Ou frit i prebes vermells
Per ventura l’ou estrellat no ha de mester cap companyia, segur que no, llevat del pa per mullar, emperò els prebes confitats a la tardor fan un bon paper al mateix plat, s’avenen
El plat estel·lar, el més estimat de comú d’un xef estel·lar de la cuina de veritat —d’abans de l’espectacle permanent—, era i ha de ser un menjar simple, de rutina i plaer, un ou frit amb prebes (pebres) torrats: ou amb randeta (ou fregit, ferrat, estrellat) i prebes ben torrats, gairebé confitats, humiliats, al forn, pelats, sense miquetes negres de cremat ni blanc de llavors, desfets a tires amb els dits. És una troballa per cercar detalls simples, casar elements distints i mullar-hi pa, segur.
És un aparellament gairebé redundant, de rotunditats, gustós, al seu punt humit d’oli, proteic, colorista, però alhora cuina de mínima intervenció i d’opció popular sense exotisme ni biografia historicista. És un raresa, potser, emperò l’agregació no és una contradicció. Certament, s’ha posat de moda mesclar —atropellar— l’ou frit amb artefactes de punxes i rang de més anomenada (llagosta, llongant, pernil, foie), per no esmentar els ous trencats amb patata, variant dels clàssics que duen nom propi i de menú infantil. O dels territorials ous frits amb sobrassada, sense superació territorial.
No hi ha competidor entre els menjars habituals arreu per l’ou ben frit, refet, expressat a la pella amb oli calent, sense quallar el vermell i daurant les fronteres exteriors del blanc, les puntetes. Hi ha un consens universal. D’altra banda, els prebes torrats, segurament, són tast de minoria, de caire tradicional o d’origen rural.
De prebes se’n cullen molts cap a finals d’estiu, a les illes a balquena. En Miquel Calent, amb Marta Simonet i Fanny Pons, en fan pedagogia i tast a IB3: si prebes rossos, blancs, italians, prebes de trempó o vermells per les llampuges. Hi ha predicadors del flamet per desferra en cru la pell com en Santi Taura o cuineres superiors que enfilen prebes bords (ara dits de cortí) per decorar sa façana, com fa na Maria Toneta.
Els prebes vermells grossos, torrats damunt al foc o al forn esdevenen cuina freda, simple, però que volen manya i temps, són per ells sols també un mapa a tires dels sabors minerals, melosos, dels vegetals de la tardor. De preparació lenta i amatent —i per això de la categoria dels plats amb dedicatòria de regal als menjadors—, els prebes no són a la cuina pública, als menús.
Són exposats en trinxes roges a les coques dels forns i dels obradors que oficien la rebosteria amb vocació quasi vaticana, com en Tomeu Arbona del Fornet de la Soca que, per cert, oficià un ritual religiós amb espelmes a la reestrena amb farina del nou forn del Teatre a Palma, un repte.
El militant predicador d’aquesta aparent normalitat atractiva de l’ou i els prebes torrats és —fa esser— en Juan Mari Arzak, mestre de cuiners i primer dels referents públics de la gastronomia moderna espanyola, des d’Euskadi. Això sí, empeltat i beneït per la que fou nouvelle cuisine francesa i el gran apòstol mediàtic, en Paul Bocuse.
Els xefs —aquells que solen fer el que toca al seu negoci i actuen als fogons i als forns de la cuina— van a mil i tenen poc temps i menys gana, si tasten i controlen tot allò que cuinen i surt a taula. El que mengen per alimentar-se, els mestres, ajudants i pinxes és ranxo general a deshores, abans o després dels horaris dels serveis públics.
La monotonia i la urgència a les cuines dels restaurants —l’estalvi i l’excusa contra l’avorriment de menjar sovint el mateix—, duen a les partides a consumir menús distints dels de la carta, plats ràpids de proteïna i de distracció. Per això els cracs estimen allò simple, comú, de casa i no de negoci.
Arzak proclamà directament el seu menú de senzillesa —ou i prebes— en una entrevista i en una xerrada posterior —que se’l va interrogar sobre la mecànica del seu menjar d’ous frits amb prebes torrats donà el detall definitiu de l’anticuina grandiloqüent: “Com es fa? Emplatant una cosa devora l’altra”. Res mes no pus. Ni secret ni retòrica.
A les illes no és bo de fer trobar prebes torrats en conserva a punt per emplatar, si en venen de fàbriques i estils bascos, castellans o de la Rioja, amb variants vegetals i punts de cocció poc habituals ací. Prebes de morro de bou, de romesco i piquillos no són el mateix.
Tradicionalment les seves trinxes de colors eren element de decoració sobre l’ensalada russa, marcant la pell de la paella, fent bona companyia a les anxoves o en germanor amb l’escalivada, amb la coetània i veïnada de conreu i anyada, l’albergínia, i amb ceba o no.
Per ventura, l’ou frit no ha de mester cap companyia, segur que no, llevat del pa per mullar, emperò els prebes a la tardor fan un bon paper al mateix plat, s’avenen. Encara que sia per honorar Arzak sense òpera i mitificació del passat. Són dos elements vestits de roig, distints i de la terra.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.