CaixaForum aposta per Velázquez i Toulouse-Lautrec
L’entitat torna a les mostres de producció pròpia després d'una temporada especialment reeixida
Toulouse-Lautrec i Velázquez seran els grans protagonistes de la temporada expositiva de CaixaForum Barcelona, que també revisarà les avantguardes artístiques del segle XX i les cultures de l'antic Orient Pròxim. Ho va anunciar ahir la directora de la Fundació La Caixa, Elisa Durán, a la presentació de la nova programació, que com és habitual ofereix un ampli ventall de propostes des de l'art antic a la creació emergent.
Quan queden uns mesos per clausurar l'any, Durán ha destacat el gran èxit de la temporada passada, que va atreure 850.000 persones (gràcies també a la capacitat de convocatòria d’Andy Warhol, que en va rebre 228.000), fins arribar a ser la més visitada des de la temporada del 10è aniversari del centre el 2012, que va exhibir pesos pesants com ara Delacroix i Goya. "Hem incrementat les visites un 20% i en total els vuit CaixaForum repartits arreu d’Espanya han organitzat 43 mostres i han rebut 2.713.000 visitants", va detallar la directora, tot destacant la bona marxa del centre de Madrid, que va complir 10 anys, i de Sevilla, que en el seu primer any va superar les 400.000 visites.
Atesos els bons resultats de la seva estratègia de gestió de públics, centrada en la fidelització dels visitants nacionals (el 76%), la institució torna a les grans mostres de producció pròpia que li van donar solera internacional. És el cas de Toulouse-Lautrec i l'esperit de Montmartre (de l’octubre al gener), la primera exposició de la tardor que mostrarà 50 obres del cèlebre artista francès amb més de 300 peces emblemàtiques de l'eclosió d'aquest barri com a epicentre cultural de París entre els segles XIX i XX.
Els fruits de l'acord amb el British
Durán ha anunciat les cinc mostres programades entre el 2020 i el 2024 als CaixaForum de Barcelona, Madrid, Palma, Saragossa, Sevilla i València (que s'inaugurarà el 2020), gràcies a la renovació de l'acord amb el British Museum: American Dream, sobre gravats d'art modern nord-americà; La imatge humana, amb obres mestres de la figuració; Oceania, de caire etnogràfic; i dues propostes d'èxit segur Deesses: el poder de la dona en la religió i el mite i Mòmies d'Egipte: vida i mort en l'antiguitat.
La col·laboració amb el Museu del Prado es consolida amb la tercera mostra organitzada conjuntament per les dues entitats, dedicada a Velázquez i el Segle d’Or (del novembre al març), que es desplegarà en set àmbits presidits per obres del mestre sevillà, que dialogarà amb els principals artistes del seu temps tant espanyols (Ribera, Zurbarán o Murillo) com estrangers (Tiziano, Rubens, Brueghel o Van Dyck). "A Barcelona no s'han vist mai tantes obres de Velázquez juntes. Rebrem préstecs excepcionals com els retrats de Felip IV i del príncep Baltasar Carles a cavall o l’Adoració dels Mags, va apuntar Ignasi Miró, director de CaixaForum Barcelona.
És fruit d'una altra important col·laboració, la que es va establir el 2015 amb el British Museum de Londres, L'era del luxe: dels assiris a Alexandre el Gran (de l’abril a l’agost), un recorregut pels objectes preciosos de les cultures de l'antic Orient Pròxim entre el 900 i el 300 a. de C., que aplega des de les grans escultures assíries fins a les petites i exquisides joies d'or del Tresor de l’Oxus. "Els objectes de luxe reflecteixen la situació política i l'estabilitat social del lloc d'origen, com també els hàbits de fabricació i comerç i el valor simbòlic com a demostració de poder i estatus", va indicar Miró.
Dues mostres se centraran en les avantguardes històriques del segle XX. Una, organitzada amb el Museu Thyssen i dedicada a Max Beckmann (del febrer al maig), és la primera retrospectiva d’aquest artista que es fa a Espanya i reflecteix l'escena bohèmia alemanya, més turmentada i problemàtica que la seva homòloga parisenca. L'altra, Les avantguardes històriques 1914-1945 (del juny al setembre), realitzada amb els fons de l’IVAM i de la Col·lecció Alfaro, es proposa explicar els fonaments de la modernitat a través d'obres poètiques i oníriques, especialment relacionades amb els moviments dadaista i surrealista.
Els fons de la col·lecció d'art contemporani de La Caixa, que arriba al miler d'obres, articularan les últimes dues propostes: Poètiques de l'emoció, que analitzarà la importància de l'emotivitat per a l'art i el coneixement tot posant en relació obres actuals amb peces d'altres èpoques i La pintura: el repte permanent, comissariada per la responsable de la col·lecció, Nimfa Bisbe, que s'encarregarà de demostrar la vigència d'aquesta disciplina a través de les noves adquisicions de la denominada pintura expandida.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.