wim Vandekeybus.

Àngels Margarit, directora del Mercat de les Flors, va presentar dijous una ambiciosa programació per a la temporada 2020-2021, que inclou 12 espectacles programats la darrera temporada i que es van suspendre per la crisi del coronavirus. Una programació equilibrada entre figures nacionals i internacionals i que té un atractiu apartat de muntatges de circ. El leitmotiv de la temporada, segons el centre, és el compromís dels artistes i el retrobament amb el cos dels ballarins, que tornen a ballar sense por. “Crec que l'imminent festival Grec serà un assaig general per comprovar com funciona l'aforament dels espais escènics i com s'apliquen les mesures de seguretat”, ha explicat Margarit. “Per aquesta raó no posarem a la venda les entrades del Mercat per a la temporada vinent fins al setembre, quan ja sabrem amb certesa el tant per cent de l'aforament permès per a cada sala”. Tampoc ha volgut precisar xifres de la temporada acabada, ja que les circumstàncies, ha dit, no permeten fer-ne una valoració exacta. Les pèrdues freguen els 100.000 euros, 80.000 dels quals són per la devolució d'entrades. Hi ha hagut una caiguda de públic de 15.000 espectadors.

La temporada 2019-2020 va presentar 49 espectacles en 137 funcions fins al mes de març, quan es va suspendre per la covid-19, amb una ocupació del 79%. El pressupost per al 2020 és d'uns 4,92 milions, dels quals 2,51 els aporta l'Ajuntament, 1,27 la Generalitat, uns 380.000 el Ministeri, i la resta són ingressos propis.

Más información
Sol Picó balla a la seva terrassa el Dia de la Dansa confinada
Ball en solitari, a casa i virtual per celebrar el Dia de la Dansa

En la nova temporada el cicle Constel·lacions, ideat perquè un coreògraf disposi dels mitjans necessaris per fer un espectacle de mitjà-gran format, hi té un paper rellevant. La temporada començarà l'1 d'octubre amb la Constel·lació de Deborah Hay, la mítica ballarina, coreògrafa, mestra i escriptora novaiorquesa companya de Trisha Brown i Lucinda Childs i exballarina de Merce Cunningham. Aquesta figura de la dansa postmoderna mostrarà les seves coreografies amb la complicitat de ballarins del Cullberg Ballet. La seguirà la brasilera Lia Rodriguez, que presentarà diversos treballs, entre els quals un que implica la presència de Maguy Marin amb una pel·lícula sobre el treball de la coreògrafa francesa d'origen espanyol. Bach Project és una altra suggeridora proposta del grup Mal Pelo, que aprofundirà en l'estudi de Bach i la seva relació amb la dansa i l'escena. Bach Project es tancarà amb una nova creació, Highlands, una peça per a 12 intèrprets: quatre ballarins, quatre cantants lírics i quatre músics de corda.

El talent d'Olga Mesa i Francisco Ruiz Infante serà una altra de les Constel·lacions. Presentaran Esto no es mi cuerpo, un solo de Mesa del 1996. El més esperat d'aquest duo artístic serà, però, Carmen/Shakespeare: La Total, una imaginativa peça que es capbussa en un món dominat per la tecnologia, la por, el desig i la gelosia. Carmen de Bizet i els sonets d'amor de Shakespeare són la font d'inspiració d'aquesta obra. La perla d'aquest cicle és la signada pel coreògraf i ballarí Pere Faura, que estrenarà Rèquiem, inspirada en l'univers artístic del director de cinema i coreògraf Bob Fosse. La peça tindrà 10 intèrprets, dos músics en directe i la col·laboració especial de Pere Arquillué.

Entre les apostes nacionals destaca la de Sol Picó, que presentarà Animal de sequera, que va ballar al Grec de 2019. Andrés Corchero estrenarà Teresa, una obra que beu dels escrits de Teresa de Jesús i de la filòsofa i activista francesa Simone Weil. Vero Cendoya, La Veronal, Eulàlia Bergadà, Sociedad General Doctor Alonso, Compañía Manuel Liñan, La Intrusa i Juan Carlos Lérida, aquest últim amb un espectacle de 12 hores de durada titulat La liturgia de las horas, són altres dels artistes programats.

Com comença una guerra

En la representació internacional destaca també la presència de la companyia belga de Wim Vandekeybus, que ballarà Traces, una peça en la qual el coreògraf torna a la dansa pura, oblidant-se del cinema i el teatre, tan presents en altres muntatges seus. El carismàtic coreògraf britànic d'origen bengali Akram Khan presentarà Chotto Xenos, adreçada al públic jove a partir de Xenos l'hipnòtic, un solo que Khan va presentar al Grec del 2018. La peça planteja preguntes fonamentals, entre les quals com comença una guerra. La Companyia d'Olivier Dubois presentarà My body of coming forth by day, un interessant solo interpretat pel mateix Dubois. La coreògrafa hispanoneerlandesa Marina Mascarell amb l'Skäes Dansteater presentarà Second Landscape. Igualment, coneixerem per primera vegada a Barcelona els treballs d'Ayelen Parolin, Catherine Gaudet i Lisbeth Gruwez.

També se celebrarà, com és habitual, el festival El més petit de tots. Els espectacles de circ es concentraran durant el període de Nadal i les actuacions tindran lloc a la gran carpa instal·lada a la plaça Margarida Xirgu. Hi haurà actuacions de Mumusic Circus, Joel Martí i Pablo de Molina, Amer i Africa, Animal Religion, Joan Català i CirkVOST.

Una novetat d'aquesta temporada seran els dissabtes dobles, en què l'espectador podrà veure dues peces d'un mateix coreògraf per un preu reduït que inclou berenar. Els programes educatius, les xerrades amb el públic, les trobades amb els coreògrafs i una política sòlida d'espectacles en línia són les grans apostes de la temporada, que té més ganes de ballar que mai.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_